Животът в Германия ще поскъпне още през следващите седмици. Повишаване на цените се очаква при дрогерийните стоки, продуктите за домашни любимци, играчките, велосипедите и др. Това показват резултатите от последното проучване на икономическия института Ifo. Според него все повече германски компании планират да повишат цените си през септември, отколкото през предходния месец, информира БНР.

За икономиката като цяло индексът на очакванията за цените за следващите месеци нараства през септември до 53,5 пункта спрямо 48,1 пункта през август. При храните показателят вече достига цели 100 пункта спрямо 96,9 пункта през август.

"За съжаление, това вероятно означава, че вълната от инфлация няма да отшуми. Особено когато става въпрос за газ и електричество, растежът на цените все още не е изчерпан", посочи Тимо Волмерсхойзер от Ifo института.

В търговията компаниите, които планират да повишат цените си, са по-специално търговците на дрогерийни стоки (92,3 пункта), на цветя, растения и продукти за домашни любимци (89,6 пункта), на играчки (89,0) и на велосипеди (84,4).

В производството начело по нарастване на цените са производителите на облекло (83,5 пункта), на стъкло, керамика и каменни изделия (77,3) и на електрическо оборудване (75,5 пункта).

Вълна от фалити в ГерманияПрез август банкрут обявиха 718 германски дружества, което е с 26 на сто повече от същия период на миналата година

Много високи са и ценовите индекси в хотелиерската и ресторантьорската индустрия (87,4 пункта) и при сградните услуги (78,0).

Индексите за ценовите очаквания на института Ifo показват процента на компаниите, които възнамеряват да увеличат цените като цяло. Балансът се получава като се извади процентът на компаниите, които искат да намалят цените си, от процента на тези, които искат да повишат цените. Ако всички анкетирани компании възнамеряват да увеличат цените си, балансът на ценовия индекс би бил +100 пункта. Ако всички искаха да намалят цените, щеше да е -100.

В това проучване институтът Ifo не пита компаниите за размера на планираната промяна на цената.