Какво стои зад възхода на "китайския Robinhood"?
Пандемията от COVID-19 и въведените мерки за ограничаване на разпространението на вируса накараха много хора да останат по домовете си през 2020 година. Голяма част от тях бяха принудени да търсят и алтернативни източници на доходи, както и изгодни възможности за инвестиции.
Сред големите печеливши от тази тенденция се оказаха приложенията, даващи възможност на дребните инвеститори да участват директно на капиталовите пазари. Емблематичният пример за това е Robinhood - приложението, което привлече над 3 милиона нови потребители през 2020 година.
Техните редици се увеличиха толкова драстично, че дори създадоха известна суматоха на Уолстрийт през последните седмици, инвестирайки "напук" на големите играчи. Шеметното поскъпване на акциите на американската компания GameStop, което донесе загуби от десетки милиарди долари на хеджфондовете, беше изтълкувано като своеобразна революция.
Robinhood обаче беше принудена да ограничи покупките на акциите на компанията, притисната от капиталовите изисквания на регулаторите. На този фон много от дребните инвеститори обвиниха компанията в пазарни манипулации и започнаха да се оглеждат за алтернативи.
Всъщност такива не липсват, а някои от тях успяха да завземат сериозен пазарен дял още преди случая с GameStop. Сред "новите имена" в сектора е базираната в Ню Йорк платформа Webull, която е основана от бившия директор на Xiaomi и Alibaba Уанг Анкуан.
Подобно на Robinhood, тя също попадна в новините през последните седмици, тъй като беше принудена да ограничи търговията с акциите на GameStop за своите клиенти. Webull също предлага възможност за директна търговия на капиталовите пазари без комисиони - нещо, което е характерно и за бизнесмодела на останалите конкуренти в лицето на Robinhood, M1 Finance и Public.
През пролетта на 2020 година, след избухването на пандемията от COVID-19, Webull отчете петкратен ръст в броя на потребителите, а за цялата 2020 година броят им отбеляза увеличение от 10 пъти. Към днешна дата те вече са над 2 милиона.
За разлика от Robinhood, която разчита основно на т. нар. "геймификация" (търговията на пазарите да прилича повече на компютърна игра, отколкото на скучна счетоводна дейност), Webull залага на малко по-софистициран подход и се опитва да предложи на потребителите повече функционалности.
Но въпреки това си остава приложение за "инвеститори-аматьори", като в същото време предлага и някои екстри - графики, технически индикатори и други инструменти за анализ, които липсват в Robinhood.
Основателят на Webull Уанг Анкуан притежава 35% от акциите на компанията. Инвестиционните фондове, свързани с китайския технологичен гигант Xiaomi притежават 14%, а инвестиционната група Noah Holdings (също от Китай) притежава около 9%.
Възходът на Webull в САЩ е безпрецедентен за китайска финансова компания, особено на фона на обтегнатите взаимоотношения между двете държави. Самата компания обаче изрично подчертава, че въпреки "китайската си връзка" от гледна точка на мениджмънта и акционерната структура, тя поддържа цялата си инфраструктура в Съединените щати, където се съхраняват и данните на потребителите ѝ.
Това е и причината, поради която тя, поне до този момент, не е попаднала под ударите на американските регулатори.
През ноември 2020 година Webull стартира и допълнение към приложението си Webull Crypto, даващо възможност за тръговия с криптовалути.
Не всички потенциални инвеститори обаче са впечатлени от функционалностите на "китайския Robinhood". Много от негативните отзиви за приложението в Apple Store са насочени към усложнения интерфейс, както и към недостатъчно адекватната поддръжка.
Рейтингът на Webull е 4.7 точки от максимално възможните 5 в сравнение с 4.8 за Robinhood.
Засега е рано да се каже дали Webull или някои от останалите нови приложения за търговия на финансовите пазари "за масите" ще може да копира популярността на Robinhood.
Платформата на Влад Тенев засега води убедително с над 13 милиона потребители, но конкуренцията става все по-жестока, а армията от "форумни инвеститори" набира все по-голяма популярност покрай случая с GameStop.
Дали тяхното присъствие на пазара ще се превърне в устойчива тенденция ще зависи не само от техните решения, но и от платформите, които им осигуряват достъп до пазара.