Приходите от тол системата са по-малко от очакваните
Приходите от тол системата са по-малко от очакваните. Това стана ясно на пресконференция днес на министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова и заместник-министър Захари Христов, на която бяха обявени резултатите от извършената проверка. В нея участваха също заместник-министрите Тодор Анастасов и Валентина Върбева, както и новият директор на Националното тол управление инж. Иво Иванов.
Договорът за тол системата между Агенция „Пътна инфраструктура“ и „Капш трафик солюшънс“ ДЗЗД е на стойност около 180 млн. лв. За 2019 г. са събрани 392 млн. лв. от електронни винетки за леки и тежкотоварни автомобили. Постъпленията от електронни винетки, маршрутни карти и тол декларации за 2020 г. са с 600 000 лв. по-малко от предходната година. До месец май 2021 г. приходите са 205 млн. лв. До края на тази година трябва да се съберат още 185 млн. лв., за да може тол системата да се самоиздържа, информира зам.-министър Христов. Пожелателният приход от 1,3 млрд. лв. от системата годишно е доста далеч от тези данни, каза още той.
Изградени са 295 контролни точки или камери. 212 от тях са за автомобили до 3,5 т. Проверката показа, че от тях реално функционират между 7 и 30 камери. 117 са контролните точки за превозни средства над 3,5 тона. От тях функционират между 10 и 30 броя. Причината е, че изпълнителят е трябвало да изработи софтуер, който да се самообучава и да обработва всички контролни точки. Той не го прави. Обработват се ръчно и тези камери не функционират в пълния си размер, каза Захари Христов. Центровете за данни и стационарните контролни точки са на приблизителна стойност 100 млн. лв., но нямат застраховка, допълни той.
Регионалният заместник-министър съобщи още, че за една година са натрупани 200 хил. необработени нарушения, които са в приблизителен размер 70 млн. лв.
При добра организация, фишовете за тези нарушения ще бъдат разпратени в рамките на 5-6 месеца, каза директорът на Националното тол управление Иво Иванов.
Няма връзка между Агенция „Пътна инфраструктура“ и националните доставчици на услуги. Плащанията са минавали безконтролно. Милиони са загубите, заяви зам.-министър Христов. Той даде пример с двойните плащания за винетки заради сгрешени данни и обясни, че въпреки че АПИ възстановяват средствата на гражданите за сгрешените винетки, националните доставчици на услуги фактурират комисионна и за двете плащания в пълния размер от 7%.
Заместник-министър Анастасов коментира, че две трети от приходите при винетната система са били от леки автомобили, а само една трета – от тежкотоварни, които разрушават пътищата повече. Смисълът на тол системата е да генерира приходи, които да позволят поддръжката на републиканската пътна мрежа в нормален вид. В момента този, който разрушава най-много, не плаща, отбеляза той. Ситуацията трябва да бъде разгледана, обсъдена и този дефект да се коригира, подчерта заместник-министърът.
Имаме задача бързо да направим анализ на ситуацията. След това ще може да се вземе конкретно решение. Вероятно ще бъде проведена и среща с бранша, допълни зам.-министър Христов.
Идеята е да подобрим системата, но първо трябва да се „направи диагноза“. Имаме още детайли за проучване. Целта е да заработи и да събира средства за пътната инфраструктура, каза министър Комитова. Тя напомни, че по възлагане на Народното събрание от декември м. г. Сметната палата също извършва проверка на работата на тол системата, която обаче не е приключила.