Авиокомпаниите може да изгубят 84 млрд. долара през 2020 г.
Не много отдавна авиоиндустрията се подготвяше за скок в броя на пътниците, като от Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозираха 8.2 милиарда пътуващи със самолет през 2037 г.
През април обаче въздушният транспорт намаля с 98% на годишна база, след като страните затвориха границите си в опит да ограничат пандемията от коронавирус.
“Смятаме, че авиокомпаниите ще изгубят безпрецедентните 84 млрд. долара през 2020 г.,” заяви Браян Пиърс, старши икономист в IATA, в интервю за CNBC.
“Едва сега започваме да виждаме как страните договарят двустранни споразумения за отваряне на пазарите.”
Пиърс каза, че очаква възстановяване през втората половина на 2020 г.
Международните пътувания вероятно ще останат волатилни засега, но страни, като Китай, САЩ и Индонезия, възобновиха вътрешните си полети.
“Това ще е достатъчно за възобновяването на авиоиндустрията в някои страни,” казва Пиърс. “Много авиокомпании обаче зависят от международните полети.”
Правителствената помощ ще е от ключово значение за подсигуряването на дейността на авиокомпаниите, казва Кийт Мейсън от Университет Кранфийлд.
“Ще станем свидетели на консолидация на пазара, на който напълно независимите авиокомпании изпитват затруднения и ще фалират,” казва той пред CNBC.
Правителствата предлагат все повече финансова помощ с цел запазване на дейността. От IATA прогнозират, че може да са необходими общо 200 млрд. долара държавна помощ.
Финансовият ефект от пандемията от коронавирус може да остави света с по-малка авиоиндустрия. Това, от своя страна, пък може да повиши цените и да намали търсенето.
Нещо повече, рентабилността на пътуванията по работа намалява. Компаниите, които разчитаха на полетите, за да правят бизнес преди пандемията, намериха други начини под формата на видеоконферентни връзки.
“Спокойно може да се предполага, че една на всеки пет командировки ще изчезне,” казва Мейсън.