Ще се удължи ли валидността на годишните винетки?
Няма законови основания за удължаване на периода на валидност на електронните винетки на база извънредното положение. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в парламентарния контрол днес. За разлика от таксата за изминато разстояние – тол, при винетната ползването на платената пътна мрежа не е обвързано с броя на преминаванията и изминатите километри. Заплащайки такса на база време – винетка, собственикът на превозното средство има право да ползва платената пътна мрежа за определен период от време, независимо от броя на преминаванията и изминатите километри, обясни Аврамова.
Дори и пътното превозно средство да не се движи по платената пътна мрежа в определен интервал от време през периода на валидност на винетката, това не се явява основание за нейното удължаване. Поради тази причина не е предвидена нормативна възможност, съответно Електронната система за събиране на пътни такси не позволява промяна в периода на валидност на вече издадена електронна винетка.
Пътните такси, каквито са електронните винетки и тол таксите, са държавни такси и подлежат на плащане и в ситуация на извънредно положение, подчерта регионалният министър. И допълни, че с нито един текст от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март и в последствие удължено до 13 май 2020 г., потребителите не се освобождават от плащането на държавна такса, каквато е и таксата за електронната винетка.
Министърът напомни, че пътуването за работа, снабдяването с лекарства или грижа за близки или болни хора от малки населени места не беше възпрепятствано. От въвеждането на извънредното положение, с цел опазване на живота и здравето на гражданите, бяха ограничени единствено инцидентните пътувания с цел туризъм, социални контакти или спорт, за които обичайно потребителите купуват право за пътуване на база време за по-кратък период – уикенд или седмична винетка.
При условие че не бяха налице пълни ограничения на пътуванията по републиканската пътна мрежа, не съществува приложима мярка, която да не дискриминира една група потребители спрямо друга, а именно тези, ползващи пътната инфраструктура на база изминато разстояние, с тези на база време, каза още Петя Аврамова.
В отговор на друг въпрос регионалният министър съобщи, че от тази година поетапно ще бъде възложено изработването на технически проекти за обектите, включени в Плана за действие към Актуализираната стратегическа карта за шум, след което ще се предприемат действия по финансово обезпечаване на изграждането на шумозащитни съоръжения. На 15 юни Агенция „Пътна инфраструктура“ публикува обявление за провеждане на обществена поръчка с предмет: „Изработване на Акустични и конструктивни проекти за изграждане на шумозащитни съоръжения, за жилищни територии с установено наднормено ниво на шум в близост до пътни участъци от републиканската мрежа с трафик над 3 млн. МПС годишно“, разделени в четири обособени позиции, като участъкът от АМ „Хемус“ в района на с. Чурек е включен в Обособена позиция № 4. В другите обособени позиции са жилищни територии на с. Мирово, общ. Ихтиман, с. Бело поле, общ. Благоевград и кв. „Църква“, гр. Перник. Срокът за получаване на офертите е 10.08.2020 г. Времето за изработване на проекта е 60 календарни дни след сключване на договор с избрания изпълнител.
Инвестиционният процес предвижда да бъде проведен Експертен технико-икономически съвет, да бъде приета разработката, да бъде съгласувано проектното предложение с Министерството на околната среда и водите и Министерството на здравеопазването. Стойността на шумозащитното съоръжение ще стане ясна след изработване на проекта.