Моделите на Jaguar минават изцяло на електрозадвижване
Jaguar Land Rover планира да електрифицира цялата си моделна гама до 2030 г., съобщава Bloomberg.
За целта британският автопроизводител, който е част от групата на индийския концерн Tata Motors, ще инвестира по 3.5 милиарда долара годишно.
Първият електрически Land Rover ще се появи на пазара през 2024 г., а през следващата 2025 г. и моделите на Jaguar вече ще се задвижват от батерии и електромотори.
"Вече имаме технологията и експертизата, която ни е необходима", заявява пред Bloomberg изпълнителният директор на компанията Тиери Болор, който се присъедини към екипа на JLR през септември. Преди това той беше част от екипа на френската Renault SA.
Преходът към електрическо задвижване е поредното предизвикателство пред британската компания, която беше затруднена и покрай ситуацията около брекзит. Затягането на екологичните изисквания и спада на износа на Китай доведоха до влошаване на финансовите резултати още преди пандемията от COVID-19, припомня Bloomberg.
JLR няма много богат опит в сферата на електромобилите. Компанията разполага с няколко plug-in хибрида в гамата си, включително Range Rover Sport и новият Defender, но единственият ѝ изцяло електрически автомобил - кросоувърът I-Pace, не се радва на масов интерес от страна на купувачите.
"Автопроизводителите все по-агресивно налагат електрификацията в своите производствени линии, но за някои от тях задачата ще бъде по-трудна. Цената на батериите трябва да падне още доста, за да могат електромобилите да станат достъпни за масовия потребител.
Но за премиум марките това не е чак толкова голям проблем, тъй като цените на техните модели, така или иначе, са по-високи", обяснява анализаторът на Bloomberg NEF Колин МакКерахър.
Постепенното "пенсиониране" на двигателите с вътрешно горене обаче означава, че заводът на Jaguar в Касъл Бромич скоро може да стане ненужен. Там работят около 2000 души, които са заети в производството на седаните XE и XF, както и на спортното купе F-Type.
Компанията търси начини да преоборудва фабриката си, в съотвествие с новите технологични изисквания. Освен това ръководството иска съществено да съкрати и оптимизира цялата си инфраструктура на Острова, която не е свързана с директното производство.
В същото време Тиери Болор планира покупката на батерии, произведени в Обединеното кралство, за да отговори на критериите за използване на местни суровини.
Междувременно, британските профсъюзи заявиха, че приветстват стратегията за модернизация на Jaguar Land Rover, но само ако компанията се придържа към обещанието си да не затваря заводи и да не съкращава работни места.
Миналата година JLR не успя да покрие по-строгите изисквания за въглеродните емисии и беше принудена да задели 35 милиона паунда (над 48 милиона долара), за да плати екологичните санкции.
Великобритания вече обяви плановете си да забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2030 г., с което увеличи натиска върху производителите.
През следващите пет години JLR ще пусне на пазара шест електрически модела на Land Rover, а до 2030 г. компанията очаква всички модели на Jaguar и 60% от тези на Land Rover да бъдат с нулеви въглеродни емисии.