Четири града, които предпочетоха пешеходците пред колите
Пандемията от коронавирус, която доведе до неколкократно въвеждане на локдауни, и новите изисквания към градската среда създадоха условия за стартирането на инициативи в полза на пешеходците. Те настояват за повече места без автомобили.
За да добиете представа за тенденцията, която се наблюдава в цял свят, ще ви представим четири града. Те направиха бързи и смели промени, които насърчават жителите да се движат пеша или с колело.
Париж, Франция
Още преди пандемията френската столица имаше сериозен напредък в осигуряването на по-благоприятна среда за пешеходците. Кейовете, непосредствено по поречието на река Сена например, бяха обявени за пешеходни в края на 2016 г. Четири години по-късно кметът Ан Идалго бе преизбрана точно заради подкрепата си за концепцията “15-минутният град”, която предвижда градско планиране, което позволява на жителите да извършват ежедневните си задачи - от пазаруване до ходене училище и работа – на разстояние от 15 минути пеша или каране на велосипед.
През годините бяха изградени и още велоалеи, което доведе до намаляване на автомобилния трафик.
Париж планира да създаде допълнителни 180 км велосипедни алеи и 180 000 места за паркиране на велосипеди до 2026 г. В същия срок трябва да бъдат засадени и 170 000 дървета с цел охлаждане на града.
Новите 10 най-добри града за колоездачи Градовете в Европа са начело в списъка
За да стимулира карането на колело, френската столица намали с една лента някои от основните си пътища, създавайки място за велосипедни алеи.
В очакване на домакинството на града на Олимпийските игри през 2024 г. мостът между Айфеловата кула и Трокадеро също ще бъде напълно пешеходен.
Богота, Колумбия
Колоезденето е национален спорт в Колумбия. Затова не е никак учудващо, че Богота е град с отлична инфраструктура за каране на колело. Пандемията ускори процеса на ограничаване на употребата на автомобили.
През 2020 г. кметът Клаудия Лопес определи допълнителни 84 км временни велоалеи към съществуващата 550-километрова мрежа от велосипедни алеи, наречена Ciclorruta. В момента те са такива за постоянно.
„Има толкова много велосипеди по улиците по всяко време на деня, това е доста вдъхновяващо”, казва Алекс Гилард, основател на блога Nomad Nature Travel. По време на пандемията той има възможността да живее в Богота.
Освен това в неделя и на официални празници автомобилите в града са напълно забранени по определени маршрути, влизащи в програма, известна като Ciclovia.
Инициативата привлича седмично над 1,5 млн. колоездачи, пешеходци и любители на бягането.
За облагородяването на градската среда спомагат и новите градски автобуси, които работят на газ и ток, пише Би Би Си.
„Атмосферата на Богота се промени. Сега е много по-лесно, по-спокойно и по-безопасно да се движиш в града“, казва местната жителка Жозефин Ремо, която има блог, посветен за пътувания.
Милано, Италия
Италия бе една от европейските страни, която бе най-силно засегната от пандемията от коронавирус. Градовете ѝ обаче се адаптираха бързо, за да осигурят алтернатива на претъпкания градския транспорт.
През лятото на 2020 г. Милано се зае с амбициозен план за разширяване на тротоарите и колоездачни алеи по протежение на 35 километра пътища, които преди това бяха предназначени за автомобили.
Промените преобразиха града. Появиха се повече заведения за хранене и пазари на открито. Все по-търсени станаха градските градини.
Обичам концепцията за 15-минутния град, казва Луиза Фаварето, основател на сайта Strategistico, посветен на живота чужбина. Тя е привлечена от променящата се градска инфраструктура, която дава приоритет на хората пред автомобилите. Тенденцията създава повече причини хората да бъдат на открито и да се срещат.
Милано впечатлява и със своя нов квартал CityLife. Той е не само най-голямата зона без автомобили в града, но и една от най-големите зони без автомобили в Европа. Кварталът впечатлява с много зелени площи и изобилие от велосипедни алеи.
Фаварето препоръчва да се разходите по каналите на Navigli и да се насладите на заведенията за хранене на открито и нощния живот в квартала.
Северната част на квартал Изола е превърната от индустриален район в пешеходна и велосипедна зона, пълна с модерни кафенета, галерии и бутици.
Гостите на града не трябва да се притесняват за намирането на велосипед, за да се насладят на велосипедните алеи. Градската услуга за споделяне на велосипеди, BikeMI, има 300 станции в целия град и предлага както обикновени, така и електронни велосипеди.
Сан Франциско, САЩ
В началото на пандемията в Сан Франциско стартира Slow Streets – програма, която използва знаци и бариери, за да ограничи автомобилния трафик и скоростта по 30 улици в опит да ги направи по-удобни за пешеходци и велосипедисти.
Програмата е постигнала 50% намаляване на трафика по пътищата и 17% ръст на пешеходците в делнични дни. За велосипедистите ръстът е още по-голям - 65%.
На жителите на града тази промяна така се хареса, че те настояха четири участъка да останат за постоянно достъпни само за пешеходци и колоездачи. Сред тях са Golden Gate Avenue, Lake Street, Sanchez Street и Shotwell Street. Този месец предстои да бъдат гласувани още освободени от коли марщрути.