Десетилетие след смъртта на Джобс: Замени ли Apple магията с печалбата?
Десет години след смъртта на основателя ѝ Стив Джобс, Apple се разрасна до гигант в сферата на потребителските устройства и услуги и е компанията с най-голяма пазарна капитализация в света. Заклетите почитатели на технологичната легенда обаче оплакват изгубената ѝ революционна аура.
"Apple вече не се занимава с иновации" или "Стив Джобс се обръща в гроба" са част съобщенията, които се появяват в Twitter, особено по времето на представянията на нови продукти, ръководени от Тим Кук, който пое управлението на Apple през август 2011 г.
Джобс, който почина на 5 октомври 2011 г. след битка с рак на панкреаса, остави ДНК-то на компанията наситено с неговата взискателна енергия, пише AFP.
На всяко представяне на нови продукти Кук използва същия хиперболичен изказ, който Джобс използваше някога, за да представя дори малки промени в камерите или чиповете на телефоните, таблетите и другите устройства.
Това обаче монументални иновации ли са в ерата след Джобс?
"Apple изгуби способността си да представя продукти, които могат да революционизират даден пазар," казва анализаторът от технологичната индустрия Роб Ендърли от Enderle Group.
"Те се превърнаха във фокусирана върху финансите компания, която е много ефективна в „доенето“ на своите верни потребители," допълва той.
От основаването си в гараж през 1976 г. компанията повлия на стотици милиони хора, с устройства като iPod, който бе пуснат през 2011 г. и с пускането през 2007 г. на iPhone, който вкара интернета в джобовете на хората.
След това Apple пусна свързания с интернет умен часовник Apple Watch.
"Мярката за Apple винаги са иновациите и това е нещото, върху което се фокусират хората. Друг аспект на това една компания да е успяла е способността ѝ да се променя," отбелязва анализаторът Каролина Миланеси.
Apple наистина диверсифицира дейността си, като добави много услуги, внимателно интегрирани в устройствата ѝ, като музика, разплащания, видео и игри.
Компанията трябваше да научи много извън хардуерния бизнес - стратегия, която Миланеси описва като "повече въжета, които водят хората към Apple...и ги задържат там."
Това е посока, която вероятно нямаше да бъде отхвърлена от Джобс, който винаги се опитваше да контролира изживяването на своите клиенти от началото до края, според неговата биография, написана от Уолтър Айзъксън.
Във всеки случай, под ръководството на Кук компанията радва Уолстрийт. Марката Apple се оценяваше на около 350 млрд. долара преди 10 години, а днес струва 2.358 трлн. долара.
"Ние смятаме, че пазарната капитализация на Apple ще достигне 3 трлн. долара в следващите между 6 и 9 месеца," прогнозира анализаторът Дан Айвс.
Подобно на много наблюдатели на технологичния гигант от Калифорния, и за разлика от някои почитатели на Джобс, той смята, че Apple никога не е спирала с иновациите.
Той посочва по-конкретно разработването на чипа M1, който заменя Intel в някои от новите устройства.
"Смятам, че Apple еволюира с времето, като същото важи и за Кук и мисля, че нещото, в което Джобс вярваше много бе органичната иновация," казва Айвс.
Той отбелязва, че iPhone ще продължи да бъде "сърцето и белите дробове" на разрастването на Apple години наред, но очаква и пускането на комплект за виртуална реалност и дори автомобил Apple до 2024 г.
За носталгично настроените недоброжелатели също е трудно да отрекат, че Кук и неговите екипи се справят с насрещните течения в последните години.
Недостигът на чипове в световен мащаб изглежда не се отрази на способността на компанията да задоволява търсенето.
Политическите ѝ компромиси с цел запазване на китайския пазар, противно на ангажиментите ѝ относно поверителността на личните данни, бяха ограничени до разстройване на критиците ѝ.
Apple също така остава относително незасегната на антимонополния фронт, в сравнение с други технологични гиганти като Google и Facebook, въпреки че бе принудена да разхлаби контрола над своя магазин за приложения.
Компанията обаче е в полезрението на европейските и американските регулатори, които гледат на господството на гиганта и на глобалния обхват на Apple с изключително подозрение.
Има и тежки въпроси, като спешната актуализация във връзка с шпионския софтуер Pegasus и внезапното решение на Apple да отложи пускането на функцията за сканиране на снимки за експлоатация на деца.
Някои наблюдатели твърдят, че бурният характер на Джобс нямаше да е подходящ за справянето с такива деликатни въпроси.
"Не мисля, че в последните десет години стилът на Джобс щеше да оцелее," казва Миланеси, визирайки избухливия му нрав.
"По мое мнение Кук е по-добър лидер в настоящия етап, в който се намира пазарната среда и обществото," допълва тя.