Денис Бродски, TBI Bank: В работата най-важно е отношението
Денис Бродски е главен директор „Човешки ресурси“ в TBI Bank. Той стартира пътешествието си в областта на човешките ресурси преди повече от 20 години като служител по подбор на персонал и изгражда впечатляваща кариера.
Денис Бродски има богат професионален опит в различни индустрии в 15 различни държави.
Profit.bg разговаря с него за промените, наложени от пандемията от COVID-19 и "новата нормалност", към която работодателите и служителите трябваше бързо да се приспособят:
Денис, преди всичко останало, разкажете ни нещо повече за екипа на TBI.
Екипът на цялата банка? Добре, разбира се! Той се състои от 1500 души. Банката оперира в България и Румъния, като развиваме част от дейността си и на други пазари.
За нас работят хора от различни държави. В Украйна, например, имаме голям екип от софтуерни разработчици. Имаме офиси в Полша и обмисляме възможността за разрастване на други места в Европа.
Аз съм в компанията от една година и още от началото забелязах, че манталитетът ѝ се различава от този в останалите банки. Дори бих казал, че е съвсем нетипичен за сектора. Тук има хора от 16 различни националности, всички говорят английски, динамиката е страхотна, повечето ми колеги са сравнително млади.
Честно казано, аз съм един от най-възрастните в екипа. Наскоро имахме ново назначение. Става въпрос за една дама, която е работила 10 години във Великобритания и сега се връща в България. Още на третия ден ми каза: "Никога не съм се чувствала толкова добре приета на ново работно място".
Тук всички са много приятелски настроени и винаги са готови да помогнат. Това сме ние.
Кои бяха основните промени, конкретно в областта на човешките ресурси, които трябваше да предприемете през последните месеци. Кои бяха най-трудните и с кои се гордеете най-много?
Има две основни неща, които бяха както най-трудните, така и тези, с които се гордея най-много.
Първото е, че успяхме наистина да се погрижим за служителите си. Още преди локдауните и всички мерки и инициативи на правителството, ние осъзнахме, че пандемията ще се превърне в сериозен проблем. Може да се каже, че "изпреварихме" правителството с две или три седмици.
Разработихме програма за работа от вкъщи, анализирахме възможните "проблемни места", оптимизирахме позициите, които няма как да изнесем извън офиса.
Нашият IT екип и администрацията в офиса свършиха огромна работа. Само за две седмици 70-80% от служителите в офиса просто изчезнаха. Започнаха да работят от вкъщи и то веднага. Това беше първата важна стъпка.
Втората беше свързана с притесненията на мениджърите. "Как ще се справим?", "Как ще работим така?", "Как ще знам как се справя моят екип, ако не го виждам?" - всички тези въпроси стояха на дневен ред. Но само няколко дни по-късно те започнаха да идват при мен и да ми казват: "Знаете ли, всъщност, хората ми сега се справят по-добре!".
Тогава стигнахме до извода, че трябва да помогнем на нашите мениджъри да преминат от традиционния начин на работа към "новото нормално". Много бързо осъзнахме, че всичко това няма да приключи за няколко месеца.
Другото важно нещо, което разбрахме, е, че вече не можем да обучаваме нашите служители по стария начин. Обикновено обучението в банките не е лесен процес, защото хората трябва да се запознаят с много системи, документи, регулации, процеси и т.н. Досега те идваха в офиса, прекарваха известно време с човека, който ги обучава, гледаха презентации, четяха огромен набор от документи.
Имаше някои неща, които можехме да извършваме онлайн, но те не бяха достатъчно и също отнемаха много време. След избухването на пандемията стана ясно, че този механизъм вече няма да работи.
Затова, за няколко месеца променихме изцяло философията на обучението. Първо, вече всичко е налично онлайн и второ, поднесено е под формата на кратки видеоматериали.
Преди това обучението на един служител отнемаше около два месеца. Сега става за три дни.
А как стои въпросът с наемането на нови хора като цяло? Много компании бяха принудени да освобождават служители или да замразят търсенето на нови кадри по време на пандемията. Каква беше ситуацията в TBI?
