Много потребители се сблъскват ежедневно с новите цени на етикетите на продуктите в магазините, вследствие на високата инфлация. Друга изненада, която привлича вниманието, е т.нар. шринкфлация.

Почти ⅔, 64%, от хората са притеснени от нея, сочи проучване на Morning Consult. Същевременно 54% от анкетираните са видяли, чули или прочели нещо за феномена, пише CNBC.

Шринкфлация - когато получаваш по-малко на същата цена

Шринкфлация е налице, когато стоките на пазара стават по-леки като тегло или по-малки, докато цените им остават същите или по-високи.

Потребителите от няколко месеца дават примери за тенденцията в социалните мрежи. Сега тя се среща по-често, тъй като компаниите са изправени пред по-високи цени на газа и суровините, както и ограничения на веригата за доставки, казва Емили Мокуин, анализатор на храни и напитки в Morning Consult.

Междувременно потребителите са нащрек, тъй като цените са се повишили, което ги прави по-чувствителни към шринкфлацията, допълва Мокуин.

Когато забележиш, че пакетът е по-малък или получаваш по-малко на същата цена, това е особено смущаващо, смята тя.

Според Едгар Дворски, основател и редактор на Consumer World, шринфлакция е налице от десетилетия.

Как потребителите реагират на шринкфлацията?

Сред най-често срещаните стоки, при които може да забележите намаляване на пакета, са снаксовете, консервите, замразените храни, месото, хляба и десертите, сочи анкетата на Morning Consult.

49% от потребителите отбелязват, че когато забележат промяната, заменят стоката с тази на друга марка.

33% предпочитат да пазаруват по-големи разфасовки.

Някои клиенти спират да купуват определени марки и търсят алтернативи, които не са засегнати от шринкфлацията.

От анкетираните само 19% не предприемат никаква ответна реакция.

Какво означават шринкфлация, скимпфлация и стагфлация?По-лоши ли са от инфлацията?

Дворски отбелязва, че понякога шринфклацията е трудна за разпознаване. Това се дължи на съвсем леките корекции, които компанията е направила.

Как да избегнем шринкфлация?

Според Дворски инфлацията и проблемите по веригата на доставките вече са дали ефект и рядко продукт възстановява предишния си формат, след нормализиране на ситуацията.

Потребителите са тези, които трябва да обърнат по-сериозно внимание на стоките по лавиците на магазините. Трябва да се следят размерите и теглото и в отговор на шринкфлацията да се потърсят алтернативни продукти.

Друг подход изисква да подадете оплакване до производителя.

Това може да не бъде достатъчно да спре шринкфлацията, но може да ви спечели отстъпка при следваща покупка, казва Дворски.