Бъдещето на пътешествията не е в самолетите, а във влаковете
На 20 май тази година френският премиер Жан Кастекс потегли със спален вагон от гарата в Аустерлиц, за да се разходи до Ница и Ривиерата. Пътуването с нощния влак, който беше спрян през 2018 година, но сега се възстановява с надеждата да възроди интереса към железопътните пътшествия, пише Bloomberg.
Със самолет разстоянието между Аустерлиц и Ница са изминава за час и половина, но Кастекс и останалите стотина пасажери във влаковата композиция предпочетоха по-екологичната и донякъде по-приклюенската алтернатива за придвижване.
Именно такива са и амбициите на Европейската комисия - да промотира железопътния транспорт като по-устойчив и по-екологичен в дългосрочен план.
Все повече дестинации в Европа започват да предлагат туристически пътувания с нощни влакове. По-рано през май беше възродена и линията от Виена до Амстердам с нощния влак Nightjet.
Нидерландският стартъп European Sleeper планира да предлага на пазара и още такива линии, които да свързват Астердам, Берлин, Брюксел и Прага. Националните ЖП превозвачи в Европа също си партнират, за да предложат на пасажерите си различни трансгранични пътешествия с нощните влакове.
Инвестициите в ЖП транспорта са ключова част от т. нар. "зелена сделка" в Европа, чиято цел е да намали вредните емисии в транспортния сектор с 90% и да постигне въглероден неутралитет до 2050 година.
Железопътният транспорт генерира едва 0.4% от общите въглеродни емисии в сектора в сравнение с около 75% за автомобилния и по 12% за авиацията и морския транспорт. Това обяснява и желанието на ЕС да инвестира 5.8 милиарда евро в железопътната си инфраструктура и да обяви 2021 за Година на железопътните линии.
За пътешествениците обаче ползите от железниците не са само екологични. Според ЖП ентусиастите този начин на придвижване им позволява да разгледат много по-отблизо и да почувстват по-добре местата, през които преминават.
Скептиците пък посочват, че ЖП транспортът в момента се радва на подкрепата на политиците, но трябва да докаже и финансовата си жизнеспособност. Дългите трансгранични пътувания с нощните влакове са скъпи, тъй като изискват предоставянето на много допълнителни услуги - кухна, пране на спалните комплекти и т.н.
В момента едно такова пътуване от Париж до Ница и обратно може струва около 218 евро, докато самолетният билет е 136 евро.
Пандемията се отрази силно негативно на ЖП транспорта в Европа. Много хора се отказаха от използването на масовия транспорт, в това число и на влаковете заради страхът от разпространение на заразата. Във Франция ЖП пътуванията отчетоха спад от близо 80% на годишна база.
Според учените, цитирани то Bloomberg, обаче шансът да се зарадите с COVID-19 във влак или в самолет е почти идентичен - рамките на 0.2% - 0.4%. Има много други обществени места, които са доста по-рискови от епидемиологична гледна точка, смятат експертите.
Освен това в спалните вагони можете да запазите отделна кабина за цялото семейство, което ограничава още повече взаимодействието с останалите пътници.
В бъдеще компаниите, които предлагат железопътни пътешествия, смятат да направят влаковете още по-привлекателни и да ги напълнят с "екстри", които са достойни конкуренти на бизнес класата в самолетите. Следващото поколение на нощните влакове Nightjet на австрийските жп линии ще разполага тъчскрийн контрол на климатика в купетата, работни станции и дори душкабини за най-луксозните вагони.
Частните компании също се опитват да навлязат във високия сегмент на железопътните пътувания. Компании като Belmond Ltd. възраждат идеята за свръхлуксозните влакове от XIX век като Ориент експрес. Те организират европейски обиколки, преминаващи през някои от ключовите исторически дестинации като Амстердам, Флоренция, Брюксел и Рим.