Фалшиво бъдеще: Как ще се ориентираме в морето от дийпфейк видеа и снимки
Представете си дийпфейк видео на говорителя на Палатата на представителите на Конгреса на САЩ Нанси Пелоси, в което речта й е умишлено непонятна, а думите, които произнася, са променени и звучат оскърбително за повечето избиратели.
Именно такива дийпфейк съобщения се разпространяваха в интернет през 2020 и 2021 г.
Сега си представете технология за създаването на видеа, която е толкова сложна, че е невъзможно да се разпознае фалшификация. Какво влияние може да има тя по време на избори?
На тези и други въпроси отговаря генералният директор на Adobe Шантан Нарайен, който се опитва да въведе ред в интернет, пише Forbes USA.
Това е дилема, с която Adobe се сблъсква като производител на най-популярните в света инструменти за редактиране на снимки и видеа, когато подлага своя асортимент от продукти с изкуствен ефект и технологии за дълбоко обучение на пълен анализ и преглед.
Сред тях е обновяването на флагманския продукт на компанията Photoshop и инструмента за редактиране на видео Premiere Pro.
Може да се каже, че днес най-важното в интернет е да се убедим в истинността на съдържанието, казва Нарайен.
Когато създаваме съдържание за целия свят, сме длъжни да установим дали е истинско и откъде произхожда, допълва той.
Поради това преди три години Adobe стартира проект, наречен Content Authenticity Initiative, към който се присъединяват партньори от медиите и IT сектора. Днес инициативата включва в себе си над 700 компании и провежда международни събития, за да популяризира проверката на “произхода”, както се изразява 59-годишният Нарайен.
Дизайнерите и потребителите на съдържание могат по желание да създават и проследяват цифровия път, който показва кой носи отговорност за едно или друго видео или изображение и какви промени са направени.
Дийпфейкт е само една от трудностите, с които се сблъсква Нарайен. Компанията има сериозна конкуренция в лицето на Salesforce, Google, Canva и Docusign.
Затова Adobe взима мерки. През декември миналата година тя пусна ново приложение Creative Cloud Express - на още по-ниска цена от Canva. То е предназначено за начинаещи потребители - от студенти до блогъри.
В компанията има инициатива, неречена AI First. Тя позволява да се правят трудоемки редактирания в Photoshop в рамките на няколко минути, а не на часове.
Изкуственият интелект предлага такива функции, като замяна на небе с един клик, например.
През 2016 г. компанията пусна Adobe Sensei - набор от функции, които помагат на потребителите с лекота да изтриват от видеозаписи ненужни предмети, да изравняват тона на кожата, да променят изражението на лицето и височината на гласа. Същите тези инструменти може да се използват за фалшификация.
Затова трябва да си спомним думите на Скот Белски, директор в Adobe. По време на интервю той казва, че съвсем скоро изкуственият интелект ще е толкова мощен, че трудно ще можем да отличим фалшификацията от реалността.
Затова проверката на истинността на съдържанието е един от начините за решаване на проблема. Друг такъв е обемният вътрешен процес, който е насочен към всички нови функции и продукти на Adobe. Те минават през щателен етичен анализ.
Понякога този процес води до това, че продукти на Adobe не попадат в ръцете на широката публика.
Абишек Гупта, основател на Института за етика на изкуствения интелект в Монреал, смята, че ако към съдържанието бъдат прикрепени етикети за истинност, това няма да изиграе кой знае каква роля. Фанатичната аудитория на редактирано съдържание често отчаяно иска да вярва, че нещо е истинско, въпреки всички признаци за обратното.
Фалшифицираното съдържание е адаптирано към хората, които бързат и не отделят време за размишление върху това, което виждат, допълва той.
По думите на Нарайен от Adobe потребителите сами трябва да търсят истината и да използват за целта достъпните за тях инструменти, за да проверяват снимките и видеата, които гледат, разпространяват, публикуват и ретуитват.
Те също носят отговорност, която по нищо не се отличава от всяка друга отговорност, която носи потребителят, заключва той.