1984 година е легендарна в технологичните среди – тогава Apple представя първия Macintosh, а в Монтерей, Калифорния, се провежда и първата конференция TED - абревиатура от Technology, Entertainment, Design („Технологии, Развлечение, Дизайн“).

Както Mac се превръща в символ на дигиталната ера, така TED става емблема на елитните интелектуални събития.

През 2001 г. TED е купена за 14 млн. долара от Крис Андерсън – издател на списания, който тогава я спасява от краха на дотком балона. Той превръща TED в благотворителна организация, създава глобална общност от почитатели и използва силата на интернет, за да разпространи идеите ѝ. Въпреки ударите по време на пандемията, платформата не само оцеля, но и продължи да просперира.

След близо 25 години като „куратор“ на TED, през февруари тази година Андерсън обяви, че търси някой с „ресурси и идеи“ да поеме организацията. Около 100 кандидати – от фондации и университети до заможни личности и медийни компании – са изразили интерес. Някои дори са оценили TED на 1 милиард долара, казва Андерсън пред The Economist.

На 15 октомври обаче TED обяви не продажба, а мениджърска промяна. За „визионерен настойник“ (vision steward – типично TED наименоване за позиция) бе назначен Сал Кан, основател и директор на Khan Academy – платформата за безплатно онлайн образование.

Същевременно Логан МакКлуър Давда, досегашен „ръководител на въздействието“ (head of impact), бе повишена до главен изпълнителен директор (CEO).

Това означава повече приемственост, отколкото промяна – Андерсън остава в TED, но ще се съсредоточи върху набирането на средства и филантропията, а Сал Кан ще продължи да ръководи Khan Academy и няма да получава заплащане от TED.

Обединение на две образователни сили

Двете организации планират тясно сътрудничество. И двете действат в сферата на образователните технологии, но с различна аудитория: Khan Academy е насочена основно към деца и ученици, а TED – към възрастни професионалисти.

TED вече има подразделение за корпоративно обучение, адаптиращо популярни TED Talks по теми като лидерство, емоционална интелигентност и иновации, което предстои да се развива допълнително.

Обединението се представя като начин двете водещи организации за разпространение на достоверна информация и критично мислене да отговорят на кризата на доверието и вълната от дезинформация и некачествено съдържание, генерирано от изкуствен интелект.

Някои се подиграват на TED като на пародия на многословен утопизъм, но въздействието му е безспорно, отбелязва The Economist.

Платформата беше пионер в представянето на големи идеи чрез кратки, ясни и достъпни лекции, публикувани безплатно онлайн и без дразнещи реклами.

(Междувременно билетите за основната годишна конференция струват 12 500 долара, а VIP пакетът – 100 000 долара.)

Като организация с нестопанска цел, TED изгражда глобална общност от доброволци, които превеждат видеата, за да достигнат до милиони хора по света.

Тя дори предизвика бизнес логиката, като отвори марката си чрез програмата TEDx, позволявайки на други да организират събития под същото име.

Освен това проектът The Audacious Project насочва около 1 милиард долара годишно от филантропи към социални предприемачи с реалистични решения на глобални проблеми.

Пред нова епоха

Промените в TED идват във време на по-мрачни обществени нагласи, когато ерата на глобализма с „добри намерения“ отстъпва пред поляризиран популизъм. Дарителите се отдръпват от прогресивни каузи, които някога бяха в основата на философията на организацията, отбелязва още The Economist.

Същевременно бизнесът с присъствени събития процъфтява – хората, работещи дистанционно, търсят в конференциите липсващия човешки контакт.

Но светът на онлайн видеото, който излиза от тези събития, се е променил: TED ще трябва да преосмисли своите кратки лекции, за да оцелеят в ерата на още по-кратките, двеминутни TikTok клипове.

Сливането на два стълба на безплатното онлайн образование може да усили ефекта им многократно. И двете организации предлагат не само знание, но и оптимизъм.

Още през 2013 г. The Economist отбеляза, че Сал Кан би могъл някой ден да получи Нобелова награда за мир за създаването на най-голямата образователна институция в историята (повече от 100 милиона души използват платформата му годишно). Сега, както във всяка успешна TED лекция, той трябва да осигури щастлив финал.