Заради огромното търсене: Богаташи чакат до пет години за поръчкови яхти
В момента по света са поръчани или се строят над 1 000 суперяхти, вследствие на желанието на богатите да потърсят убежище от тълпите и от COVID-19 на своите плаващи дворци, които струват деветицифрени суми.
Според данните за поръчките на яхти през 2022 г. на Boat International, рекордните 1 024 суперяхти (с дължина над 24 метра, бел. ред.) са поръчани или се строят.
Това е с 25% повече, в сравнение с година по-рано и надхвърля достигнатия през 2008 г. връх. Корабостроителниците изпитват затруднения със задоволяването на търсенето, а богатите купувачи трябва да чакат между 3 и 5 години за яхти по поръчка.
“Корабостроителниците са много претоварени,” казва пред CNBC Джонатан Бекет, главен изпълнителен директор на Burgess. “Те правят всичко по силите си, за да задоволят изискванията на клиентите, но това не е лесно.”
От новата ветроходна яхта на Джеф Безос с дължина 126 метра до Проект Черна Акула - мистериозна 77-метрова яхта, проектирана така че да наподобява “кожа на акула,” броят и размерът на плавателните съдове, които се строят в момента, е безпрецедентен, твърдят ръководители от индустрията.
Общата дължина на суперяхтите, които трябва да бъдат доставени до 2026 г., би надхвърлила 38 км, според Boat International.
Цените на суперяхтите се движат от 2-3 милиона долара до над 500 млн. долара, в зависимост от техните размери и сложност на изпълнение.
По-голямата част от търсенето идва от САЩ, където повишаващите се цени на акциите, първичните публични предлагания (IPO) и ръстът на пазара на криптовалути създадоха трилиони долари богатство по време на пандемията, казва Бекет. В САЩ в момента има с 500 милиардера повече, отколкото преди пандемията, като в края на годината те са около 2 755 в световен мащаб, според Forbes.
Много от новите и старите богаташи са ускорили плановете си за закупуването на суперяхта през последните две години на фона на засилващите се опасения около общественото здраве, казва Бекет.
“COVID-19 накара хората да преоценят живота си,” казва Бекет. “Много от нашите клиенти се чувстваха непробиваеми и в безопасност, но смятам, че COVID ги накара да се почувстват уязвими. Затова те са си казали, че не бива да отлагат купуването на яхта и забавленията със семейството с 5 или 10 г., след като биха могли да го направят сега”.
Огромното търсене създава недостиг на екипажи, места за док и корабостроителници. Компаниите, които строят яхти по цял свят, но най-вече тези в Италия, Нидерландия и Германия, изпитват затруднения с работната ръка, материален недостиг и ограничения откъм пространство.
Според Boat International, суперяхтите са разпродадени за 2022 г. и по-голяма част от 2023 г., като “вече се гледа към 2024 г. за полупоръчковите яхти.” Броят на плавателните съдове, които са започнати без предварителна поръчка, в момента е рекордно малък.
Цените в индустрията на суперяхтите са силно променливи и неразбираеми за мнозина, но търсенето ги увеличава, казва Бекет.
“Цените на новите проекти се покачават,” казва той. “За корабостроителниците е трудно да посочват фиксирани цени, тъй като разходите за материали може да нараснат в следващите 12-24 месеца, но в крайна сметка, всеки иска договор с фиксирана цена.”
Най-голямата моторна суперяхта, доставена тази година, е дългата 141 метра Nord, която е построена от германската компания Lurssen Yachts.