99 години по-късно светът се отказа окончателно от оловния бензин
Продължилата близо век употребата на оловен бензин по пътищата в цял свят приключи, обявиха от „Програмата на ООН за околната среда“ (UNEP), след като през миналия месец Алжир стана последната страна, която спря продажбата на горивото.
Оловният бензин, който съдържа съставката оловен тетраетил, е патентован за употреба през 1922 г., позволявайки на автомобилните двигатели да работят при по-висока компресия, което ги прави и по-мощни. До 70-те години на миналия век тя вече присъства в почти всичкия бензин по света.
Последиците обаче са катастрофални и са осъзнати напълно, едва след появата на случаи на отравяне с олово в САЩ. Учени откриват, че излагането дори на ниските нива на олово засяга човешкия мозък, особено при децата, като понякога ограничава тяхното интелектуално ниво и забавя рефлексите.
Горивото също така бе свързвано със сърдечни заболявания, инсулт и някои видове ракови заболявания.
Изявлението е резултат на провеждана близо две десетилетия кампания от страна на Партньорството за чисти горива и превозни средства, оглавявано от UNEP. Кампанията започва през 2002 г., когато 117 държави по света все още използват оловен бензин.
"Успешното налагане на забраната за използване на оловен бензин е огромно постижение за здравето и околната среда в световен мащаб," заяви в изявление директорът на UNEP Ингер Андерсен.
САЩ първа предприе стъпки за отказа от оловно гориво през 1973 г., а редица други държави я последваха.
Забраната за използване на оловно гориво в движещите се по пътищата автомобили е предотвратила над 1.2 милиона случая на преждевременна смърт годишно, според UNEP. Тя също така е подобрила интелектуалното ниво сред децата и е спестявала по 2.45 трлн. долара годишно на глобалната икономика, сочи проучване на Калифорнийския държавен университет.
Краят на употребата му за превозни средства, движещи се по пътищата след 99 години, обаче не означава, че оловото вече не е част от нито едно гориво, като все още има опасност от отравянията с олово, най-вече при децата.
Първите електромобили: Как бензинът успя да победи тока преди 120 години?
Авиационната индустрия продължава да използва гориво, което съдържа олово за задвижването на малки самолети използвани за лични и бизнес цели, за уроци по пилотаж, в селското стопанство и борбата с пожарите.
"Трябва да споменем, че по отношение на съдържанието на олово, то е по-малко в сравнение с това, което се използваше в горивото за транспортния флот. Това обаче не означава, че не е важно," заявява Андерсен.
Това, което последва след оловния бензин обаче не бе непременно полезно за здравето. В много части от света отказът от оловно гориво означаваше увеличаване на употребата на дизел, който също е опасен за здравето и околната среда.
Филип Ландриган, който е работил по проучването, което води до забраната на оловния бензин в САЩ, казва пред CNN, че моторните горива трябва да бъдат забранени напълно.
"Наистина трябва да се откажем от бнзина и дизела възможно най-бързо," казва Ландриган, добавяйки, че светът трябва да се концентрира върху преминаването към електромобили.
Популярността на електромобилите нараства в много от развитите държави, в това число САЩ, Китай и голяма част от Европа. Задвижваните от енергия от възобновяеми източници превозни средства могат да допринесат за значително намаляване на вредните емисии в световен мащаб и ще намалят вредите върху здравето, свързвани с използването на бензин и дизел.
Близо една четвърт от свързаните с енергията глобални емисии на вредни газове могат да бъдат приписани на транспортния сектор, според UNEP, като този дял е на път да нарасне до една трета до 2050 г.