Българският бизнес е подготвен на достатъчно високо ниво за предизвикателството страната ни да се утвърди като регионален център за конферентен туризъм.

Такава позиция изрази пред Profit.bg Мария Костова, собственик и управител на Sun Spree Travel Partner.

Тя основава туристическата компания през 1998 г. и вече 26 години развива дейност, изцяло ориентирана към т.нар. събитиен туризъм.

Мария Костова, собственик и управител на Sun Spree Travel Partner

„Това е нашата основна дейност и от началото беше целта – да привлечем клиенти за конферентен туризъм, защото той води след себе си сериозни приходи – не само към хотелите. Клиентите на такива събития обикновено са платежоспособни хора и ако се впечатлят от дестинацията, биха идвали след това по различни поводи.“, обяснява Костова и допълва:

Имаме достатъчно добра база. На много места в цялата страна – не само в София като столица, вече може да се развива един доста добър туристически продукт.

„Ние сме много по-евтина дестинация от съседна Гърция например, а хотелите ни са много по-добри и отговарят на категорията си. Съпоставени с Гърция, Турция и Румъния, ние сме най-евтини. Получава се много добро качество на много ниска цена.“, категоричен е туристическият експерт.

Различните събития обаче имат различни изисквания.

Много зависи какъв тип е събитието – например тиймбилдинг, обучение, рекламно или спортно.

„Ние организираме събития за корпоративни клиенти, по-скоро международни компании с представителство в България. Предлагаме услугите си на над 200 компании от различни сфери – ИТ, медицински представителства, хранително-вкусова промишленост, спедитори. Нямаме преобладаваща сфера на дейност.“, допълва Костова.

Защо чужденците не познават България

Тя обаче отчита един много сериозен проблем за туризма на България – чужденците просто не я познават.

„Наскоро присъствахме на голям форум в Солун и се оказа, че едва двама от колегите ни имат познания за България. Това за нас беше истински шок, защото това са големи компании, сериозни хора. Абсурдно е в Гърция, в Румъния, в Турция да се организират събития, а никой да не е посещавал България“, обяснява Костова.

Според нея, много по-лесно би било да се продаваме като дестинация за конферентен туризъм в пакет България+Гърция+Турция+Румъния.

Наш клиент от Сърбия организира балкански тур за чуждестранни компании и единственото, което правят в София, е да кацнат на летището и от там да потеглят с автобусите.

Ние просто не сме познати за тях, обобщава Костова.

Ето защо, след последното си участие на международния туристически форум в Солун, тя решава да организира ексклузивен опознавателен тур за чуждестранни туроператори, конгресни организатори и травъл агенции.

Събитието се нарича FAM TRIP BULGARIA 2024 и се провежда в първите дни на октомври, а участниците са представители на Белгия, Италия, Нидерландия и Индия.

Маршрутът е София – Рилски манастир – Банско – теснолинейката от Аврамово до Велинград – после Пловдив – Правец и обратно София, с посещение на емблематични забележителности като Националния исторически музей.

В НИМ туристическите агенти имат възможност да се докоснат до съкровищата от вековната история на България

Пътуване с теснолинейка и един индиец, влюбен в Банско

„Всички споделиха колко са възхитени от България и колко малко знаят за нея. Италианците например бяха много впечатлени, че историята ни датира отпреди Римската епоха.

Туроператорите им заявиха желание за индивидуални пакети в луксозни петзвездни хотели, но включващи и преживяването с теснолинейката, което е много интересно, защото когато в нея има местни хора, чужденците започват да си общуват с тях.

Международните туристически агенти позират с усмивка секунди преди да се качат на теснолинейката

Ние имахме преводач и екскурзовод, така че можеха спокойно да си говорят и да слушат истории от първа ръка.“, разказва Костова.

Влаковата атракция става задължителна част в заявките за туристически пакети за чуждестранни посетители

„Гостите останаха очаровани от красотата на природата, високия стандарт, СПА възможности и ниво на обслужване на представените хотели и зали за събития.

Както и от историята и културата ни, вкусната храна и вина, и многообразието от интереси и активности, които вече могат да предлагат на клиентите си.“, споделя още организаторът.

