Ще има ли мост, който да свързва Шотландия със Северна Ирландия?
През 2018 г. премиерът на Великобритания Борис Джонсън обяви подкрепата си за проект, който предвижда изграждане на мост, свързващ Северна Ирландия и Шотландия.
Дължината на съоръжението ще е 32 километра.
Изграждането на моста между Ирландия и Шотландия обаче може да се окаже едно от най-тежките архитектурни и инженерни предизвикателства в света, пише Euronews.
Самият Борис Джонсън спомена някои от възможните трудности, като сред тях е и заплахата от изоставени морски мини и боеприпаси в Ирландско море, датиращи още от Втората световна война.
Защо Великобритания се нуждае от мост между Северна Ирландия и Шотландия?
Основният аргумент в подкрепа на проекта е брекзит, тъй като след напускането на ЕС Северна Ирландия се оказа с външна граница, отделяща я от Република Ирландия. Мостът с Шотландия ще помогне на тази част от Великобритания да подобри своята свързаност с останалите части на Обединеното кралство, а също така да облекчи въздушният трафик между тях.
Плановете за някаква форма на директна връзка между Ирландия и Шотландия, било то чрез мост или тунел, датират още от края на 19-и век, припомня изданието.
Размерът на инвестицията зависи най-вече от маршрута, който ще бъде избран. Първият вариант свързва Тор Хед в Северна Ирландия с Мула на Кинтайр в Шотландия. Той е по-къс и по-евтин, но страда от липса на развита транспортна инфраструктура и от двете страни. Вторият е между Ларн в Северна Ирландия и Портпатрик в Шотландия, но цената му би възлязла на зашеметяващите 17.5 милиарда евро.
С всички допълнителни съпътстващи разходи тя може да набъбне до над 23 милиарда евро, смятат експертите.
Друтият сериозен проблем са метеорологичните условия. Нито Шотландия, нито Северна Ирландия се славят с особено приветлив климат. Това означава, че в определени периоди от годината съоръжението може да бъде затворено за преминаване поради неблагоприятни климатични условия.
Точно по тази причина британският министър на транспорта Грант Шапс смята, че по-удачният вариант за връзка между двата острова е с тунел, а не с мост.
По света има много мостове, преминаващи над морета, които са с доста по-голяма дължина. Данянг-Куншан в Китай е дълъг 164 километра, а Чангхуа-Каосюнг - 157 километра. Те обаче не преминават над водни басейни по цялата си дължина.
Според книгата на рекордите на Гинес, най-дългият надводен мост е Хонконг-Жухай-Макао. От неговите общо 55 километра 48 преминават над делтата на Перлената река.