Американският авиопроизводител Boeing най-вероятно ще пенсионира култовия модел 747, известен като Джъмбо Джет.

Ширококорпусният пътнически самолет се произвежда вече половин век.

Засега компанията не е уведомила официално своите акционери и служители, че производството на 747 ще бъде спряно, но според източници на Bloomberg, които се позовават на информация от последния финансов отчет, последните бройки от легендарния Джъмбо Джет ще слязат от поточната линия в Сиатъл през 2022 г.

Вероятно тази стъпка ще оповести и края на ерата на "въздушните гиганти" с по четири реактивни двигателя, които кръстосваха небето през последните 50 години.

Airbus - европейският конкурент на Boeing, също се подготвя за края на производството на своя A380. Последният конвой от части за модела пристигна във фабриката в Тулуза миналия месец, като след него не се очаква да има повече такива.

Въпреки своята широка популярност сред пътниците и любителите на авиацията, "джъмбо джетовете" се търсят все по-малко от авиокомпаниите, главно по икономически причини, пише Bloomberg.

Все повече превозвачи предпочитат да използват по-компактните самолети с по два двигателя, дори за дългите си полети, най-вече заради икономията на гориво.

Освен това "въздушните гиганти" са изправени и пред друга опасност - заради пандемията от COVID-19 тези от тях, които предстои да бъдат произведени, може и да не намерят купувачи.

Оказва се, че маршрутите, по които се налага да се пътува с най-големите самолети, вече са съвсем малко.

"Кралицата на небесата", както е известен Boeing 747, дебютира през 1970 г. Според авиоекспертите решението за неговото производство е хазартен ход, който за малко не предизвиква фалита на компанията, но впоследствие се превръща в истински хит.

Пътническите версии са снабдени със спираловидно стълбище, което води до втория етаж, а товарните се познават по характерия отварящ се нос, през който може да бъде качено абсолютно всичко - от автомобили до петролни сонди.

За изминалите пет десетилетия са продадени 1 571 броя от модела 747, което го превръща във втория най-продаван широкофюзелажен самолет - след 777. Когато през 2007 г. се появява неговият европейски конкурент - Airbus A380, тенденцията вече се е променила и авиокомпаниите започват да се насочват към по-компактните модели, които изразходват по-малко гориво.

В Boeing успяват да предвидят тази промяна и се фокусират върху производството на 777 и 787 Dreamliner. Междувременно, американската компания решава да направи някои подобрения по 747, които не са особено скъпи, за да може да се конкурира с A380.

Седалки на 2 етажа осигуряват повече място в самолета на бъдещетоКогато става въпрос за бъдещето на летенето, дизайнерските компании са все по-креативни

Но по една или друга причина, най-вече заради грешки в управлението и маркетинговата стратегия, новата версия 747-8 не се оказва кой знае колко успешна. От 2016 г. насам базираната в Чикаго компания губи по 40 милиона долара за всеки произведен Джъмбо Джет.

От поточната линия слизат по едва шест броя годишно. Последният пътнически 747 е доставен на правителствената авиационна служба Air Force One през 2017 г., а оттогава насам се правят само товарни модификации.

Според източниците на Bloomberg "издайническата" информация за предстоящия край на производството на 747 се крие в последния финансов отчет на компанията, а именно в премахването на фразата, че компанията "ще продължи да оценява жизнеспособността на програмата за производство на 747".

Досега тя неизменно присъстваше в обясненията към финансовите резултати.

Сега текстът звучи по съвсем различен начин: "С темпове на производство от половин самолет на месец, програмата 747-8 разполага с още две години за изпълнение на ангажиментите по всички клиентски поръчки. Ще продължим да взимаме най-правилните решения, за да запазим поточната линия и да посрещаме нуждите на пазара".

Засега компанията има да изпълни поръчки за още 15 Джъмбо Джета, като всички те са товарни. 12 от тях са за американската логистична компания United Parcel Service Inc., а останалите са обект на търговски спорове между Boeing и руския авиопревозвач Волга-Днепр.

Тяхната съдба е неясна, но най-вероятно ще бъдат предложени на някои от останалите клиенти на Boeing. UPS вече са изразили желанието си да се сдобият с един допълнителен 747-8.

След това легендарният 747 най-вероятно ще остане в историята, а мястото му на поточната линия ще бъде заето от друг модел.

Но въпреки това "кралиците на небесата" ще продължат да летят дълго след спирането на тяхното производство. Те обаче ще бъдат по-скоро екзотика, отколкото ежедневна гледка сред облаците и ще навяват спомени за една отминала епоха.