В ерата на 5G технологиите и наночиповете все още има сфери, в които се използват "добрите стар" дискети.

Оказва се, че в самолетите Boeing 747-400 до ден-днешен ъпдейтите на авиониката се инсталират именно чрез 3.5-инчово "флопи", с каквото разполагаха всички компютри през 90-те години на миналия век, пише The Verge.

Изданието цитира експерти на компанията за проучвания в сферата на киберсигурността Pen Test Partners.

Наскоро те получили достъп до системите на един 747, "пенсиониран" от флота на British Airways.

Компанията взе решение да се раздели с част от по-старите си машини заради резкия спад на трафика в резултат на кризата, предизвикана от COVID-19.

Специалистите по киберсигурност дават подробна информация за хардуерните системи на самолета.

Оказва се, че обновяването на навигационната база данни, което се извършва на всеки 28 дни, става именно чрез прехвърляне на информация от 3.5-инчови дискети.

Проблемът е, че тези масиви от данни стават все по-големи с годините, а една дискета събира максимум 1.44 мегабайта информация.

По тази причина всеки месец инженерите, които обновяват базата данни на 747, зареждат поне по 8 дискети, в които има актуална информация за всички, летища, маршрути и т.н.

Модерните летателни апарати, като 777X и 787, използват оптична връзка, като цялата авионика е свързана с два централни компютъра в пилотската кабина. Някои от тях имат възможност да получават ъпдейтите си дори по безжичен път.

Според някои специалисти обаче модерните софтуерни системи, всъщност, са по-уязвими на евентуални хакерски атаки, точно защото предлагат повече възможности за свързаност. С флопи дисковете подобни опасности са почти изключени.

Още повече, че авиацията не е единственият сектор, в който те все още се използват активно, припомня The Verge. Едно от местата, които до ден-днешен са пълни с флопи дискове, е Международната космическа станция.

А едва през октомври миналата година американското военно министерство прекрати използването на 8-инчови дискети за координация на ядрения арсенал.