България е на последно място по онлайн пазаруване в ЕС
Онлайн пазаруването в рамките на ЕС продължава да увеличава своя дял, сочат последните данни от Европейската статистическа служба Евростат.
Причините за това са както повишеното използване на интернет и подобрението на сигурността, така и възможността да се пазарува по всяка време и отвсякъде.
Потребителите също така имат достъп до сравнителни сайтове, с които да изберат по-евтин продукт. По време на настоящата пандемия от коронавирус очакванията са, че в бъдеще онлайн търговията ще заема все по-голям дял от търговията в световен мащаб.
Общо 60% от хората в ЕС на възраст между 16 и 74 години са пазарували онлайн през 2019 г., сочи последното проучване. Само година по-рано този процент беше 56 на сто.
Десет години по-рано делът на хората, пазарували онлайн, почти се е удвоил, тъй като той се равняваше тогава на 32%.
Мъжете пазаруват повече онлайн, отколкото жените. Делът е съответно 61% за мъжете и 59% за жените. Десет години по-рано процентът на хората, пазаруващи онлайн, беше 35% при мъжете и 29% при жените.
Най-голям ръст обаче се отчита при пазаруващите на възраст от 25 до 34 години (от 46% през 2009 г. на 79% през 2019 г.), както и хората в групата от 16 до 24 години, където се наблюдава ръст от 41 на 73%.
Ето защо 25% от моловете се очаква да затворят до 5 г.Какво бъдеще очаква моловете у нас и по света?
Ръстът при хората от 35 до 44 години е от 41 на 71%, а при населението на ЕС от 45 до 54 години се наблюдава повишение от 31 на 61%.
Нарастване на пазаруващите онлайн имаме дори и при населението в групата от 55 до 64 години (от 19 на 45%), както и от 65 до 74 години (от 8 на 28%).
Най-голям дял на пазаруващи онлайн има в Скандинавските държави. Начело по този показател са Дания и Швеция с дял от 84 и 82%, следвани от Нидерландия (81%), Германия (79%) и Финландия (73%).
Най-голямо повишение през последните 10 г. се отчита в Естония – от 17 на 68%.
България заема последната - 27-а позиция, по този показател в ЕС. Едва 22% от хората, участвали в проучването, са посочили, че са пазарували онлайн в последната година спрямо 21 на сто за година по-рано и 5% за през 2009 г.
Пред нас е Румъния с 23%, Италия с 38% и Португалия, Кипър и Гърция с по 39%.