Уолстрийт приключва най-натоварената IPO седмица от 2004 г. насам
През изминалата седмица на американския капиталов пазар бяха осъществени няколко мащабни първични публични предлагания, сред които бяха тези на американската хранителна компания Krispy Kreme и на китайската платформа за споделени пътувания Didi.
14 от IPO-ата на Nasdaq и нюйоркската фондова борса през последните дни бяха за по над 100 милиона долара, а седмицата се оказа най-успешната за инвестиционните банкери от 2004 г. насам, пише CNBC.
Посредниците по новите емисии събраха такси в размер на близо 400 милиона долара, а в случай че упражнят опциите си за придобиване на част от акциите на листнатите компании, биха реализирали и капиталова печалба на стойност 259 млн. долара.
Интересът към публичните предлагания е индикация за това, че те остават предпочитана форма за излизане на капиталовия пазар, въпреки че през последните години т. нар. "директни" листвания, при които не се използва посредничеството на инвестиционна банка, станаха доста популярни, пише изданието.
Инвестиционното приложение Robinhood подаде документите за своето IPO в четвъртък. Очаква се то да бъде едно от най-големите първични публични предлагания за тази година. Бумът в търговията с криптовалути увеличи приходите на компанията до 522 млн. долара през първото тримесечие на годината.
Загубата ѝ обаче набъбна до 1.4 милиарда долара заради спешното финансиране, което се наложи заради трусовете, предизвикани от еуфорията около акциите на GameStop по-рано тази година.
Освен че ще търси висока оценка от финансовите пазари, Robinhood има намерение да даде на инвеститорите възможност за директно участие в IPO-та. 35% от новите акции на компанията ще бъдат запазени за нейните клиенти.
Таксите, които инвестиционните банки начисляват за реализирането на едно първично публично предлагане, варират в широки граници. Китайската компания Didi, например, плати 2% от общата сума на набрания капитал, докато при по-малките IPO-та, като тези на представителите на здравния сектор CVRx, Aerovate Therapeutics и Acumen Pharmaceuticals, таксите достигат до 7% от набраните средства.
Най-големите печеливши, както обикновено, са Goldman Sachs и Morgan Stanley. Двете банки бяха посредници по двете водещи емисии за изминалата седмица - тези на Didi и софтуерната компания, занимаваща се с киберсигурност SentinelOne.
Morgan Stanley и JPMorgan Chase пък организираха IPO-то на турската компания за онлайн търговия D-Market Electronic Service & Trading, правния сайт LegalZoom и Krispy Kreme, които бяха останалите три eмисии в Топ 5 на седмицата.
В допълнение към таксите, посредниците реализират печалби и от продажбата на полагащите им се акции от компаниите, които обслужват. Обикновено те получават опции за покупката им на цената, фиксирана по време на IPO-то, след което могат да ги продадат при поскъпването на вторичния пазар след борсовия дебют, което се наблюдава в повечето случаи.
Не всички от листнатите през последната седмица акции обаче отчетоха рязко повишение на цената, припомня CNBC. Но въпреки това ръстът е достатъчен, за да генерира допълнителни приходи за инвестиционните банкери.
Дори пазарната капитализация на Didi, чиито акции не се радваха на особен интерес в първите дни от търговията, се повиши с около 11% спрямо цената на IPO-то. Това означава, че посредниците по емисията могат да спечелят над 66 милиона долара, ако упражнят опциите си.
Книжата на SentinelOne поскъпнаха с 27%, което гарантира печалба от 46 милиона долара за поемателите на емисията. Тези на промишлената търговска платформа Xeometry се повишиха с цели 58% в дните след публичното предлагане, осигурявайки потенциални постъпления от 26 милиона долара, а акциите на компанията, занимаваща се със системи за сигурност по летищата CLEAR, добавиха 53% и съответно 34 милиона долара към приходите на инвестиционните посредници.
За Morgan Stanley и JPMorgan това беше втора поредна успешна седмица, след като в предходната те реализираха IPO-тата на биотехнологичната компания Doximity и доставчика на облачни услуги Confluent. Двете публични предлагания генерираха приходи от такси в размер на 74.7 милиона долара, а в случая с Doximity - и потенциална капиталова печалба от 83 милиона долара след скока в цената на акциите.
От Confluent пък предпочетоха да не издават опции за придобиване на акции за посредниците в IPO-то.