Заменете "Съжалявам" на работното място със следните три фрази
Има плюсове и минуси на това човек да казва: “Съжалявам”.
Това важи особено на работното място, според Морис Швайцер, преподавател по мениджмънт в бизнес училището Уортън на Университета на Пенсилвания – фразата изразява грижа и съпричастност, но това често не е най-ефективният начин за поемане на отговорност.
″Да кажеш съжалявам е много учтиво нещо, но това може също така да ни постави в позиция, която ние определяме като едно надолу”, казва Швайцер пред CNBC. “Това не е авторитетно, не е настоятелно, а понякога хората изглеждат по-могъщи, когато не се извиняват”.
Проучване от 2012 г., публикувано в Европейския журнал на Социалната Психология установява потенциални психологични ползи от избягването на извиненията - 95% от участниците, които отказват да демонстрират разкаяние, след като са обидили някого, показват признаци на “по-високо самочувствие, повишено чувство за власт (или контрол) и почтеност.”
Разбира се, ако не се извините след допусната грешка, това лесно би могло да има обратен ефект, особено, ако хората около вас възприемат това по грешния начин. Проблемът е, че думата “Съжалявам” е най-полезна, когато сте направили нещо, което директно засяга друг човек, казва Швайцър — тя може да “трансформира човек от състояние на конфликт към състояние на сътрудничество”. А грешките на работното място обикновено не включват такива персонални атаки.
Четири знака, че вашият работен перфекционизъм става токсичен И дали си заслужава
Вместо това може да се окаже, че искате да се извините за пропуснати крайни срокове, печатни грешки или погрешни изчисления. За да поемате отговорност за подобни грешки без да изглежда, че се самосъжалявате, Швайцер препоръчва следните три фрази:
Заменете съжалявам с ...
Той казва, че е важно да се общува целенасочено, когато нещата не вървят по план. Например:
Заменете “Съжалявам за тази грешка” с “Поемам отговорност за това и ето как планирам да го поправя.”
Това е извинение, което признава за грешката без да предава ненужна уязвимост. “Ако признавате грешка, е необходима категоричност да заявите, ‘Ето я грешката. Искам да знаете за нея и че ще приема следните коригиращи действия,’” казва Швайцър. “Изявяването на вашите намерения конкретно е силна и често конструктивна стъпка.”
В други ситуации може изобщо да не се извинявате изрично. Например:
Заменете “Съжалявам, че закъснях.” с “Благодаря за търпението!”
Заменете “Съжалявам, че си стресиран.” с “Виждам, че имаш много работа. Мога ли да помогна? Имаш ли нужда от почивка?”
От ключово значение, според Швайцер, е да демонстрирате отговорност, докато в същото време предлагате решения, които ви помагат да продължавате напред, вместо да се спирате на отминали грешки. Така ще е по-малко вероятно да се самокритикувате след като сгрешите, което може да доведе до още грешки, а другите ще ви възприемат като по-уверени и надеждни.
Това може също така да премахне част от натиска, който усещате да бъдете идеални, защото ще знаете как да общувате при следващия проблем, който неизбежно ще се появи.
“Трябва да се учим от грешките си и да намираме начини да ги минимизираме, но това не означава, че ще спрем да ги правим,” казва Швайцър.