През 2018 г. премиерът на Великобритания Борис Джонсън обяви подкрепата си за проект, който предвижда изграждане на мост, свързващ Северна Ирландия и Шотландия.

Дължината на съоръжението ще е 32 километра.

Изграждането на моста между Ирландия и Шотландия обаче може да се окаже едно от най-тежките архитектурни и инженерни предизвикателства в света, пише Euronews.

Самият Борис Джонсън спомена някои от възможните трудности, като сред тях е и заплахата от изоставени морски мини и боеприпаси в Ирландско море, датиращи още от Втората световна война.

Защо Великобритания се нуждае от мост между Северна Ирландия и Шотландия?

Основният аргумент в подкрепа на проекта е брекзит, тъй като след напускането на ЕС Северна Ирландия се оказа с външна граница, отделяща я от Република Ирландия. Мостът с Шотландия ще помогне на тази част от Великобритания да подобри своята свързаност с останалите части на Обединеното кралство, а също така да облекчи въздушният трафик между тях.

Плановете за някаква форма на директна връзка между Ирландия и Шотландия, било то чрез мост или тунел, датират още от края на 19-и век, припомня изданието.

Размерът на инвестицията зависи най-вече от маршрута, който ще бъде избран. Първият вариант свързва Тор Хед в Северна Ирландия с Мула на Кинтайр в Шотландия. Той е по-къс и по-евтин, но страда от липса на развита транспортна инфраструктура и от двете страни. Вторият е между Ларн в Северна Ирландия и Портпатрик в Шотландия, но цената му би възлязла на зашеметяващите 17.5 милиарда евро.

С всички допълнителни съпътстващи разходи тя може да набъбне до над 23 милиарда евро, смятат експертите.

Мини град в небето в Торонто: Девет кули, свързани с мостове (снимки)Разположен в центъра на мегаполиса, той ще включва девет кули, свързани с мостове, които съдържат жилищни единици, градини и съоръжения за отдих

Друтият сериозен проблем са метеорологичните условия. Нито Шотландия, нито Северна Ирландия се славят с особено приветлив климат. Това означава, че в определени периоди от годината съоръжението може да бъде затворено за преминаване поради неблагоприятни климатични условия.

Точно по тази причина британският министър на транспорта Грант Шапс смята, че по-удачният вариант за връзка между двата острова е с тунел, а не с мост.

По света има много мостове, преминаващи над морета, които са с доста по-голяма дължина. Данянг-Куншан в Китай е дълъг 164 километра, а Чангхуа-Каосюнг - 157 километра. Те обаче не преминават над водни басейни по цялата си дължина.

Според книгата на рекордите на Гинес, най-дългият надводен мост е Хонконг-Жухай-Макао. От неговите общо 55 километра 48 преминават над делтата на Перлената река.