Започна изграждането на канал Истанбул, който ще е алтернатива на Босфора
Началото на реализацията на канал Истанбул е нова страница в развитието на Турция, заяви днес президентът на Турция Реджеп Тайип Ердоган, който присъства на церемонията за стартирането на строителството на канала , предаде Анадолската агенция, цитирана от БТА.
Канал Истанбул е инициатива, насочена към защитата на бъдещето на турския мегаполис. Маршрутът на Канала е най-оптималният и е избран от 5 възможни варианта, изтъкна Ердоган.
На тържествената церемония в квартал Башакшехир присъства и министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу.
Според предварителните разчети корабоплаването през Канал Истанбул ще бъде 13 пъти по-безопасно, отколкото през Босфора, заяви Адил Караисмаилоглу.
Той каза още, че увеличаването на корабоплаването през Босфора представлява заплаха за безопасността и екологията на Истанбул.
Президентът Ердоган на свой ред каза, че през 30-те години на миналия век през Босфора са преминавали годишно по 3000 кораба, докато в момента през пролива преминават средно по 45 000 плавателни съда годишно. Той посочи, че капацитетът на Босфора за безопасно преминаване на кораби е 25 000 годишно, а по предварително разчети през 2050 г. се очаква през пролива да минават по 78 000 плавателни съда годишно.
Държавният глава заяви, че всеки голям кораб, преминаващ през Босфора, представлява потенциален риск за сигурността на Истанбул.
Днешната церемония започна с полагането на основите на моста Сазлъдере. Това е един от шестте моста, които ще пресичат бъдещата водна артерия.
Проектът за Канал Истанбул бе анонсиран от Ердоган през 2011 г. Съоръжението ще свързва Черно и Мраморно море.
Проектът се оценява на 9.2 милиарда долара. Каналът ще бъде с дължина 45 километра, дълбочина 20.75 метра и минимална широчина 275 метра.
Правителството твърди, че той ще облекчи трафика през Босфора и ще помогне за избягване на инциденти, но критиците му изтъкват, че каналът ще причини вреди на околната среда.