Компаниите за отдаване на коли под наем тръгват по пътя на електрификацията
Бизнесът с отдаване на коли под наем в САЩ и Европа, който е с оборот от над 100 милиарда долара, започва да се електрифицира, успоредно с автомобилните производители.
Електрическият преход обаче може да промени автопарка на компаниите за коли под наем, който дълго време беше доминиран от водещите американски и европейски марки.
Все повече компании обаче се обръщат към азиатските автопроизводители, пише Ройтерс.
„Исторически погледнато, европейските и американските производители имаха предимство, но преминаването към електрическата мобилност размести картите“, казва оперативният директор на Europcar Оливие Балдасари.
По думите му, електрическите автомобили на азиатските, и особено на китайските производители, са сравними със западните модели по отношение на качеството, но като цяло струват по-малко.
Дори малките спестявания са значителни в огромната индустрия за отдаване на автомобили под наем, която купува милиони нови коли годишно. Този бизнес генерира една десета от всички продажби на нови автомобили само в Съединените щати.
До този момент компаниите в сектора не бързаха с електрификацията на своите автопаркове поради слабото търсене на електрически превозни средства от страна на клиентите. Основното им притеснение беше свързано с пробега и опасността да останат на пътя без възможност за зареждане.
Зарядната инфраструктура обаче се развива с бързи темпове, а и батериите на електромобилите вече предлагат много по-широк обхват, в сравнение с тези отпреди няколко години.
Освен това, анализаторите са на мнение, че компаниите вече са готови за подобна мащабна инвестиция, имайки предвид печалбите, които натрупаха по време на пандемията от COVID-19. Тя изпразни обществения транспорт и летищата и увеличи броя на личните ваканционни пътувания с автомобили под наем.
През 2021 г. компаниите за коли под наем в САЩ са генерирали рекордни месечни приходи от 1320 долара на превозно средство, според Американската асоциация за коли под наем. За сравнение, този показател се движеше около 1000 долара преди пандемията.
Hertz беше един от първите представители на този бизнес, който предприе стъпка към модернизацията на автопарка си. През октомври миналата година компанията обяви плановете си за покупка на 100 000 превозни средства от американския пионер Tesla.
Междувременно, базираната във Франция Europcar обеща да направи 20% от своя автопарк електрически или хибриден с ниски емисии до 2024 г., в сравнение с настоящите 3%. Това означава, че ще трябва да закупи до 70 000 по-чисти превозни средства през следващите две години.
Оперативният директор на компанията Оливие Балдасари казва, че Europcar все повече набавя електромобили от Great Wall Motors, SAIC Motor, Volvo Cars и Polestar, която е собственост на китайската Geely. Фирмата обаче купува и от традиционните си европейски партньори, включително Renault и Stellantis.
Китайската стратегия на Europcar обаче може да се промени, ако германският автомобилен производител Volkswagen AG успее да затвори предложението си за закупуване на компанията през второто тримесечие на тази година.
В Съединените щати, където много клиенти предпочитат високопроходими модели и пикапи, които все още не са масово електрифицирани, а обществената инфраструктура за зареждане изостава, в сравнение с повечето региони на Азия и Европа, Enterprise Holdings демонстрира по-предпазлив тон.
"Електрифицирането на една четвърт от автомобилната флотилия на Enterprise на летището в Орландо – най-голямата база на компанията за отдаване автомобили под наем, ще изисква същото количество електричество дневно, колкото е необходимо за захранване на повече от 1000 жилищни домове", казва помощник вицепрезидентът на Enterprise по иновациите Крис Хафенрефер.
По думите му, групата в момента има няколко хиляди електромобили в Северна Америка, закупени от Tesla, Nissan, Hyundai, Kia и Polestar. Въпреки че компанията води разговори с всички световни производители на автомобили, тя няма непосредствени планове да увеличава дела на електромобилите.
„Искаме да позволим на нашите потребители да ни ръководят по отношение на това, което търсят. Много компании за коли под наем исторически са използвали този изчаквателен подход, защото все още сме в ранните фази на прехода“, коментира Хафенрефер.
Плановете за преход на световните производители на автомобили като цяло предвиждат електрическите превозни средства да съставляват поне 40% от продажбите им до 2040 г.
Тази промяна може да даде шанс на китайските производители да се намесят по-активно в борбата за завземане на дял в силно конкурентния и пренаселен европейски пазар. От години китайските автомобили предизвикваха асоциации с евтиното масово производство и повечето анализатори не смятаха, че те могат да се конкурират със западните по отношение на качеството.
Но в същото време компании, като BMW и Tesla, вече произвеждат автомобили в Китай, който се превръща в технологична централа и е най-големият автомобилен пазар в света.
Great Wall Motor - един от доставчиците на Europcar, се очаква да пусне своя компактен електрически автомобил Ora Cat в Европа тази година на цена от около 20 000 евро и максимален пробег от около 400 километра.
Много е вероятно китайските производители да стъпят върху опита на корейските компании Kia и Hyundai, които през 90-те години на миналия век използваха именно канала за отдаване на коли под наем, за да повишат имиджа на своите модели.