Юсеф Джейкъбс променя пазара на микрофинансирането в Мексико и осигурява финансиране за домакинствата, които нямат достъп до банкови кредити. 28-годишният предприемач е основател на платформата Graviti, която работи на принципа "вземи сега, плати по-късно" и дава възможност на домакинствата с ниски доходи да се сдобият с базови уреди за бита, пише CNBC.

Платформата предлага покупка на системи за загряване на вода със слънчеви панели, хладилници, миялни машини и други електоуреди на хора, които нямат достатъчно пари да ги платят в брой, нито достатъчно добро кредитно досие, за да получат заем от банка или друга финансова институция.

"Ние преценяваме дали едно домакинство наистина има належаща нужда от определена стока. И ако има, то може да я получи, а плащането да бъде уредено по най-удобния за него начин", обяснява Джейкъбс.

Graviti поставя на електроуредите сензори, свързани с интернет и събира данни за начина, по който те се използват. Ако потребителят спре да си плаща вноските, компанията има възможност да изключва машините от разстояние.

"Повечето компании за микрофинансиране начисляват наказателни лихви, ако някой закъснява с плащането на вноските. В Мексико те могат да достигнат до 100% на годишна база, което е лудост. Това само натоварва още повече потребителите и увеличава задлъжнялостта", казва Джейкъбс.

Вместо това, неговата компания просто изключва уредите, които финансира.

"Ако закъснеете с вноската с една-две седмици, сензорите могат да ограничат използването на топла вода от бойлера, например. Може да се постави лимит от определено количество, което можете да ползвате. Ако продължавате да не плащате, уредът може да бъде спрян и изцяло", обяснява предприемачът.

Изглежда тази концепция работи, защото, по думите му, делът на лошите кредити в портфейла на компанията е едва 1.21%. За сравнение, делът на необслужваните кредитни карти в САЩ е 3.15%.

Юсеф Джейкъбс е от Мексико Сити, където е прекарал целия си живот. Той основава Graviti през 2019 година, като първите продукти, които започва да финансира, са соларни бойлери.

"Ние намираме клиентите и одобряваме финансирането. След това просто ги свързваме с компанията производител, която инсталира продуктите в дома им. Тя получава парите за покупката на стоките предварително, а Graviti се занимава със събирането на вноските по кредита след това", казва Джейкъбс.

По думите му соларните нагреватели са по-ефективна и по-екологична алтернатива от газовите бойлери, които по-голямата част от жителите на Мексико използват до този момент. Graviti вече предлага финансиране и на други видове електроуреди с висока енергийна ефективност и планира разширяване на дейността си и в други латиноамерикански държави.

"Когато получиха своите бойлери, първите ни клиенти започнаха да ни питат дали предлагаме и други стоки - перални, хладилници, миялни машини", спомня си Джейкъбс.

Светът се опияни от огромните количества дълг, махмурлукът може да е тежъкВ отчаянието си да спасят своите икономики от пълен колапс правителствената по света трупат безпрецедентни количества евтин дълг. Сега, когато всички гледат към възстановяването, се очертава един голям риск – лихвените плащания


Търсенето на финансиране за подобни покупки е голямо, тъй като 37% от мексиканците нямат банкови сметки, по данни на Световната банка.

Към момента за Graviti работят 20 служители на пълен работен ден и още 6 на непълен. Печалбата на компанията идва от комисионата, която начислява на производителите на стоките, както и от лихвите върху микрокредитите. Според Джейкъбс е важно компанията да бъде печеливша, за да може да осигури финансиране на всички, които се нуждаят от него.

"Искаме да печелим милиони нови клиенти всяка година, а единственият начин да постигнем тази цел е да изградим печеливш бизнес с потенциал за растеж", казва той.

Това обаче не е първият бизнес проект на младия предприемач. През 2014 година, още докато следва висшето си образование по физика, Юсеф Джейкъбс създава компанията Vitaluz. Тя доставя електричество от соларни панели за домакинства с ниски доходи, които не са свързани с националната мрежа.

През 2018 г. Джейкъбс продава своя дял във Vitaluz на мексиканската строителна компания Grupo Mia.

До момента Graviti е набрала финансиране от частни инвеститори в размер на 3 милиона долара. Основната част от тях (2.5 милиона долара) са договорени през април тази година с помощта на базираната в Сан Франциско банка Mercury.

Тя е основана от Имад Акхунд, който е роден в Пакистан и емигрира в Лондон със своите родители, когато е на 9 години. По-късно той се мести в Сан Франциско, където успява да осъществи мечтата си да се превърне в успешен стартъп предприемач.

"Аз самият съм имигрант и затова за мен е важно да подкрепям американските компании, но интересът ми е насочен основно към такива, които са основани от чужденци. Аз също преминах през това в първите години от моята кариера", обяснява Акхунд.

През февруари той получава 745 заявки за финансиране на проекти. 50 от тях са селектирани и представени пред инвеститори, които да се запознаят с тях и да ги финансират, ако имат желание. Graviti е една от тези 50 компании.

Акхунд казва, че пандемията от COVID-19 е оказала и някои позитивни ефекти върху предприемаческата екосистема. Много от разговорите между предприемачите и инвеститорите вече се провеждат дистанционно с видеоразговори.

"Преди това повечето хора не се чувстваха комфортно да поемат финансови ангажижменти, без да са се запознали лично със своите партньори. Сега това се приема за нормално. Преди това се налагаха полети до Сан Фрациско, до Ню Йорк, организираха се толкова много срещи. Това бяха доста излишни усилия", казва банкерът.