Служители, инвеститори и партньори не следват просто който и да е — те следват лидери, които контролират бизнеса и сцената.

Независимо дали презентирате по време на включване с анализатори или говорите пред цялата компания, хората преценяват не само вашето съдържание, но и вашата увереност и компетентност, а начинът, по който изглеждате и звучите, е от значение.

Проучване сред главни изпълнителни директори на компании, които изнасят роудшоу презентации, показва, че дори и закоравелите финансови съветници преценяват “компетентността и надеждността” на един лидер понякога и в рамките на 30 секунди. Тези бързи преценки са толкова силни, че шефовете на компании, които получават най-високи оценки за своето ръководно излъчване в проучването, се радват и на по-високи IPO оценки на компаниите си.

Ето пет ключови неща, за да изглеждате и звучите като лидера, който хората биха искали да следват, когато презентирате, според HBR.

Обличайте се с 25% по-добре от всички останали в залата. Доказателства сочат, че преценяваме хората веднага след като влязат в стаята. А първото нещо, което правим, независимо дали ни харесва или не, е да забележим как човек е облечен. Вероятно сте чувaли израза “обличай се така, че да впечатляваш”, но какво точно означава той?

Джеймс Ситрин, лидер в подбора на персонал на ръководни позиции, съветва кандидатите за работа да се обличат с 25% “по-официално”, отколкото e преобладаващият дрескод в компанията. Обновявайте гардероба си веднъж или два пъти в годината, носете дрехи, които подхождат на тялото ви, избирайте цветове, които допълват кожата или цвета на косата ви и избягвайте износени или протрити обувки.

Внимавайте с темпото на вашето представяне. Не можем да направим много по отношение на качеството на гласа без интензивни уроци по пеене, след които да можем да контролираме дишането и височината. Можем обаче да подобрим вокалното представяне и по-конкретно темпото.

Идеалното темпо за запис на аудиокниги, например, е малко по-бавно от стандартния разговор лице в лице, защото слушателите нямат възможността да виждат устата и лицевото ви изражение. Това темпо е от около 150 думи в минута. Вие може и да не записвате аудиокнига, но същото правило важи, когато изнасяте уебинар или онлайн презентация, където публика чува само гласа ви. Прекалено бързото говорене ще се отрази негативно на доверието към вас.

Лекторите на Шумът на парите: Емрах СазакУстойчивото бъдеще - възможност или предизвикателство за бизнеса?

Ако разговаряте присъствено пред хора, може да го правите и с малко по-бързи темпове, тъй като това е по-естествено при разговорите лице в лице, но въпреки това внимавайте да не прибързвате.

Лектор със страхотно темпо на устен изказ е Брайън Стивънсън, адвокат в сферата на човешките права, който получава най-дългите овации след изнасянето на TED презентация. В тази презентация той поддържа темпо от 190 думи в минута, което е малко по-бързо от запис на аудиокнига, но но не толкова бързо, като някой мотивационен лектор, който може да изстрелва по 220 думи в минута.

Заменяйте дългите думи с кратки. Ако искате да звучите умно, използвайте прости думи. Дългите, заплетени изречения и жаргонен изказ правят точно обратното. В своята книга „Мисленето“ психологът и нобелов лауреат Даниел Канеман пише: “Ако искате да ви смятат за надеждни и интелигентни, не използвайте сложен език там, където опростеният ще свърши работа.”

Използването на прости думи не означава заглушаване на вашето послание. Вие придобивате доверие и уважение, когато можете да артикулирате сложни идеи на прост език.

Упражнявайте се под стрес. Невролози, които изучават високо ефективни спортисти и професионалисти, са открили, че най-успелите се упражняват под лек стрес. С други думи, те се упражняват в сходни условия на тези, с които вероятно ще се сблъскат по време на реалното събитие.

Преди важна презентация може да съберете няколко хора, които да гледат генералната репетиция, дори и това да е в офиса или във всекидневната ви, вместо да се упражнявате сами пред огледалото. Симулирането дори на ниски нива на стрес ще ви помогне да не се огъвате на натиска, когато дойде време за истинската презентация.

Пет психологически трика, благодарение на които ще изглеждате по-уверениУвереността не е черта, с която човек се ражда. Точно както мускулите в тялото ви, това е нещо, което се изгражда и подобрява всеки ден с непрекъсната практика. Понякога обаче имаме нужда да показваме увереност на момента

Поддържайте отворена поза. Проучвания показват, че сложните мислители използват сложни жестове с ръце. Не дръжте ръцете в джобовете си или до тялото. Използвайте жестове с ръце, които са естествени или автентични. Един от съветите, които дават експертите по езика на тялото, е така наречената “отворена поза.”

Ако двете ви ръце се намират над кръста с дланите нагоре, това е отворена поза. Затворената поза, от своя страна, са ръце, сключени пред тялото или скръстени на гърдите. Ако стоите за подиум, това също се счита за затворена поза, защото поставяте преграда между вас и публиката. Демонстрирайте увереност, като покажете, че имате смелостта да се отдалечете от трибуната (и от записките си) и да продължите презентацията си.

Може да имате страхотна идея или резултати, които да споделите, но ако не поднесете посланието си с увереност, то няма да бъде чуто. Ако изглеждате и звучите толкова добре, колкото съдържанието ви, ще намерите възприемчива публика.