София ще строи още буферни паркинги
София решава проблема с паркирането с изграждане на буферни паркинги и такива в кварталите, които обаче ще се строят от частни инвеститори.
Това обяви кметът на София Йорданка Фандъкова, която представи програмата за изграждане на общински паркинги, предаде БГНЕС.
Фандъкова обясни, че програмата е разделена на две части. “С публични средства ще се строят буферните паркинги, а частни инвеститори ще строят в кварталите”, заяви тя.
Кметът обясни, че буферните паркинги, които планират да строят, ще бъдат изградени заедно със строителството на метрото.
„Тези паркинги се изграждат с публични средства и са част от системата, която развихме през последните години „Паркирай и пътувай“. С нея целим да насърчим хората да оставят автомобилите си и да ползват градския транспорт. Затова и паркирането в тях е безплатно за всеки, който има карта за градския транспорт“, коментира тя.
От думите й стана ясно, че в момента в града са изградени шест буферни паркинга с общо над 2500 паркоместа.
„Заедно с третата линия на метрото в момента изграждаме още три буферни паркинга за общо 650 автомобила. Те са разположени на „Околовръстния път” между кварталите „Овча купел“ и „Горна баня“; на ул. „Централна“ в „Овча купел“ и на бул. „Монтевидео“. Разглеждаме варианта за още един“, обяви градоначалникът и добави, че предстои довършването на буферните паркинги по първата линия на метрото и уточни, че това е ангажимент на Центъра за градска мобилност.
„Планирали сме изграждането на 4 буферни паркинга до съществуващи метростанции – на „Г. М. Димитров“, „Люлин“, „Младост“ и на бул. „Джеймс Баучер“. Съответно и с разширенията, които планираме напред, сме заложили още седем буферни паркинга“, добави тя.
Изграждането на паркинги в кварталите кметът определи като „болен проблем”, чието решаване трябва да започне колкото се може по-бързо.
„Втората част засяга най-болния проблем. Това е паркирането в кварталите. В последните години то става по-трудно. Изграждането на паркинги в кварталите ни помага ефективно да свалим автомобилите от тротоарите и зелените площи“, коментира тя и добави, че предпочита да не се разходват публични средства за построяването на паркингите в кварталите, а за ремонти на тротоарите, от които ще бъдат свалени автомобилите.
„Разработената програма предлага изграждането на паркинги в кварталите да става съвместно с Общината и частни инвеститори. Колегите са предложили два начина. Единият е общината да учредява строеж на частен инвеститор на обществен паркинг, част от нова сграда като обезщетение. Другият вариант е Общината да учредява право за строеж върху терен, който е отреден за изграждане на паркинг. Като това е срочно право на строеж и е възмездно. Процедурата ще е публичен конкурс”, обясни Фандъкова.
Тя коментира и предложението, което независимият съветник Борис Бонев е внесъл от името на „Спаси София” в общината, за изграждането на 10 монтажни паркинга в различни софийски квартали, с което се цели създаването на над 3500 нови места за паркиране. Фандъкова увери, че предложението ще бъде разгледано като уточни, че някои от предложените терени от тях, вече се разглеждат от комисията, разработила програмата.
Главният архитект на София Здравко Здравков посочи, че днес в София има близо 1 млн. автомобила, които многократно надвишават параметрите на „планът „Мусман” и търсят варианти за решаване на проблема. Той обяви няколко места, на които обмислят изграждането на подземен, надземен или многоетажен паркинг.
„Предвиждаме надземен многоетажен паркинг в район „Подуяне”, на ул. Черковна” с 230 места. Многоетажен паркинг с 320 места в район „Сердика”, в близост до Пета градска болница, и паркинг на три нива на „Данаил Николаев”, където се помещава животинският пазар”, обяви той.
В отговор на въпрос на БГНЕС Здравков увери, че пазарът ще се запази.