Фиаското със Суецкия канал показа защо все по-големите кораби са проблем
Блокадата през миналата седмица на основен търговски маршрут от страна на тежащ 224 000 тона контейнеровоз породи въпроси относно това дали плавателните съдове не станаха прекалено големи за водните пътища, по които се движат.
Корабът Ever Given, който заседна в Суецкия канал миналия вторник, е във водещия 1% в световен мащаб по размери, според застрахователната компания Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).
С дължина от 400 метра, корабът е дълг колкото височината на небостъргача Емпайър стейт билдинг и може да транспортира до 20 000 контейнера.
Най-големите кораби в света могат да транспортират до 24 000 контейнера, а широчината им надхвърля 61 метра, което е повече от широчината на стандартното игрище за американски футбол.
През последните 50 години капацитетът за превоз на контейнери на най-големите кораби се е увеличил с 1 500%, като само през последното десетилетие се е удвоил, според AGCS.
"Очевидно, размерите на тези плавателни съдове превръщат всяка спасителна операция в сериозно начинание," казва пред CNN Business Раул Кана от AGCS. "От известно време много хора в спасителната индустрия предупреждават, че контейнеровозите станаха прекалено големи, за да може ситуации като тази да бъдат разрешавани ефективно и икономично," добавя той.
На спасителните екипи им бе необходима близо седмица, за да освободят Ever Given, което бе достатъчно за блокирането на над 400 други кораба, сред които петролни танкери и десетки контейнеровози. И докато успешното освобождаване на кораба в понеделник бе посрещнато с облекчение, за разчистването на струпването след него ще са необходими дни.
Това ще усложни проблемите във веригите по доставките, като недостиг на контейнери и струпвания на пристанищата, в условията на безпрецедентното търсене на стоки.
По-големи кораби, изгубени товари
Суецкият канал трябваше да приема все по-големи контейнеровози в последните години, което наложи разширяването му на няколко пъти. Според S&P Global Panjiva средният капацитет на корабите, които преминават през канала, е достигнал 119 000 метрични тона в 12-те месеца до февруари 2020 г., в сравнение с 93 500 през 2015 г.
Ever Given засяда, след като попада на силни ветрове и пясъчна буря, които намаляват видимостта и го правят труден за управление, според администрацията на канала.
И макар Суецкият канал да е достатъчно широк "при нормални условия," колкото по-голям е плавателният съд, толкова по-малко място за грешки има, казва Андрю Кинси, старши консултант в AGCS.
Натрупването на контейнери все по-високо върху тези кораби също така ги прави по-податливи на силните ветрове, което може да е било фактор при инциденти напоследък, при които при лошо време са губени товари, добавя той.
Най-малко пет големи контейнеровоза губят товари по време на последния сезон на бурите в Тихоокеанския регион, според анализатори на S&P Global Panjiva.
Най-голямата загуба е на Ocean Network Express Apus по време на голяма буря в края на ноември, когато над 1 800 контейнера падат зад борда. Плавателните съдове Essen и Eindhoven на Maersk губят или понасят поражения на 750 и 325 контейнера, респективно, по време на бурно море по-рано през годината.
Няма обаче много признаци, че операторите на контейнеровози поръчват по-малки плавателни съдове, казва Кинси. "Тенденцията продължава да бъде към все по-големи и по-големи кораби," дуобавя той.
По-ефективно или по-рисково?
Транспортните компании твърдят, че ултраголемите контейнеровози са по-ефективно и природосъобразни, когато става въпрос за транспортирането на големи количества стоки по света.
"Ултраголемите контейнеровози съществуват от много години и са минавали през Суецкия канал без проблеми," казва главният технически директор на Maersk, Пале Бродсгаард Лаурсен.
"Водни пътища като Суецкия канал са проектирани за тези размери плавателни съдове," добавя говорителят на Hapag-Lloyd Тим Сайфърт, посочвайки факта, че близо 19 000 кораба преминават през канала всяка година, или по 50 на ден, а през последното десетилетие е имало по около осем инцидента на година.
Лаурсен обаче признава, че за много големите контейнеровози може да е предизвикателство да преминават през Суецкия канал. Това е така, защото разстоянието между кораба и брега на канала кара водата да се движи така около плавателния съд, че се появява риск от "моментна загуба на управлението," обяснява той.
"Този ефект е по-осезаем при най-големите плавателни съдове, които преминават през канала," добавя той.
Преминаването през Панамския канал, който е по-тесен от Суецкия, е по-сложно но се случва в по-котрнолирана среда, защото корабите преминават индивидуално, а не в конвой, казва Кинси.
В Килският канал в Германия, който свързва Северно море с Балтийско море, има повече инциденти, но там не преминават такива огромни кораби, което значително намалява ефекта, добавя той. "Суецкият канал просто е важна брънка във веригата на доставките," казва той.
Когато става въпрос за Ever Given, ще бъде важно да се определи какво е причинило засядането на кораба, казва Емили Хана Стаусбол, анализатор в транспортната асоциация Bimco.
"След това може би ще е необходимо да се прегледат правилата относно преминаването на тези кораби през канала," казва тя пред CNN Business, добавяйки, че е прекалено рано да се правят някакви заключения.
"Днес вече виждаме други кораби с размерите на Ever Given да преминават през канала без каквито и да е проблеми, както се случва през по-голяма част от времето," казва тя.