Семинар с Game of Thrones, на мотори или във влак: Новият събитиен туризъм е тук
Надпреварата за корпоративни преживявания е огромна, а възможностите - неограничени
В края на ноември в Барселона се проведе IBTM World - едно от най-престижните световни събития в сферата на конферентния туризъм.
Водещото изложение продължава три дни и представя на участниците и гостите богато портфолио от концепции и продукти с възможности и бизнес решения за събитийния туризъм на четири континента.
Организаторите отчитат, че общият брой на посетителите тази година се е увеличил с 16% в сравнение с миналата, а изложителите са достигнали 2350 от над 120 държави по цял свят.
Компанията, представяща България на събитието, беше Sun Spree Travel - един от лидерите в събитийния туризъм у нас през последните 25 години.
„За съжаление обаче, официален щанд на страната ни с национално представителство, нямаше. Пропусната възможност да участваме на толкова голямо и престижно изложение“, коментира пред Profit.bg основателят на компанията Мария Костова.
Светът е уморен от глобалното
Като основна тенденция за 2025 г. тя отчита стремежа към откриване и развитие на нови и непознати дестинации.
„Светът е уморен от глобалното и според мен България може да стане такава дестинация. Абсолютно е възможно дори в селските райони да се развива събитиен туризъм - стига да има интерес. Защо да не се организира семинар на открито или на закрито, с шатри, с гости, настанени в малки селски къщи. Всичко е възможно.“
За да има такъв интерес обаче, ние трябва да присъстваме на подобни изложения, да направим презентации и да го провокираме този сектор да се фокусира към България, допълва Костова.
Излизане от рамката хотел-зала-ресторант
Подобно на глобалната тенденция към преживявания, секторът на конферентния туризъм също напуска стандартните си очертания.
Пример за това е компания от Япония - организатор на големи конферентни прояви, която прави изложения и семинари дори по улиците.
„Могат да затворят цяла улица или дори музей, и вътре да се проведе събитие. Всичко, което пожелаете.“, обяснява Костова.
А една от коценциите, които привличат най-голямо внимание на изложението в Барселона, идва от Ирландия.
Местна компания организира семинари и конференции за корпоративния сектор в студиото, където е заснета по-голямата част от хитовия сериал на HBO Game of Thrones.
Участниците в конференцията могат да се потопят изцяло във фентъзи атмосферата с оригинални декори от поредицата, включително оригиналният трон. При интерес, има опция дори да се облекат с костюмите на главните персонажи, както и да посетят други локации на снимките.
Семинарната част се провежда в специално обособена зала, която също е с декори от сериала. После е предвиден обяд или вечеря, като може сервитьорите да са облечени в доспехи и т.н. Няма граници за въображението.
Българската компания вече разработва маркетингова стратегия за тази концепция и съвсем скоро ще започне да я предлага на клиентите си, като се надява на сериозен интерес.
Друга екзотична възможност за конферентен туризъм е пътуващ семинар на мотори - в Дубай или в Индия.
Компанията, която го организира, би могла да развие тази концепция и у нас, допълва Костова, но цената вероятно ще е много висока за клиентите на местна почва.
Но моторите далеч не изчерпват адреналиновите преживявания.
Канадски оператор предлага тур с хеликоптер до локацията, обиколки с кросоувър автомобили, както и всякакви екстремни преживявания с опция за семинарна част.
Туристическа компания от Египет изпраща участниците в корпоративни събития директно в река Нил - на круиз, а преживяването се нарича пътуващ семинар.
„Какво ни пречи на нас по Дунав да направим такова нещо?“, пита Костова и допълва, че имаме круизни кораби, макар и не на толкова високо ниво, с които може да се организират плаващи семинари.
Обратно на сушата - друга атракция са събития във влакове. Например, в Канада има влакове със стъклени покриви, от които се вижда Северното сияние, звездите. Предвижда се и гала вечеря за участниците в събитието.
„България не съществува на тази карта“
„България обаче, не съществува на тази карта“, признава Костова.
Тя е убедена, че освен да променим стратегията си за участие на международни изложения, трябва да се помисли и за различно маркетингово представяне като дестинация.
„Ние сме на туристическата карта само с масовия продукт, който предлагаме, поради големия брой такива асоциации. Големите хотели по морето и планинските курорти имат силна организация и защитават собствения си интерес, който е различен от този на събитийната индустрия.“, обяснява експертът и допълва:
„Като пример мога да дам Правец, който е извън София, но там има хотели със зали за по 500 човека. Само че, те не са пълноценно натоварени.
Отделно - всеки град си има и зали извън хотелите, няма нужда да се ограничаваме само там и гладът за уникални събития го доказва. Трябва ни реклама - това е.“
Въпреки че тенденцията към екзотика и непознати дестинации е нова, Костова отбелязва, че в конферентния туризъм винаги се е залагало на преживяването.
Ето защо всеки от участниците в Барселона е показал и своите традиционни храни, вина, напитки, включително коктейли с лавандула и водка в ледени чаши от Норвегия (държат се задължително с ръкавица).
От Казахстан до Катар - нови играчи на сцената
На световната сцена излизат и непознати досега участници, като например Казахстан, който е направил впечатляващо присъствие с щанда си на изложението.
Арабските държави - Катар, Саудитска Арабия, Дубай (който вече се поизтърква), също са в надпреватата.
„Катар има амбицията да стане втори Дубай, имат много добра държавна политика. Например - ако сега ние решим да организираме конференция там, част от разходите ще бъдат възстановени от държавата име, защото сме станали инвестори в икономиката им“, допълва Костова.
Мисията на нейната компания обаче е да популяризира възможностите на България, затова по време на изложението решават да поканят Изабел Русайк - представител на американски туроператор, на гости у нас.
„Тя се съгласи веднага и остана за два дни в България. Показахме й София, Правец, опита традиционни ястия и вина, успяхме да я настаним в хотели с много добра локация. Но истински интерес и силна изненада за нея беше посещението в НИМ. Сподели, че не е очаквала да имаме толкова богата култура и история.“
Костова вече подготвя и продължение на инициативата от есента FAM TRIP BULGARIA. Новият опознавателен тур за чуждестранни туроператори, конгресни организатори и травъл агенции ще се състои между февруари и март 2025 г. с акцент „Зимата в България“. Стартовата точка ще бъде София, но задължително в обиколката ще се включат и атракции в планинските курорти, допълва Костова.