Да започнеш собствен бизнес е рисково начинание за всеки.

Когато Рейчъл Лим обаче се залавя с това, залогът е особено голям, защото тя използва спестяванията на майка си.

На 21-годишната тогава Лим й се налага да заплати петцифренна сума заради това, че напуска колежа предсрочно, за да преследва мечтата си.

Тъй като нямала собствени пари, тя се обръща към единствения възможен човек.

“Образованието ми беще гарантирано от правителството, така че трябваше да платя гаранцията, за да прекъсна образованието си и да започна бизнес,” разказва пред CNBC Лим, която е от Сингапур. “Очевидно не разполагах с парите, затова нямах избор и помолих майка ми за заем.”

Това се случва във възможно най-трудния период за семейството – майката на Лим вече работела на две места, за да издържа семейството, след като финансовата криза в Азия от 1997 г. води до фалита на бизнеса на баща й.

Лим обаче твърди, че това било напрежението, от което имала нужда, за да направи така, че бизнесът й да бъде успешен.

“Това беше една от причините, поради които знаех, че не мога да се проваля. Не можех да я разочаровам,” казва тя.

Ученички с ум за бизнес

Лим е една от съоснователките на модната марка за жени Love, Bonito, насочена по-конкретно към азиатските клиенти.

Мултимилионната марка на 32-годишната днес Лим сега облича жени от Хонконг през Австралия до САЩ. Когато обаче стартира със сестрите Виола и Велда Тан и техния блог за дрехи втора употреба в Сингапур преди около 15 години, тя е много далеч от това.

“Приятелките ми и аз бяхме още ученички и просто мислехме за начини, по които можем да изкараме допълнителни джобни пари,” спомня си Лим.

“Мислехме си: ‘Окей, защо да не продаваме онлайн дрехите си, които преди това сме обичали?’ Дрехи, които носехме по веднъж, два пъти или пък не смятахме да не носим повече,” казва тя.

Трите приятелки не го знаели тогава, но те имали успешна идея.

През 2005 г. онлайн търговията на дребно едва прохождала в Югоизточна Азия, но апетитът растял бързо, тъй като потребителите се сдобиват с все по-голям достъп до технологиите.

“Хора от Малайзия, Индонезия и Хонконг, например, знаеха за нас, защото бяха попадали на блога или на уебсайта. Тогава осъзнахме, че можем да достигнем до много хора по света ... само с един клик,” казва Лим.

Така, когато тийнейджърките свършват своите дрехи, които продавали, те събират 300 долара и отиват в чужбина, за да внесат още.

Този ход дава сериозен тласък на бизнеса, който се превръща от блог за дрехи в уебсайт за мода.

За Лим обаче нещо не било както трябва.

“Когато внасяхме дрехи за продажба, винаги имаше нещо, което исках да променя,” казва тя.

“Много от международните марки са насочени основно към европейските и американските жени, които имат много различни пропорции на тялото, цвят на кожата, предпочитания. Дори климат, в който живеят, е различен.”

Това поражда една нова цел у младите бизнесдами – да създадат нова модна линия, насочена специално към азиатските жени, с по-малки размери и по-различна кройка.

Затова те придават нов вид на бизнеса, променяйки името от BonitoChico на Love, Bonito, като написват едно своеобразно любовно писмо на своите клиенти и започват да създават собствени дрехи, които да отговарят по-добре на пропорциите.

За да прогресират обаче, младите бизнес дами знаели, че трябва да се отдадат на компанията.

Така през 2009 г. - само осем месеца преди да се дипломира, Лим прекъсва образованието си, за да се съсредоточи изцяло върху бизнеса. Виола и Венда се присъединяват към нея.

“Съчетавах училището с работата и не се справях много добре с нито едно от двете, затова осъзнах, че трябва да се концентрирам върху едно от тях,” казва Лим, дори и това да означавало да се обърне към майка си за подкрепа.

“Та наистина се притесняваше, защото онлайн търговията точно прохождаше,” казва Лим за майка си. “Тя наистина се притесняваше, че това не е законно или че властите може да тръгнат след нас.”

“В крайна сметка, майка ми реши да опита,” казва тя.

Точно този залог слага началото на Love, Bonito в днешния й вид.

В годините след това Лим и другите две съоснователки удвояват залога върху мечтата си да създадат достъпна модна линия за азиатския пазар.

Това включва наемането на екип от дизайнери, които да се грижат за креативния процес - от проучването и избирането на тъканите до разработката и създаването на крайния продукт.

През 2014 г. Велда се оттегля от Love, Bonito, но Виола остава и до днес в компанията като член на борда на директорите.

Междувременно Лим се налага като лицето на марката и една от проспериращите жени предприемачи в Югоизточна Азия. През 2016 г., когато е на 28 г., тя е обявена за един от тридесетте предприемачи на Forbes под 30-годишна възраст.

През януари 2020 г. пък се среща с премиера на Сингапур Лий Хсиен, за да обсъдят стартъп компаниите в града-държава.

Въпреки че има положителни парични потоци от самото начало заради редовния оборот в търговията на дребно, този разрастващ се профил също така помага на Love, Bonito да си осигури и външно финансиране.

До днешна дата компанията е набрала над 10 млн. долара от инвеститори, в това число от японската компания за онлайн търговия Kakaku.com, с които подпомага създаването и на физически магазини.

За Лим обаче истинската победа е това, че успява да докаже на майка си, че залогът й се е отплатил.

“Постепенно й връщах парите, когато имах някакви пари въобще,” казва Лим. “Основното за мен бе да не й се налага да работи на три места дълги часове и дни.”