Създателите на парфюми, които не могат да помиришат нищо
Има ли нужда от човек, за да бъде създаден хубав аромат?
Това е въпросът, който се задава, докато изкуственият интелект (AI) започва да навлиза в индустрията за производство на парфюми.
Компаниите прибягват все повече до технологиите, за да правят добре продавани, уникални аромати, които да бъдат създадени само за минути.
Миналата година базираната в Швейцария компания за парфюми Givaudan Fragrances пусна Carto - инструмент в помощ на парфюмеристите, зад който стой изкуственият интелект
Посредством машинно обучение (начин, по който компютрите се усъвършенстват автоматично, като се учат от предишни резултати) Carto може да предлага комбинации от различни съставки, пише BBC.
Използвайки тъчскрийн, парфюмеристът може да създаде различни аромати, използвайки данни от огромния каталог с аромати на марката – много по-ефективен процес, отколкото използването на таблици.
След това малък робот незабавно преработва ароматите в парфюми, което улеснява парфюмеристите при тестването на новите им продукти.
"Тук става въпрос за това да се предостави повече време на парфюмериста," казва Калис Бекер, вицепрезидент на компанията и директор на парфюмерийното училище на Givaudan.
Снимка: Givaudan.com
"Парфюмеристите могат да избират измежду 1 500 различни съставки и да ги поставят в шишенце, без да ги докосват. Това им помага, тъй като пести време и не им се налага да проверяват записките си."
Според Бекер парфюмерийният процес се развива през годините и това е просто следващата стъпка.
"Допреди около 40 години парфюмеристите работеха, като слагаха всички съставки пред тях, след което използваха някоя от тях и записваха количеството и името на лист хартия."
През 80-те години беше въведено използването на компютри, а парфюмеристите създаваха своите творения с помощта на система, която приличаше на таблица в Excel, казва тя.
Едно от предимствата на Carto е, че мострите се създават незабавно, което осигурява едно конкурентно предимство. "Ние можем да променяме парфюма почти в реално време заедно с клиента," казва Бекер.
Каква обаче е реакцията на клиентите?
"Някои от тях го възприеха бързо, докато други казват, че никога няма да го използват, но това е напълно нормално," казва тя.
Германската компания за парфюми Symrise прави още една стъпка напред и вече си партнира с IBM Research за създаването на изкуствен интелект на име Philyra, който изучава ароматните формули и клиентските данни, за да създава нови аромати.
Philyra е обучаван по същия начин като стажант, който може да се учи 10 години, преди да започне да създава хубави нови аромати.
Подобно на Carto, Philyra също не може да помирише нищо.
Вместо това групите аромати, в това число флорални, ориенталски и шипрови, са закодирани заедно с различните изисквания за продукти, като шампоани, дезодоранти и лосиони за кожа.
AI също така е обучаван за това какви количества от всяка съставка са подходящи.
Клер Виола, вицепрезидент в Symrisе, признава, че целият процес не е минал безпроблемно.
"Това е машинно обучение, а понякога резултатите просто бяха грешни," казва тя. "Това обаче е все още проект и колкото повече тестваме, толкова повече се подобрява.
Необходимо е постоянно обучение. Трябва да окачествявате всеки нов материал, за да може да разбира разликата между различните флорални и ориенталски миризми, например."
Снимка: Givaudan.com
Колкото повече инвестират в обучение, толкова по-точен обаче става изкуственият интелект.
"Обучихме го като парфюмерист... машината никога не забравя, за разлика от хората. Хубавото е, че машината предлага набор от аромати и комбинации, за които вие нямаше да се сетите."
Предвид факта, че машината има база данни от близо 2 милиона формули за аромати, потенциалът за по-голям набор от миризми и комбинации е огромен. През 2019 г. бразилската козметична компания O Boticário си партнира със Symrise, за да пусне първия парфюм, използващ изкуствен интелект.
Друга компания пък дава на потребителите възможност да изпробват технологията директно.
В Бреда, Нидерландия, ScenTronix позволява на клиентите да създават собствени аромати въз основа на въпросник, който попълват.
След като отговорят на въпроси, като как виждате ролята си в живота и в каква среда израснахте, алгоритъмът анализира данните, за да създаде уникални парфюми за клиента в рамките на седем минути. Клиентите могат да си купят пет мостри за 30 евро.
Марго Карон, анализатор в козметичната компания Mintel, смята, че изкуственият интелект е силен инструмент за създаване на аромати, които са оригинални.
Това означава ли, че с въвеждането на технологията идва краят на парфюмериста?
Не и според експертите по-горе.
"Технологията никога няма да спре ролята на парфюмериста," казва Бекер. "Компютърът никога няма да има красиви идеи, но може да помогне за реализирането им."
Виола е съгласна с това, добавяйки, че технологията представлява допълнителна подкрепа на тяхната работа и им позволява да експериментират много повече.
Поне засега "това е сътрудничество между човека и машината“, смята тя.