„Бях любопитен към проучването на нови дестинации, близки до нас, с директни полети от Италия към държави от ЕС с възможност за икономичен бюджет. Тук всичко ми харесва – природа, култура, мили хора, вкусна храна – мисля, че България покрива тези критерии и сме много приятно изненадани“, споделя Масимо, туроператорски агент от Италия.

„Не очаквах да открия толкова красиви места тук, да посетя интересни градове с прекрасни хора. Всичко е чудесно!“, допълва сънародничката му Франческа.

Викрам от Индия проверява крака на нестинарката след представяне на обичая по време на гостуването в Банско

Викрам е представителят на туроператор от Индия.

„Харесах най-много Банско, но и Стария град в Пловдив, разбира се София, като столица. И все пак, моят фаворит е Банско, наистина се влюбих в него“, допълва той.

От Индия отдавна проявяват интерес към България като дестинация за реализация на филми и реклами, няколко местни продукции вече са заснети в студиата на филмовия център в Бояна. Сега обаче интерес и към луксозни турове със СПА за малки групи, породен и от факта, че у нас има цели 8 вида минерални води, при такава малка площ.

Нидерландският представител пък изразява интерес към турове за академични общности – с разглеждане на малки села и автентични къщи.

„Тоест, трябва да се насочим към локации като Родопите, Лещен, Ковачевица, Широка лъка. За Нидерландия специално подготвяме такива турове, както и разходки с теснолинейката“, допълва Костова.

Белгийският представител се интересува от селски къщи, малки места за настаняване, не от луксозни хотели. Аргументът – в цял свят има такива.

Идеята на българските организатори е да покажат точно това – че България е икономична дестинация, но с изключително добро ниво на обслужване и възможности за туризъм.

В сравнение с гръцките петзвездни хотели например, те не винаги спазват точно стандартите за тази категория. Нашите хотели задължително отговарят на категорията си.

Наистина можем да предложим добро обслужване. И да впечатлим международните ни клиенти“, допълва Костова.

Дегустация на български мекици

Тур из цяла София като геолокализирана игра

По време на FAM TRIP BULGARIA 2024 организаторите обаче осъзнават, че в София всъщност има проблем – столицата ни няма нещо точно определено, с което да туристите да свържат града.

Нещо като магия, легенда – така се продава най-лесно туристическият продукт, когато има загадъчност.

„Пловдив например, си има Стария град, има си Капана – София си няма. Затова решихме да направим иновативен туристически продукт (италианците го очакват особено нетърпеливо). Да създадем история от най-старата точка, която може да бъде открита, до най-новата. И това да бъде път, който туристите изминават и научават по нещо от всяка точка.“, обяснява Костова.

Маршрутът вече е готов – от най-старото място в София, което е Ротондата на Свети Георги до покрива на 30-етажния хотел Милениум с панорамна гледка към цялата столица.

За да бъде реализирана идеята, от Sun Spree Travel Partner използват специален софтуер от Барселона, който ще я превърне в геолокализирана игра.

„При която, когато стигнеш до зададените локации, излиза информация за обекта, който е пред теб. Някои от местата по маршрута не са запазени достатъчно добре или са останали само руини – например под бившия хотел „Шератон“ има огромно наследство от римляните и то няма как да се види, защото е в основите на хотела.

В този случай разчитаме на историческа информация и макети, които ще вкараме в софтуера, за да могат туристите да научат повече“, обяснява Костова и допълва: Не търсим финансиране, това е изцяло наш проект, но се надявам все пак да можем да допринесем с нещо.

Тиймбилдингът не е само за уикенда

Освен организирането на конферентни форуми, тиймбилдингът е другата главна разновидност на събитийния туризъм. Основният принцип в него е комбинация от симулационни игри, които представляват скрит паралел с реалния и корпоративния живот.

Тези игри се използват най-вече за подобряване на работата в екип, уменията за вземане на решения в динамични ситуации, както и бърз анализ на ситуацията и предлагане на ефективно решение.

