Китай строи най-големия акведукт в света
Yinjiangbuhan e китайски подземен акведукт с невиждани до сега размери, който ще реши проблема на Китай със зависимостта от вноса.
Каналът ще свързва язовира “Три клисури” в провинция Хубей с Пекин и ще позволи на местните земеделци да произвеждат около 540 млн. тона храна. Приблизителната цена на инженерния проект е около 9 млрд. евро. Дължината му ще бъде почти 1400 км.
Най-големият подземен акведукт в света ще бъде изграден за около 10 години. Той ще бъде два пъти по-дълъг от настоящия рекордьор - водния тунел Päijänne във Финландия, пише South China Morning Post.
Yinjiangbuhan ще взема вода от най-големия язовир в света “Трите клисури” и ще я отклонява към река Хан, един от основните притоци на Яндзъ. След това водата ще достига до резервоара Danjiangkou в долното течение на река Хан, където ще бъде насочена към Пекин през междинния сектор на проекта за пренасочване на водата от юг към север.
Китай има огромна площ - 9,597 милиона кв.км и е нормално всичките ѝ части да не са еднакво водоснабдени. Сега, докато източната и южната част на страната страдат от наводнения, западната и северната са подложени на суша. Това затруднява производството на храна и се отразява върху икономиката.
От думите на Жанг Сянгуей от китайското министерство на водните ресурси разбираме, че Yinjiangbuhan не е единственият проект, който Китай планира да стартира скоро. Ще го последват още подобни с цел укрепване на водоснабдителната система.
Според Лян Шумин, изследовател по икономика и развитие в Китайската академия на селскостопанските науки, инфраструктурата на канала може да достигне 20 000 километра.
Изграждането на Yinjiangbuhan и на много от другите планирани подземни канали няма да е лесно и определено ще е скъпо, което не се харесва на мнозина.
Според хонконгските медии земята, която ще трябва да издълбаят, за да го постигнат, е една от най-сложните на Земята. Инженерите ще трябва да се борят с активни зони, наводнения и толкова висока топлина, че дори машините няма да могат да се справят.
Въпреки това учените, включени в реализацията на проекта, смятат, че има модерни решения на тези проблеми. Те ще вкарат в действие ключови технологии за изграждане и експлоатация на проекти за отклоняване на вода, подходящи за дълги разстояния и сложни геоложки условия.
Перфорациите на земята са другото предизвикателство пред строителството на Yinjiangbuhan.
Проектът за пренасочване на водата от юг към север вече е донесъл 54 милиарда кубически метра вода от река Яндзъ в северен Китай. Това е причината в някои градове като Синтай да има покачващи се води и наводнения на паркинги и подземни убежища.
Според геолозите, към момента не са известни възможните глобални ефекти и въздействието върху околната среда на толкова мащабни проекти. За несигурността допринасят и климатичните промени.
Според китайските власти новите инфраструктурни проекти, сред които и Yinjiangbuhan, ще позволят на страната да си осигури хранителна независимост. Изчислено е, че годишното производство на храни може да се увеличи с повече от 540 милиона тона, почти колкото селскостопанското производство на САЩ за една година. Тоест, няма да има нужда от внос.
Китай може да се превърне в нетен износител на зърнени и маслодайни семейна до 2043 г., а след 2050 г. годишният нетен износ на храни може да достигне повече от 100 милиона тона.