През първата половина на годината броят на пристигащите в Европа чуждестранни туристи и на нощувките е надхвърлил стойностите отпреди пандемията през 2019 г.

Това показват нови данни на Европейската комисия по пътуванията, цитирани от британския портал travelweekly.

Очаква се туристите в Европа да похарчат 800,5 млрд. евро през 2024 г., което е с 13,7% повече от миналата. Това се дължи на повишените оперативни цени, завръщането на високоплатежни туристи от Азиатско-тихоокеанския регион, както и на силното търсене на събития и смесените пътувания за бизнес и почивка.

Най-значителното увеличение на входящите разходи от началото на годината досега е в Испания (25%), Гърция (25%), Италия (20%) и Франция (16%).

Други държави като Хърватия, България и Румъния очакват през 2024 г. да има по-дълъг среден престой в сравнение с предходната година, което също ще доведе до увеличаване на приходите от туризъм, се казва в анализа.

Дестинациите в Южна Европа и Средиземноморския регион отбелязват "забележително" увеличение на броя на пристиганията, което се дължи на Сърбия, Малта и Португалия.

Чуждестранните пристигания (+6%) и нощувки (+7%) през второто тримесечие на годината са над стойностите за 2019 г., като отразяват увеличение на годишна база съответно с 12% и 10%. Ръстът е стимулиран от "стабилните" вътрешнорегионални пътувания от Германия, Франция, Италия и Нидерландия.

ETC отбеляза също така увеличение на броя на пътуващите, които избират пътувания извън сезона и по-малко известни дестинации, водени от търсенето на съотношение между цена и качество и уникални, автентични преживявания.

Албания и Черна гора отбелязват "забележително" увеличение на пазарния дял, съответно с 86% и 31%, от 2019 г.

Нарастващият интерес към пътувания извън утъпканите пътеки е отразен и в онлайн дискусиите за пътувания в Европа, които подчертават привлекателността на естествената островна среда, като Мадейра и Норвегия.

Устойчивостта е основен положителен фактор за репутацията на дестинациите, докато по-негативните мнения се фокусират върху социалното и екологичното въздействие на пренаселеността в традиционните туристически горещи точки.

В същото време увеличаването на капацитета на железопътния транспорт отваря вратите за пътуващите да опознаят нови преживявания и дестинации.

Националната железопътна компания на Германия Deutsche Bahn, отчита 21% увеличение на международните маршрути между 2019 и 2023 г., от което се възползват предимно съседните държави. Услугите на Eurostar се връщат към нивата на пътниците отпреди пандемията, а испанският железопътен оператор Renfe е продал 500 000 билета в рамките на шест месеца след пускането на международна линия до Франция.

"И трите оператора имат планове за разширяване на капацитета през следващите години, което подчертава нарастващото значение на железопътния транспорт за европейския туризъм", допълват от ETC.

Комисията обаче предупреди, че "значителни предизвикателства" продължават да засягат туристическия сектор, като например нарастващите разходи за настаняване, бизнес операции и полети, както и недостигът на персонал. Въпреки продължаващото въздействие, тези предизвикателства са намалели в сравнение с предходното тримесечие.

"Окуражаващо е да се види нарастващата диверсификация на европейския туристически пейзаж през това тримесечие. Това е от полза както за нововъзникващите дестинации, така и за утвърдените горещи точки, които могат да се сблъскат с пренаселеност. Освен това нарастващият брой туристи в по-малко известни райони ще помогне на малките предприятия, които все още се възстановяват от пандемията или се борят с нарастващите оперативни разходи поради настоящия икономически контекст.", обясни председателят на ETC Мигел Санс.

"Приветстваме по-балансираното разпределение на туризма в Европа, което допринася за нарастващата устойчивост на нашата индустрия, допълни той.