Тиймбилдинг до село Вакарел. Задачата на екипа е да направи коледна къщичка

„Всичко започва с идеята колко човека ще присъстват на тиймбилдинга и какъв е бюджетът на компанията, за да сме наясно какъв хотел да търсим, с колко звезди, голям или малък, със СПА или без… Представяме на всеки клиент минимум три предложения, много често стигаме до над 10, защото истината е, че всеки хотел в България си има своя идентичност и дух.“, обяснява Костова.

По думите ѝ, Централна България се утвърждава като една от най-търсените дестинации за тиймбилдинг от големи компании, тъй като е пресечна точка за пътуващите от София, Пловдив, Варна, Бургас и Велико Търново.

„Много зависи обаче какъв е бюджетът на компанията, например до Казанлък има един нов, голям, скъп хотел, който много често не отговаря на бюджета на клиентите. Хисаря в последно време също набира скорост, но неговият недостатък, както и на Велинград и на част от тези курортни селища и градове е, че поставят условие минимум две нощувки през уикенда. Тоест, ако клиентът има бюджет само за една нощувка, ние избягваме тези места.“, допълва Костова.

Барбекюто често е задължителен елемент за сплотяване на екипа

Напоследък тенденцията за уикенд тиймбилдинг се променя и вече включва дни през седмицата, за да имат служителите достатъчно лично време за себе си в събота и неделя. От друга страна, това е добра новина за курортните градове, чиято икономика може да не разчита само на два почивни дни.

Инфлацията е повишила цените в сектора с 30-40%

По думите на Костова, секторът напълно се възстановява от кошмара на пандемията, като в някои отношения дори надминава резултатите от 2019 г. Основен проблем сега е голямата инфлация – спрямо миналата година цените са вдигнати с между 30 и 40%, включително за хотелско настаняване, транспорт, всякакъв вид разходи.

Въпреки това, по данни на агенцията, хотелите и заведенията са пълни.

В момента имаме проблем да намираме свободни бази за събития. От преди 20 дни целият декември е пълен с коледни резервации за тиймбилдинги и корпоративни събития.

На „умните“ хотели ли е бъдещето

Както всяка индустрия, туризмът също е повлиян от бързите темпове в развитието на технологиите.

„Днес технологиите навлизат много повече, но лично моето мнение е, че те на са подходящи за тази сфера, където човешкият фактор има огромно значение.

В сферата на услугите и туризма той е ключово важен за доброто изкарване на клиента – независимо дали е дошъл на почивка или на събитие, общуването между хората е ключово.

Колкото и да е добър хотелът, ако хората, които работят в него не са квалифицирани и не са достатъчно обучени, продуктът накрая е половинчат.

Неизбежен е въпросът за изкуствения интелект и намесата му в туристическата индустрия.

„AI може да помага в известна степен, но хората не могат да бъдат заместени. Идеята, че в туризма ще навлязат изцяло роботи, няма как да се приложи. Също така, тези толкова популярни в момента „умни хотели“ не са толкова успешни, според мен“, коментира туристическият експерт.

Дефицитът на кадри и влиянието на чуждия мениджмънт

Според нея, фундаменталният проблем е недостигът на кадри, наблюдаван във всяка сфера на бизнеса.

„Младите хора не искат да се обучават. Нашата компания предлага възможност за стаж на ученици от Техникума по обществено хранене, които се опитваме да обучаваме, но няма изявен интерес от тези деца да работят в туризма.

Просто не го познават – нямат представа какво се прави в него и масово се смята, че е недостатъчно перспективен и нископлатен сектор. Аз съм далеч от идеята, че единствено тук са ниски заплатите, а в чужбина са високи. Според мен всеки човек – ако работи добре, може да изкара достатъчно добри доходи“, обяснява Костова.

Като положителна тенденция тя отчита навлизането на чужд мениджмънт в бранша през собствеността на световни хотелски вериги, който има строго определени изисквания към кадрите.

Чуждият мениджмънт има положително влияние, но трябва като цяло имиджът на туризма да се промени.

Да се започне от училищата, като държавата подаде ръка и обясним на най-младите какво означава туризъм и какви са перспективите. Това вече трябва да бъде държавна политика.“, допълва експертът.