8 емблематични (и шантави) сгради на Франк Гери

Сградите, построени от Франк Гери, не могат да се сбъркат – впечатляващи структури, извиващи се вълни от метал, фрагментирани стоманени блокове, закачлива причудливост със светлина и въздух.
Гери скача в света на архитектурата в края на 70-те, като първата му работа е собственият му дом в Санта Моника, Калифорния, където все още живее.
Той продължава да гради име в постмодернистичния дизайн, създавайки над 70 сгради до момента по целия свят. Много от тях представляват едни от най-важните произведения на съвременната архитектура.
Ето някои от най-забележителните:
Концертна зала Уолт Дисни, Лос Анджелис
Почти можете да почувствате вълнуващата музика, въплътена във вълнообразните форми на фасадата на концертната зала на Уолт Дисни. През деня металните панели на фасадата отразяват слънчевата светлина, а през нощта те са оцветени с мозайки от градските светлини.
Художествен музей Вайсман, Минеаполис, Минесота
Тази сграда е лъскава бъркотия от блокове, кули и извивки с изглед към река Мисисипи. Гери обяснява, че представлява абстрактен образ на риба, скачаща нагоре по водопад, но заявява, че е вдъхновен и от тибетските манастири, разположени високо на планинските върхове.
Сграда на Питър Б. Луис, Университет Кейс Уестърн, Колумб, Охайо
Приличащ на вълни, блъскащи се в плажа, футуристичният вълнообразен екстериор на сградата отрича потенциалната баналност на училището. Може би е подсъзнателно твърдение, че бизнес образованието в този университет е по-вълнуващо, отколкото изглежда?
Гери проектира сградата през 1996 г., която със сигурност се отличава с нестандартно творчество и иновации.
Център за сценични изкуства Ричард Б. Фишър, Бард колидж, Ню Йорк
Тук има зала за представления с 900 места за концерти, опера и танци, театър с 200 места и най-модерни студия. Концертната зала прилича на лира, с проектирани от Гери „драсканици“ на стената за по-добра акустика.
Бюджетът за този архитектурен шедьовър, завършен през 2003 г., беше „само“ 62 милиона долара, принуждавайки Гери да съкрати ъглите.
Здравен център Лу Руво, Лас Вегас, Невада
Историята разказва, че Гери не е имал интерес да проектира сграда в Лас Вегас от страх, че тя ще се превърне в поредната по-голяма от живота тема. Но когато Лари Руво му предостави възможността да проектира изследователски център на Алцхаймер, който също да спомогне за съживяването на центъра на Лас Вегас, Гери се съгласява.
Резултатът? Извита фасада, наподобяваща причудлив анимационен град, с две пространства - проста и функционална медицинска сграда с извити проходи за осигуряване на неприкосновеност на личния живот на пациентите, свързана с Център за събития, където се провеждат събирания за набиране на средства.
Танцуваща къща, Прага, Чехия
Не е нужно много въображение, за да видите танцувалната двойка, изобразена в Tanchící dům на Гери (Dancing House) в Прага. Всъщност, сградата от 1996 г., в която се помещават офисите на холандската застрахователна компания Nationale-Nederlanden, се състои от двойка лъскави кули - една права, една извита.
Музей Гугенхайм, Билбао, Испания
Може би най-известната от сградите на Гери - Гугенхайм Билбао в Северна Испания, се намира на брега на река Нервион, далеч от старите неокласически структури, отдавна запазени за музеи на изкуството.
Тази вълнообразна сграда блести със своите стъклени и сребърни титанови елементи, приличащи на кораб с платна, улавящи променящата се слънчева светлина. Вътре 19 галерии представят произведения от 20 век на съвременни испански и международни художници.
Дуайт Д. Айзенхауер Мемориал, Вашингтон, окръг Колумбия
Може да се разходите до чисто новия мемориал на Айзенхауер във Вашингтон и дори да не забележите факта, че Гери има нещо общо с него. Всъщност е доста спокоен, малък обществен парк в сърцето на Вашингтон с бронзови скулптури, стоящи сред две плочи, които подчертават постиженията на 34-ия президент.
Може би единствената подсказка, която имате, е гигантският метален гоблен отгоре, изобразяващ скалите в Нормандия. Мемориалът, поръчан от Конгреса, е вълшебен през нощта, макар че може би най-трогателната част е скулптурата отстрани на момчето Айзенхауер, взиращо се в изображенията, представящи кои биха били най-значимите му постижения - надникване в бъдещето, така да се каже.