„Гладиатор II“ - идеалният римски екшън за пуканки тази година
Езда на носорог, луди императори и един харизматичен боец - продължението има всички качества да постигне успеха на класиката с Ръсел Кроу
Величествена борба за надмощие, звън на мечове, мускулести мъже в римски сандали и не на последно място - акули в наводнения Колизеум.
При наличието на всичко изброено, да не харесат продължението на култовия „Гладиатор“, който спечели „Оскар“ преди почти четвърт век, е трудна задача за зрителите.
С демонстрацията на атрактивен спектакъл и зрелищни битки, втората част на епоса е най-добрият филм за пуканки през годината, пише в своята рецензия BBC.
Пол Мескал в главната роля е хипнотизиращият образ, притежаващ присъщата сила и магнетизъм, характерни за Ръсел Кроу в оригинала.
Продължението отново предлага баланс между емоция и действие, с обезглавявания и битки с мечове. Сравненията не са безсмислени, тъй като сюжетът е изпълнен с ехо от първата част.
Луций, наследникът на Максимус, тогава е малко момче, изпратено извън Рим, докато баща му воюва с Цезар. 15 години по-късно той се завръща (Пол Мескал) като съзрял и силен мъж, но за щастие не толкова напомпан, колкото анимационните герои на Marvel, допълва BBC.
Луций, който израства в Нумидия, Северна Африка, скоро се впуска във война срещу римските нашественици.
Режсиьорът Ридли Скот владее изцяло екшън сцените и го доказва с екстравагантна битка още в началото. Нумидийците катапултират огнени гюлета към приближаващите се римски кораби, римски стрели летят към нумидийските бойници, жената на Луций е убита, а той е заловен и изпратен към Рим и се заклева да отмъсти на генерала на империята Акаций (Педро Паскал).
Новата реалност в Рим се оказва по-зловеща отвсякога.
Империята се владее от близнаци - двама упадъчни императори, които управляват без да се съобразяват с населението, продължава BBC. Джоузеф Куин е особено смразяващ и страховит в ролята на Гета, по-умният и следователно по-опасен. Фред Хечингер е дивият, неконтролируем Каракала.
Дензъл Уошингтън играе загадъчния Макрин, заможен представител на римския елит, собственик на гладиатори, който наема Луций. Обкичен със скъпоценни камъни и златни вериги около врата, актьорът подхожда към ролята с типичния си хъс, пресъздаващ образа на Макрин, който крои планове за власт.
В сцените на голямата арена всичко от епохата на гладиаторите излиза на показ, включително езда на носорог, тигри и павиани, които се хвърлят срещу Луций, а той е толкова разярен, че отхапва ръката на един от тях.
От близко разстояние си личи, че павианите са фалшиви - слаб момент в специалните ефекти, допълва BBC.
Но Ридли Скот разиграва действието с достатъчна променливост, за да преодолее тези малки пропуски.
Там, където неотдавнашният му „Наполеон“ (2023) беше прекалено едър и муден, а „Домът на Гучи“ (2021) беше като нелепа бъркотия, „Гладиатор II“ носи майсторския темпоритъм на най-добрите филми на режисьора, включително класики като „Извънземното“ (1979) и „Блейд Рънър“ (1982).
В по-малките сцени близките планове дават възможност на Мескал да блесне, излъчвайки решителността и гнева на Луций. Това важи особено за предизвикателните му разговори с Макрин, който все още не знае, че той е наследник на империята и се чуди как е възможно един гладиатор да може да цитира Вергилий. Интелигентното изпълнение на актьора издига сюжета отвъд жестоката битка.
Темата за политическата власт и това кой и как я упражнява, е силна и целенасочена, макар Ридли Скот да я вплита ненатрапчиво между битките в Колизеума.
Запитан от New York Times дали вижда връзка между своята Римска империя и днешния политически свят, режисьорът отговаря откровено: „Да. Ако не го гледаме, ще ставаме все по-зле“ и добавя: „Опитвам се да държа това на преден план, като например въпросите на Луций за това какво цени Рим“. „Така ли се отнася Рим към своите герои?“ крещи гладиаторът от арената, когато един от тях е убит.
Тази социална тема беше очевидна в първия „Гладиатор“, където граждански настроеният сенатор Гракх предупреждава да не се подценява повърхностността на тълпата, която лесно се усмирява с хляб и зрелища.
В „Гладиатор II“ Луций казва: „Народът е уморен от лудостта, от тиранията.“
Кой от тях е прав, е отвореният въпрос в продължението, когато главният герой разсъждава за мечтата за Римска република и пита гражданите: „Смеем ли да възстановим тази мечта заедно?“
Ридли Скот може би ще даде този отговор. Режисьорът сподели пред The Hollywood Reporter, че вече има идея за „Гладиатор III“, вдъхновена от „Кръстникът II“.
От неговата уста - в ушите на римските богове, завършва BBC.
„Гладиатор II“ е на голям екран от 22 ноември в САЩ