Нашата компания е различна. При нас всичко се променя навсякъде и по всяко време. Има много проекти, които се случват на всички нива в TBI и това беше една възможност за нас - да станем още по-дигитални, да прехвърлим повече процеси онлайн, да се настроим към новите изисквания и навици на потребителите.
Трябваше да преместим фокуса си върху нашите екипи и да инвестираме в тях, така че те да могат да се справят с тези промени. Преди кризата имахме нужда от три до шест месеца, за да въведем някаква иновация. Сега тези неща вече се случват за няколко седмици.
Така че бяхме доста заети, наемаме нови хора, търсим най-добрите таланти, нуждаем се от тях. Така че изобщо не сме се бавили. Бих казал, че дори и самият процес по наемането на нови хора сега е по-ефективен от преди. В момента се случва два пъти по-бързо.
Освен това много повече хора търсят работа след кризата. Случва се да получаваме по 200-300 кандидатури за една позиция.
И като говорим за таланти, какво отличава служителите на TBI от останалите? Какво ги привлича при вас и какви качества търсите, когато наемате нови хора?
Отношението е най-важно. Това търсим. Не умения, не опит - те могат да си придобият с времето. Затова търсим хора с отношение към работата - отдадени, смели, сърцати. Такива, които биха се посветили на това, което правят.
По същия начин, това е и което привлича хората към нас. Щом търсим подобни кадри, няма как да ги поставим в скучна и старомодна среда, очаквайки да дават всичко от себе си.
Хората са привлечени от културата в TBI и начина, по който работим. Ние сме динамичен и модерен екип. При нас липсва строгата йерархия, характерна за големите компании. Тук можете да говорите с всеки, включително и с топ мениджмънта.
Колегите могат да им задават въпроси или да споделят идеи. Имаме няколко канала, по които може това се случва.
Вторият важен фактор е, че предлагаме страхотни възможности за професионално развитие. Не става въпрос за обученията, а за самата работа. Правим толкова много неща, на всички нива в организацията, толкова често и толкова бързо, че където и да сте, ще научавате по нещо ново всеки ден.
Това е много добър шанс за всеки, който иска да развива своята кариера. Ние сме най-добрата комбинация между стартъп компания и организация със стабилен и сериозен бизнес. А това е важно, защото хората търсят и известна доза сигурност. Предпочитат стабилен работодател с дългосрочна перспектива.
Как успявате да поддържате мотивацията и ангажираността на своите служители?
Ако те вършат нещо, което има смисъл и разбират каква е ползата от тяхната дейност, това ги кара да го вършат по-добре.
Ако аз успея да разбера какъв е смисълът от това да донеса на някого едно кафе, ще го направя с удоволствие. Ако знае, че това му помага да развива своите идеи, да остане продуктивен, този, който сервира кафето, ще е ангажиран и мотивиран. А ако смята, че работата му е просто да стои някъде и да носи кафе на някакви хора, няма да има кой знае какво желание за работа.
Става въпрос за една и съща позиция, но за различно отношение.
Разбирам гледната ви точка, но много компании твърдят, че културата на една компания е най-важният актив, който не може да бъде изнесен от офиса. Как успявате да поддържате тази култура, когато хората ви не са в офиса, а вкъщи?
Ами по същия начин! Аз, например, всяка сутрин говоря с хората от моя екип. Първият час от работния ми ден преминава в това да ги питам как са, как са семействата им, как се справят с онлайн обучението. Говорим си за времето. След това обсъждаме проектите, по които работят. Винаги питам дали имат нужда от някаква помощ.
Това е най-важният въпрос, който един мениджър може да зададе. "Как мога да ти помогна да си свършиш по-добре работата?". Ако аз го задавам по десет пъти на ден, те се справят страхотно.
Защото аз влизам в ролята на служител, който им помага.
В крайна сметка, моята цел е те да бъдат успешни. Ако обръщаме внимание на успеха на своите екипи и ако им помагаме, те ще вървят напред и ще бъдат щастливи с това, което правят.