Над 36% от фирмите в България въвеждат иновации в бизнеса си
В периода от 2018 до 2020 г. 36.2% от предприятията с 10 и повече заети лица осъществяват иновационна дейност, като в сравнение с предходното изследване (2016 - 2018 г.) иновационната им активност се увеличава с 6.1 пункта - от 30.1% на 36.2%. Това показват данните на Националния статистически институт.
Ръст се наблюдава както при предприятията в индустриалния сектор , така и при тези в сектора на услугите, съответно с 5.7 и 6.9 пункта.
Иновационната активност на предприятията в индустрията (41%) е по-висока, отколкото на предприятията, предоставящи услуги (31.5%). Най-висока е иновационната активност в групата на големите предприятия (с 250 и повече заети лица) - 76.8%.
През 2020 г. оборотът на иновационно активните предприятия съставлява 58.4% от общия, а заетите лица - 59.9% от заетите във всички предприятия.
В 30.2% от иновационно активните предприятия повече от половината заети лица са с висше образование, докато в предприятията без иновационна дейност този дял е 17.3%.
През наблюдавания период 22.8% oт всички предприятия реализират продуктови иновации (нови или усъвършенствани стоки и услуги), а 25.8% внедряват нови или усъвършенствани бизнес процеси.
Повече от половината (51.7%) oт предприятията с продуктови иновации реализират стоки или услуги, които са нови не само за тях, но и за пазара, т.е. не са били предлагани преди това от техните конкуренти.
През наблюдавания период предприятията осъществяват различни видове иновации в бизнес процесите си, като най-много от тях внедряват нови или усъвършенствани методи за производство на стоки и предоставяне на услуги (14%), методи за комуникация и обработка на информация (12.5%), методи за организация на работата, свързани с разпределяне на отговорностите, вземане на решения и управление на човешките ресурси (11%), бизнес практики за организиране на работния процес и взаимоотношенията с други предприятия и организации (10.5%).
За осъществяване на иновационната си дейност 22.1% от активните предприятия си сътрудничат с други предприятия, научни организации и партньори. При големите предприятия (с 250 и повече заети лица) този дял е 37.1%.
През 2020 г. 41.2% от оборота на иновационно активните предприятия е реализиран от продажби на чуждестранни клиенти, като 28.7% се дължи на клиенти от държави от Европейския съюз и Европейската асоциация за свободна търговия, а 12.5% - на клиенти от други държави.
Клиентите от България формират 58.8% от оборота на иновационно активните предприятия, докато при предприятията, които нямат иновационна дейност, този дял е по-висок - 70.9%.
Икономическата дейност в индустрията, в която има най-висок дял на иновационно активни предприятия, е „Производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти“ (70.9%).