Корабната индустрия изпитва недостиг на моряци заради войната в Украйна
Инвазията на Русия в Украйна засегна компаниите от почти всички сектори по целия свят, но корабната индустрия е изправена пред сътресения, свързани с нейната работна сила, която разчита на опитен екипаж от двете държави.
Украинските и руските моряци съставляват близо 15% от 1.9-те милиона заети в индустрията. Делът на капитаните е още по-висок, пише Bloomberg.
Украйна призова мъжете под 60-годишна възраст и им забрани да напускат страната, докато някои от тези, които са на борда на своите кораби, вече поискаха да се приберат у дома, за да се бият или да се съберат със семействата си. Забраните за полети пък затрудняват руските моряци да стигнат до своите кораби или да се върнат у дома, като. пречат на ротацията на екипажите.
Междувременно, глобалните санкции срещу Русия и ограниченият достъп до твърда валута затрудняват изплащането на заплатите на моряците, които, от своя страна, не могат да изпращат пари вкъщи на семействата си.
Комбинираният ефект от COVID-19 и войната е катастрофа за корабоплаването и може да предизвика хаос във веригите за доставка, предупреждават превозвачите.
Почти всички световни икономики отчитат спад в международната търговия в резултат на смущенията, предизвикани от войната, според Института за световна икономика в Кил. Въздействието върху корабоплаването, което е една от най-старите индустрия в света, беше усетено почти непосредствено след началото на инвазията.
Поне пет търговски кораба са били повредени от експлозии край бреговете на Украйна. Най-малко един моряк загина, а товарният кораб "Helt", плаващ под панамски флаг, потъна миналата седмица край пристанището в Одеса след експлозия.
Повече от 140 кораба с над 1000 моряци на борда са хванати в капан във водите на Украйна от началото на руската инвазия. Пристанищата в страната са затворени, а корабите не тръгват от страх, че ще бъдат ударени от ракети или подводни мини в Черно море.
Някои корабни компании съветват украинските си екипажи да останат на борда, тъй като би било опасно да се върнат в своята страна. Има и моряци, които са поискали да удължат договорите си, вместо да се върнат в зоната на конфликта. Много моряци живеят в южните градове Херсон или Мариупол, които сега са подложени на тежка руска атака. Тези, които желаят да се върнат у дома, често биват отвеждани в съседните на Украйна европейски страни, като Полша и Румъния, за да се съберат отново със семействата си или да изчакат.
Повечето от екипажите на борда на корабите на базирания в Германия украински превознач BBC Chartering са руснаци или украинци. Сега компанията е загрижена, че много от украинците искат да се приберат у дома, а потенциалните им заместници от Русия не могат да излетят извън страната.
Предизвикателствата с набирането на екипажи засега са управляеми, като някои корабни компании изпращат руски моряци в Близкия изток, където руските авиокомпании все още могат да кацат. A.P. Moller-Maersk заяви, че е спряла ротациите на екипажи от Украйна поради опасения за сигурността и временно е настанила украинските моряци, които искат да се върнат у дома, в Полша.
А на борда на плавателните съдове напрежението се покачва, особено като се има предвид, че на много от тях има едно временно и руснаци, и украинци. Повечето компании съветват екипажите да не обсъждат войната на борда и насърчават солидарността, съпричастността и уважението.