Туризъм с гладиаторски дух: Как кинопродукциите укрепват икономиката на Малта
Според проучване на Expedia от 2023 г., 40% от пътуванията, резервирани през платформата, са били вдъхновени от филми или телевизионни предавания
Новият хитов филм „Гладиатор II“ вече започва да привлича туристи в Малта, превръщайки острова в поредната дестинация за т.нар. „сет-джетъри“ – хора, които пътуват, за да посетят места от любимите си филми.
Филмовият туризъм е явление в световен мащаб, което вдъхновява хората да пътуват до дестинации, които са видели на големия екран, пише EuroNews.
С все по-завладяващите и реалистични продукции, съвременните филми и сериали успешно размиват границите между художествена измислица и реалност, подтиквайки феновете да откриват локациите, които виждат в тях.
„Гладиатор II“ – дългоочакваното продължение на класиката от 2000 г. на режисьора Ридли Скот – е поредният пример за тази тенденция.
С участието на Пол Мескал и Дензъл Уошингтън, продукцията връща към живот интереса към Малта, където е заснета по-голямата част от филма. Островът е представен като комбинация от историческа архитектура и епични кинематографични гледки, които само допълват очарованието му.
Малта е разположена в центъра на Средиземно море и отдавна е популярна дестинация за филмови продукции, но с премиерата на „Гладиатор II“ се очаква нов наплив от туристи.
Феновете ще искат да наблюдават и преживяват отблизо атмосферата и локациите, които са видели в блокбъстъра.
През последните години филмовият туризъм – известен още като „сет-джетинг“ – се утвърждава като една от най-бързо развиващите се тенденции в туристическата индустрия.
„Сегментът бележи ръст през последните десет години“, споделя пред EuroNews Серен Уелч, специалист по филмов туризъм.
Данните потвърждават това. Според проучване на Expedia от 2023 г., 40% от пътуванията, резервирани през платформата, са били вдъхновени от филми или телевизионни предавания.
Стрийминг платформи като Netflix допълнително ускоряват тази тенденция със своя глобален обхват, като представят на зрителите разнообразни епични пейзажи и исторически дестинации, които провокират любопитство и желание за пътуване.
„Абонатите на Netflix са 2,4 пъти по-склонни да поставят дадена дестинация в списъка си с желания, след като я видят в сериал – мечта за всяка туристическа агенция“, отбелязва Уелч, като се позовава на данни от 2022 г.
Тя допълва, че платформите могат дори да проследят скоковете в търсенията за дадена дестинация веднага след излизането на нов сериал – явление, което се наблюдава при продукции като „Емили в Париж“ и „Бриджъртън“.
Тази връзка между екранния разказ и реалното изследване на света показва емоционалната сила на филмовите локации. Зрителите вече искат да се потопят във физическите пространства, които виждат на екрана. Както отбелязва звездата от „Гладиатор II“ Педро Паскал: „Локацията е всичко, когато става въпрос за разказване на история.“
Серен Уелч е съгласна с него: „Мигновеното гледане на предаване в предпочитаната ви стрийминг платформа ускорява връзката между ‘Обичам да гледам’ и ‘Искам да посетя’.“
Малта се превърна в кинематографичен близнак на Древен Рим
Изборът на Ридли Скот да заснеме голяма част от „Гладиатор II“ в Малта е едновременно почит към оригиналния филм и практично решение.
С историческата си архитектура и стратегическо разположение в Средиземно море, Малта лесно се превъплъщава в Древен Рим.
„Малта е като отделен персонаж“, отбелязва Дензъл Уошингтън, който играе император Макрин в продължението. Във видео за Screen Malta той допълва: „Можете да усетите историята тук. Това беше перфектното място за снимки.“
Островът, който вече е любимец на Холивуд, е участвал в мащабни продукции като „Троя“, „Агора“ и „Наполеон“. Но мащабът на „Гладиатор II“ е безпрецедентен.
В сърцето на амбициозната продукция се намира Форт Рикасоли – крепост от XVII век, построена от рицарите на Св. Йоан.
Известен със своите панорамни гледки и историческо удивление, фортът е преобразен в огромен римски амфитеатър, включително реалистична реконструкция на Колизеума в пълен мащаб.
Тази сцена става арена за една от най-интензивните сцени във филма – битката на Пол Мескал с компютърно генериран носорог.
