Уелнес пазарът продължава да процъфтява, има място за нови играчи
Американците харчат повече от 450 млрд. за уелнес продукти и услуги. Пазарът в САЩ нараства с повече от 5%, показва проучване на McKinsey.
Благосъстоянието е основен приоритет както за потребителите, така и за инвеститорите. Според някои оценки, инвестициите в стартиращи дигитални компании, свързани с уелнес сектора, са достигнали рекордни стойности от около 29 млрд. долара през 2021 г. при приблизително 730 сделки, в сравнение с около 15 млрд. долара при приблизително 480 сделки през 2020 г.
В същото време все още има неразработени ниши. Авторите на McKinsey ги идентифицират, обобщавайки нюансите и тенденциите на този процъфтяващ пазар.
Шестте измерения на благосъстоянието
Проучването, което обхваща повече от 2000 потребители в САЩ, показва нарастващ интерес към свързаните с благосъстоянието и здравето продукти и услуги в шест измерения:
Здраве: лекарства без рецепта, витамини и лична хигиена
Фитнес: фитнес клубове, уреди за домашен фитнес, спортно облекло
Хранене: диетични програми, хранителни услуги на абонамент, приложения за хранене и детокс
Външен вид: грижа за кожата, грижа за косата, салонни услуги
Сън: добавки за сън, програми за проследяване на съня с активирана програма и други продукти за подобряване на съня
Mindfulness: услуги, свързани най-общо с грижата за психичното и емоционалното здраве, включително приложения за медитация.
Границите между тези 6 измерения на уелнес пазара обаче стават все по-малко отчетливи, отбелязват авторите на проучването. Потребителите ценят и търсят продукти и услуги, които могат да отговорят на нуждите им в няколко измерения. Тази тенденция започва да променя бизнес моделите на компаниите в сектора, които се ориентират към задоволяването на уелнес нуждите на клиентите във всичките им измерения. Брандовете за облекло за йога например създават приложения за уроци по йога, фитнес и медитация. Компаниите в сегмент храни добавят към портфолиото си витамини и добавки, предназначени да подобряват както състоянието на кожата и косата, така и настроението.
Въпреки това, потребителите все още смятат, че наличните продукти и услуги не отговарят адекватно на техните нужди. Около 37% от анкетираните изразяват желание за допълнителни продукти и услуги както в сегмента сън, така и в т.нар. област Mindfulness, като почти една трета от клиентите искат повече и в останалите четири измерения на уелнеса.
Тенденции във възход
Персонализирането на продукти и услуги има все по-голямо значение. Този феномен е особено силен сред милениалите и поколението Z, от които съответно 49% и 37% изразяват силно предпочитание към продукти, услуги или приложения, които използват лични данни, за да персонализират изживяването на потребителите.
В това отношение компаниите използват различни подходи. Например Care/of, марка витамини, използва форма на проста, базирана на тест персонализация. ZOE, компания за персонализирано хранене, използва по-сложна система, като предлага персонализирани продукти и услуги въз основа на уникалните здравни маркери на индивида (като липиден профил например). ZOE също предлага непрекъснат мониторинг на глюкозата, за да предостави незабавна и персонализирана обратна връзка за влиянието на различните храни върху нивата ѝ.
Ролята на инфлуенсърите и знаменитостите продължава да нараства. През последните две години делът на потребителите, които казват, че популярни лица или знаменитости са важни, за да открият уелнес марка, се е увеличил с близо 20% процента до около 60%. Значението на знаменитостите съществено изпреварва това на инфлуенсърите през този период.
Продуктите продължават да привличат лъвския дял от разходите за уелнес, но услугите и приложенията също печелят позиции, като вече представляват около 30% от разходите. Около 45% от потребителите възнамеряват да харчат повече за услуги или приложения през следващата година, докато около 25% възнамеряват да харчат повече за продукти.
Изследванията показват още, че дигиталната ангажираност с уелнес приложенията се е превърнала във всекидневна рутина за 64% от потребителите, а почти 70% казват същото за спортните онлайн уроци.
Най-новите прозрения за уелнес пазара
Изследване на McKinsey от пред две години показа нарастващото предпочитание на потребителите към естествени и чисти продукти, като потребителите в много случаи оценяват тези качества дори повече от ефикасността на продукта. Новото изследване разкрива забавяне на тази тенденция, като потребителите изразяват предпочитание за ефикасност, макар и скромно, в много продуктови категории. Делът на хората, които биха предпочели чисто и естествено пред ефективно, остава висок в много области – 28% за хранителните добавки и 28% за продуктите за грижа за кожата, например. Като цяло обаче махалото започва да се връща към ефикасността.
За компаниите това означава, че етикетите „чист“ или „естествен“ няма автоматично да примамят потребителите, които всъщност може да са по-заинтересовани от ефикасността на продукта. Компаниите трябва да оценят предпочитанията на потребителите за артикулите в тяхното портфолио, за да определят къде посланията, свързани с това, че продуктите са чисти или естествени, биха имали най-голям успех.
Друга тенденция, която проучването разкрива, е повишаващият се фокус върху съня. Неговото подобряване е с най-голямо значение за потребителите след доброто здраве – съответно 45% и 47% от анкетираните определят тези измерения като „много висок приоритет”.
Финансирането на технологии, свързани със съня, е нараснало с 66% от 2019 г. до 2020 г. Броят на патентите за устройства за сън се увеличава с около 12% годишно през последното десетилетие. Гамата от продукти на пазара също расте. Потребителите вече могат да проследяват съня си с помощта на носими устройства като WHOOP или приложения като Sleep Cycle и могат да подобрят качеството му чрез иновативни добавки за сън или „умни“ матраци с AI технологии.
Въпреки тези иновации обаче, изследването показва, че в сегмента сън потребителските очаквания все още не са напълно задоволени, което отваря повече възможности както за компаниите, които се конкурират в тази област, така и за нововъзникващи фирми.
Свързаните с уелнес допълнителни придобивки за служителите стават все по-масови, разкрива още проучването. 18% от работодателите например предоставят на своите служители възможност за телемедицински услуги, също толкова са тези, които предлагат здравословна храна. Много фирми предлагат абонаменти за приложения за психично здраве (като Headspace и Calm), които станаха особено популярни по време на пандемията и предизвикания от нея стрес сред служителите.
60 до 90% от респондентите, които са имали достъп до уелнес придобивка, казват, че са я използвали „редовно“, посочват още авторите на изследването.
Въпреки нарастващия брой играчи на уелнес пазара, изводът на анализаторите от McKinsey е, че има цели потребителски сегменти и уелнес категории, в които има място за нови решения, свързани със здравословен и качествен начин на живот. Компаниите, които разбират нововъзникващите тенденции и реагират бързо, ще имат добра позиция в нарастващата и все по-холистична уелнес екосистема.