Туроператорът, който вижда светлина в тунела за масовия туризъм
Американският онлайн туроператор Expedia Group отчете по-добри финансови резултати от очакваното през третото тримесечие на тази година.
Компанията е на загуба от 221 милиона долара, но въпреки това приходите ѝ надхвърлят 1.5 милиарда, което превишава значително прогнозите на анализаторите на фона на пандемията от COVID-19.
Някои сегменти в туристическия бизнес, като продажбите на самолетни билети, пострадаха сериозно през последните няколко месеца, но до известна степен бяха компенсирани от ръста в други сектори, като платформата за краткосрочни наеми VRBO, пише Bloomberg.
И вместо да се фокусира върху тазгодишните проблеми, изпълнителният директор на Expedia Питър Кърн, който пое ръководството на компанията през април тази година, предпочита да гледа в бъдещето.
Той е убеден, че възраждането на туристическата индустрия може би няма да се случи веднага, но със сигурност предстои.
Освен това, по думите му, бъдещето на туризма няма да е свързано само с усамотените горски пътеки, но и с големите, гъстонаселени мегаполиси.
"Рим е преживял няколко пандемии и все още съществува. В Ню Йорк са се случвали всякакви неща и тазгодишните граждански бунтове със сигурност не са първите. От гледна точка на сигурността, през 70-те години на миналия век, когато аз бях тийнейджър, нещата не изглеждаха толкова добре, но въпреки това всеки искаше да отиде там", казва Кърн.
Според него днешното ниво на развитие на науката и технологиите ще позволи на човечеството да се възстанови много по-бързо след пандемията, в сравнение с предишните кризи от миналото.
"Ако утре се появи ваксина със 100-процентова ефективност и всички получат достъп до нея, къде мислите, че ще искат да живеят - в някоя затънтена селска провинция или в големия град?
Според мен всички, които сега отричат предимствата на градския живот, изведнъж ще се сетят защо през последните няколко века милиони хора са се преместили от селата в градовете", добавя директорът на Expedia.
Неговата прогноза за градската култура, заведенията и въобще за обществения живот е доста по-оптимистична, в сравнение с тази на повечето му колеги. Той е убеден, че самото очакване за предстоящата ваксина, а не толковата самата ваксина, ще доведе до ръст на резервациите за пътувания.
"Има много хора, които разсъждават така: "До лятото със сигурност ще има ваксина, Европа отново ще е отворена, може би е време да си направя резервация"", обяснява Питър Кърн.
Новината на Pfizer за разработената от нея ваксина с 90-процентова ефективност засега не се е отразила в голяма степен на продажбите на Expedia, но въпреки това акциите на туроператора поскъпнаха с над 20% още на следващия ден.
Същото се случи и с книжата на останалите компании от туристическия бранш, като Marriott International и Park Hotels & Resorts.
Промяната в потребителските нагласи няма как да се случи изведнъж, но позитивната тенденция вече е в ход, смята Кърн.
"Извън темата за ваксината, според мен хората вече свикнаха с мисълта, че самолетните пътувания и хотелите взимат всички възможни мерки за безопасност. И броят на резервациите постепенно започва да расте.
Естествено, че е важно и всички останали да спазват противоепидемичните предписания, за да се ограничи разпространението на вируса", коментира той.
17-те най-добри курорта в света, според туриститеИдеалното място за бягство от останалия свят
Доверието в хотелиерите и авиопревозвачите обаче би имало значение, само ако хората имат физическата възможност да пътуват. На фона на втората вълна от новозаразени и повторната карантина, наложена в много европейски държави в момента, нещата не изглеждат кой знае колко добре.
И в това отношение обаче изпълнителният директор на Expedia е оптимист: "Да, нещата са ужасни, но не толкова ужасни, колкото си ги представяхме през пролетта".
Той е на мнение, че дори да се стигне до фалити в туристическата индустрия и до излизането на част от големите играчи, предприемаческият дух никога няма да умре.
"Много хора ще загубят пари - ресторантьори, хотелиери и др. Но аз не вярвам, че един хотел може просто да изчезне. По-скоро ще дойде някой с достатъчно капитал и ще го купи от досегашния му собственик", прогнозира шефът на американския онлайн туроператор.
"Локалното разнообразие е това, което прави градските дестинации привлекателни. Но ако вземем за пример Ню Йорк, повечето барове и ресторанти не се финансират от главния готвач или от управителя, който е дал идеята за интериора и дизайна, а от акционерите - хората с парите", казва Кърн.
Според него в момента на финансовите пазари има изобилие от финансов ресурс и винаги ще има хора, които са готови да инвестират в хотели, заведения и туризъм.
Другият важен детайл е, че много от водещите туристически дестинации, всъщност, тайничко се радват на спадналия туристически поток.
Амстердам, Венеция и Барселона са само няколко примера за градове, които през последните години имаха проблеми със свръхнатоварения трафик и замърсяването, предизвикани от милионите посетители.
"Туризмът би трябвало да е градивна сила. Ние искаме хората да могат да отидат навсякъде, където пожелаят. Но в същото време искаме да намалим негативния си отпечатък върху планетата и има много начини, по които това може да се случи. И те трябва да се свързани с масовия туризъм, за да имат някакъв осезаем ефект", смята изпълнителният директор на Expedia.
По думите му тази тенденция също е в ход, но ключовият фактор е да се даде възможност на потребителите да "гласуват" с портфейлите си. Така те ще могат сами да избират коя компания да подкрепят не само на база услугите, които предлага, но и в зависимост от екологичната ѝ политика.
Според него колкото по-видими са усилията на бизнеса да демонстрира устойчивите практики, които прилага, толкова по-високо ще бъдат оценени те и от широката публика.