Ридли Скот споделя пред GQ реакцията на Мескал, когато за пръв път вижда грандиозния декор: „Той беше шокиран. Не осъзнаваше, че ще бъде толкова голям.“
Предизвикателството за пресъздаване на такава емблематична структура е поверено на дизайнера Артър Макс, който разказва пред CN Traveller: „Искахме Колизеумът да бъде разпознаваем за хората, които обичат „Гладиатор“, но също така искахме да увеличим мащаба му.“
Резултатът е епична конструкция с размерите на футболно игрище, допълнително подобрена чрез CGI технологии, за да пресъздаде величието на Древен Рим.
Филмовият туризъм: ключов двигател за културата и икономиката на дестинациите
Мащабните продукции не само създават кинематографична магия, но и генерират икономически ефект, който може да преобрази цели региони.
„Продукции като ‘Гладиатор’ и ‘Игра на тронове’ значително увеличават популярността на Малта, като привличат фенове от цял свят,“ споделя Толин ван дер Мерве, директор за Великобритания и Ирландия на Visit Malta.
„Очакваме ‘Гладиатор II’ да постави светлината на прожекторите върху нашия остров и да увеличи броя на международните посетители.“
Данните подкрепят този оптимизъм. Според доклад на VisitBritain, сериалът ‘Бриджъртън’ е допринесъл с впечатляващите 275 милиона паунда за икономиката на Великобритания, като 5 милиона евро от тях са директно насочени към град Бат.
Подобен успех се наблюдава и в Северна Ирландия, където сериалът ‘Игра на тронове’ увеличава туристическия поток и води до създаването на атракции като студийната обиколка Game of Thrones Studio Tour.
За Малта „Гладиатор II“ предлага не само краткосрочно увеличение на броя на посетителите, но и дългосрочна платформа за популяризиране на културното наследство на острова пред широката аудитория.
Филмови локации като Форт Рикасоли, Голямото пристанище на Валета и Мдина са достъпни за обществеността и често са включвани в организирани турове. Те предоставят на посетителите и феновете на киното възможността да се потопят в кинематографичната и историческа значимост на най-известните места в Малта.
Локациите от популярни филми трябва да бъдат готови за успеха на блокбъстърите
Филмовият туризъм носи множество ползи, но дестинациите трябва да се справят с предизвикателства като поток от туристи и екологичен натиск, които могат да възникнат при внезапен ръст на посетителите.
„Неконтролираните потоци от туристи могат да претоварят жителите и инфраструктурата на един град“, обяснява Серен Уелч. Тя подчертава, че е необходимо устойчиво планиране: „Стратегически и управляеми проекти, разработени в партньорство с местните хора, са важни за предотвратяване на свръхтуризма.“
Без подходяща стратегия местните общности могат да се почувстват „превзети“, особено ако броят на посетителите значително надвиши възможностите за осигуряване на услуги, предупреждава Уелч.
Тя посочва примери като натоварването на популярни локации във Великобритания, където са заснети „Мечето Падингтън“ и „Хари Потър“.
Все пак тя споменава и иновативни решения като приложението SetJetters, което позволява на феновете виртуално да се поставят в любимите си сцени, като намалят физическото присъствие на реалните места.
Малта обаче вече е крачка напред.
„Държавата има установено партньорство между своята туристическа организация и филмовата си комисия“, обяснява Уелч.
Като се обляга на популярността на „Гладиатор“, островът е успял да се позиционира като лидер в управлението на филмовия туризъм.
Толин ван дер Мерве също признава потенциалните рискове от увеличението в туризма:
„Въпреки че по-големият брой посетители е нещо положително, свръхтуризмът на определени места като Мдина и Валета се превръща в проблем. Работим върху устойчиви туристически инициативи, за да се справим с това.“
Въвеждането на времеви слотове за достъп до популярни локации в Малта, както и създаването на алтернативни маршрути за посетители, са сред решенията, които могат да подпомогнат запазването на културните обекти и да гарантират плавно и приятно преживяване за гостите.
Кинематографичното бъдеще на Малта изглежда обещаващо
„Гладиатор II“ върна Малта на световната кинематографична карта, разкривайки богатата история и култура на острова през обектива на Ридли Скот. Това е една много добра възможност, смята Толин ван дер Мерве: „Да бъде домакин на мащабни продукции като ‘Гладиатор II’ увеличава глобалната репутация на Малта, насърчава дългосрочен ръст на туризма и укрепва икономиката.“
С инвестиции в практики за устойчив филмов туризъм и умело използване на интереса към продукции като „Гладиатор“, Малта има потенциала да се утвърди като вечна дестинация за фенове на киното, които искат да се потопят в света на филма.
Освен това средиземноморския остров може да блесне като звезда сам по себе си.
„Обичам атмосферата на Малта - тук винаги кипи живот“, споделя режисьорът Ридли Скот във видео за Screen Malta.