Instagram на 10 г.: Няколко тенденции, които приложението наложи
Тази седмица популярното приложение Instagram навърши 10 години.
То вече не е просто част от живота. Стартирало през 2010 г., приложението работи като локатор на партита на име Burbn, но след това успява да се впише в ежедневието на много хора.
Използваме стените си в социалните медии, за да определяме как се храним, пазаруваме, украсяваме домовете си и пътуваме. Когато правим снимки, мислим за това как изглеждат те в приложението.
Човек няма нужда от профил или дори от интерес към социалните медии, за да бъде повлиян от начина на живот и естетиката на Instagram, което инвеститори преди време лековерно определят като по-малък конкурент на Foursquare, пише Glamour.
Ето няколко тенденции, които Instagram успя да създаде и повлияе през годините:
Появи се индустрията на инфлуенсърите
Политиците, знаменитостите, религиозните лидери и хората, които са били популярни в гимназията, винаги са имали силата да влияят на хората. Instagram поне направи индустрията на инфлуенсърите по-демократична.
Макар някои от най-следваните хора в приложението да са обикновените заподозрени богаташи и филмови звезди, талантът и автентичността се издигат до върха и хората в момента имат голям избор.
“Приложението се превърна в машина за знаменитости, каквито светът не беше виждал,” пише Сара Фрайър в книгата си "Без филтър: Историята на Instagram".
“Над 200 милиона потребители на Instagram имат по над 50 000 последователи - нивото, при което могат да живеят от това. Образно казано: Милиони хора и марки имат повече последователи в Instagram, отколкото са абонатите на New York Times.”
Целта на Instagram, според компанията, е да улавя способността да се оказва влияние към по-добро: “Instagram е мястото, където се случва поп културата,” казва Чарлз Порч, който отговаря за глобалните партньорства в приложението.
Знаменитостите станаха папараци
Джъстин Бийбър е поствал 17 пъти в Instagram през последната седмица. Според книгата на Фрайър обаче, когато изпълнителят се присъединява към платформата през 2011 г., неговият мениджър Скутър Браун казва на компанията, че Бийбър ще спре да поства, освен ако от Instagram не му плащат или не му позволят да инвестира.
От Instagram отказват. Въпреки това Бийбър и неговите 148 милиона последователи са в платформата и до днес.
Дори и на нивото на Бийбър, знаменитостите имат нужда от Instagram, за да се свързват директно с феновете си. Без да напускат домовете си, те могат да пускат снимки от ежедневния си живот, които не изискват наличието на папараци и даването на интервюта.
“Когато започнах работа в Instagram, се обаждах на знаменитости и ги молех да се присъединят към платформата, а те ме питаха защо им е поредната социална медия”, казва Порч.
Рапърът Снуп Дог е първата голяма звезда в Instagram и когато пуска първата си снимка през 2011 г., той има едва 19 последователи. Едни от първите звезди са също така Бийбър и Селена Гомес, които водят след себе си и своите милиони последователи.
Първият пост на Селена Гомес
Порч отговаря за това да помага на знаменитости и организации, като семейство Кардашиян, папата и Международния олимпийски комитет, да се справят с Instagram. За да привлече папата, той лети до Рим с книга със снимки, които представляват неговите интереси.
“Не знаех дали има смартфон,” казва Порч. Няколко седмици по-късно те получават обаждане, че папата се присъединява към Instagram. Порч и основателят Кевин Систрьом летят отново до Ватикана, за да му помогнат лично да направи това.
Можем да пазаруваме, докато разглеждаме приложението
Успехът на монетизацията на Instagram е толкова голям, че човек трудно може да си го представи. Когато Instagram е придобита от Facebook за 1 млрд. долара през 2012 г., компанията е на загуба.
Първата реклама в Instagram идва година по-късно, а по онова време само една компания е имала право да пуска реклами на ден, пише Фрайър. През 2019 г. Instagram генерира 20 млрд. долара от рекламни приходи, допринасяйки с една четвърт от приходите на Facebook за годината.
Геният на Instagram е в това, че на потребителите им харесват рекламите, тъй като платфомрата улеснява таргетирането.
“Избираш си кого да таргетираш,” казва Майер Камхачи, главен изпълнителен директор на популярната в Instagram компания Adina’s Jewels. “Ако искам да намеря жени на възраст между 18 и 24 г. в района на Ню Йорк, които карат BMW, мога да насоча рекламата си точно към тези клиенти.”
Цели индустрии процъфтяват в Instagram, защото техните продукти изглеждат красиви или защото решават конкретни проблеми.
Всички станахме фотографи на храна
Популярни в Instagram храни дадоха началото на ресторанти, кафета, пекарни и на цяло поколение от иноватори в кулинарната сфера.
“Искам да създавам само неща, които са нови,” казва популярната в Instagram Моли Йе пред Glamour през 2019 г. “Не искам да заемам място с поредната препечена филийка с авокадо.” Вместо това тя си създава цяла ниша с нетрадиционни храни и напитки.
Според проучване на Zagat в САЩ от 2016 г. близо половината от участниците казват, че когато се хранят навън, снимат храната си за социалните медии.