Нова порода стартъпи в BNPL сектора влизат в светлината на прожекторите
С отслабването на шума около тенденцията “купи сега, плати по-късно” (BNPL), някои инвеститори залагат на това, че са открили следващото голямо нещо.
Компаниите, които прилагат модела „купи сега, плати по-късно“, като Klarna и Affirm, който позволява на купувачите да отлагат плащания за по-късна дата или да разделят покупките на безлихвени вноски, са подложени на огромен натиск, тъй като потребителите стават по-предпазливи поради повишаващите се разходи за живот и по-високите лихви по заемите.
Те също така са изправени пред все по-голяма конкуренция, като дори технологичният гигант Apple навлезе на пазара със свой BNPL продукт.
Рискови капиталисти обаче залагат, че нова порода стартъпи от Европа ще бъде истинският победител на този пазар. Компании, като Mondu, Hokodo и Billie набраха огромни средства от инвеститори с една проста оферта –компаниите, а не потребителите са по-доходоносната клиентела за тенденцията „купи сега, плати по-късно“.
“Има големи възможности във връзка с ‘купи сега, плати по-късно‘ за B2B пазара,” казва пред CNBC Малте Хуфман, главен изпълнителен директор на базирания в Берлин стартъп Mondu.
Хуфман, чиято компания наскоро набра 43 млн. долара финансиране от инвеститори, сред които и Valar Ventures на милиардера от Силициевата долина Питър Тийл, прогнозира, че пазарът на BNPL за B2B сделки в Европа и САЩ ще достигне 200 млрд. долара в следващите няколко години.
И докато компании, като Klarna, отпускат кредити за потребителски покупки, като нов чифт дънки или комлект тонколони, BNPL компаниите с B2B насоченост имат за цел да осъществяват сделки между компании.
Това е различно от някои други форми на краткосрочно финансиране, като кредити за работен капитал, които покриват ежедневните оперативни разходи на компаниите и факторинга, при който дадена компания продава част или всичките си вземания по фактури срещу по-бърз достъп до парите, които има да получава.
Според Патрик Норис, генерален партньор в компанията за дялово инвестиране Notion Capital, пазарът за B2B BNPL е “много по-голям” от B2C (бизнес към потребител). Notion наскоро оглави инвестиция в размер на 40 млн. долара в Hokodo - базирана във Великобритания B2B BNPL компания.
“Средният размер на кошницата при B2B е много по-голям от средната потребителска кошница,” казва Норис, допълвайки, че това улеснява компаниите да генерират приходи и да се разрастват.
B2C играчите залитат
Акциите на големи играчи в BNPL сферата, насочени към потребителите, поевтиняха рязко през 2022 г., след като опасенията относно евентуална рецесия натежаха над сектора.
Шведската Klarna води преговори за набирането на средства при много по-малка пазарна оценка от последния кръг за набиране на средства, според публикация на Wall Street Journal — понижение до 15 млрд. долара, в сравнение с 46 млн. долара през 2021 г. Говорител на Klarna е заявил пред CNBC, че компанията не коментира “спекулации.”
В САЩ акциите на търгуваната на борсата финтек компания Affirm поевтиняха с над 75% от началото на годината, докато книжата на Block, която купи австралийската BNPL компания Afterpay за 29 млрд. долара, губят 57% от стойността си. Акциите на PayPal, която също предлага продукт с плащане на вноски, поевтиняват с 60% от началото на годината.
BNPL набра популярност по време на пандемията от коронавирус, предлагайки на клиентите начин да разделят плащанията на малки части само с няколко клика на страниците на търговците. Сега бизнесът се включва към тази тенденция.
“Компаниите все още са изправени пред проблеми с паричните потоци с оглед на влошаващите се макроикономически условия и продължаващата криза с веригите на доставки, така че всеки начин за получаване на средства по-бързо и гъвкаво е привлекателен,” казва Филип Бентън, финтек анализатор в Omdia.
Mondu и Hodoko не са обявявали пазарната си стойност публично, но Scalapay и Billie - две B2B BNPL компании от Италия, за последно бяха оценявани на 1 млрд. долара и 640 млн. долара, респективно.
Моделът BNPL се оказва особено популярни сред малките и средни предприятия, които също усещат ефекта от повишаващата се инфлация. Малките и средни предприятия отдавна са „недостатъчно обслужвани“ от големите банки, според главния изпълнителен директор на Mondu Хуфман.
Риск от рецесия
BNPL продукти бяха посрещнати със съпротива от страна на някои регулаторни регулатори от страх, че те може да принуждават хората да влизат в задължения, които не могат да си позволят, както и заради липсата на прозрачност около таксите за просрочени плащания и други такси.
Великобритания е лидер на регулаторния фронт, като управляващите там се надяват да въведат по-строги правила за сектора още през 2023 г. Въпреки това, Норис казва, че насочените към бизнеса BNPL компании са изправени пред по-малък регулаторен риск, в сравнение с компании, като Klarna.
“Регулациите в B2C сферата ще предложат необходимата защита за потребителите и ще им помогнат да пазаруват умно и да не задлъжняват,” казва той. “При B2B рискът компании да харчат прекалено много средства за артикули, от които нямат нужда, е пренебрежимо малък.”
Едно нещо, за което B2B играчите ще трябва да внимават обаче, е нивото на риск, което поемат. На фона на евентуална рецесия на хоризонта голямо предизвикателство за BNPL стартъпите с B2B насоченост ще бъде поддържането на голям растеж, докато в същото се подготвят за потенциални случаи на несъстоятелност, казва Норис.
“B2B като цяло ще бъде с висока стойност при ниски обеми, така че апетитът към риск естествено ще бъде по-висок, а проверките за достъпност по-важни,” казва Бентън от Omdia.