Предприемачът, който умира от желание да успее
Зеб Евънс е на 10 години, когато едва не умира, заради произшествие с джет в езеро в Северна Каролина. Когато решава да акостира, той го прави твърде бързо, удря се в дока, излита от джета и се приземява върху твърдата метална рампа на съседния док. Ударът разкъсва косите коремни мускули на Евънс, който изпада в безсъзнание.
Родителите му го откарват в близката болница, където лекарите го зашиват и оставят под наблюдение. „През втората нощ в болницата изпитах зверска болка, сякаш нож пронизваше цялото ми тяло“, разказва Евънс за Inc. Оказва се, че има и спукан апендикс, който влошава състоянието му, а след операцията следва тежко двумесечно възстановяване. Болката, унижението, че е зависим от медицинската техника, страхът, че няма да оцелее, и непрестанният глад го хвърлят от гняв към самосъжаление, но и му дават ценен урок. Той осъзнава колко крехък може да бъде животът и в момента, в който излиза от болницата, решава, че няма да го пропилее.
Още преди това започва да си води дневник. Една от бележките в него гласи: „Искам да имам успешна голяма компания – голяма, колкото Макдоналдс.“
Сега Зеб Евънс е на 33 години и е основател и главен изпълнителен директор на базираната в Сан Диего ClickUp, създаваща софтуер за производителност. В момента в компанията работят близо 1000 души, набрала е 535 милиона долара рисков капитал, пазарната й оценка е 4 милиарда долара.
Това може да не са числата на Макдоналдс, но безспорно са големи. В същото време цифрата, която има най-голямо значение за Евънс, е три. Общо толкова пъти той е бил на ръба да умре.
Зеб Евънс винаги е бил предприемчив. Още преди злополуката с джета, създава собствен акаунт в Oriental Trading Company – платформа за директен маркетинг. Като малък, за разлика от двамата си по-малки братя, които искали играчки за Коледа, Евънс предпочитал чекова книжка или работещ касов апарат.
В годините след първия инцидент с джета той започва да се занимава с диджейство в гимназията, проправяйки си път до вечерния ефир на единствената хип-хоп станция в Грийнсбъро. Подвизава се като DJ Curfew и публиката го харесва. Така създава Curfew Entertainment. Организира партита и корпоративни събития. Малко след като се записва във Virginia Tech през 2008 г., започва да управлява артисти. Прави това, докато трябва да посещава бизнес курсове, но в крайна сметка повече го вълнува реалното създаване на компании, отколкото обсъждането им в университета.
Един от артистите на Curfew е Killa J, вниманието към когото се увеличава след като Евънс започва да го рекламира. Големи агенти се свързват с Curfew Entertainment, питайки дали Killa J може да направи турне. Това е възможност, която никой уважаващ себе си предприемач не може да пропусне.
Евънс зарязва семестъра (намирайки начин да посещава онлайн курсовете в университета) и се отдава на музикалния бизнес. Това го води до втората смъртоносна сцена в живота му
Един ден през 2011 г. рапърът Lil Fresh отива до апартамента на Евънс с двама приятели, които нашият герой не познава. Идеята е да слушат компактдиска на рапъра, за да прецени Евънс дали да го вземе под крилото си. По време на сбирката обаче един от непознатите насочва пистолет към Евънс с думите: „Дай ми парите си!“
Евънс си мисли, че се шегува. Човекът обаче е съвсем сериозен. Групичката на рапъра вкарва Евънс и съквартиранта му в килера и ги поставя на колене. Мъжът с пистолета опира дулото в челото на предприемача. Другите започват да тършуват за пари, но не намират много. Всичко изкарано Curfew харчи за наем, студио, производствени разходи. Когато Евънс им казва това, нападателят му казва, че ще ги убие.
„Ще умра“, помислил си Евънс. „Това е то.“
Заклещен в килера, успява да се замисли колко много време е загубил на парти сцената. Какво е допринесла тя за живота му? И се заклева, че ако по някакъв начин оцелее, ще се фокусира върху създаването на нещо по-смислено.
Други предприемачи на ръба
Евънс получава просветление, характерно за много основатели на бизнеси, които са били близо до смъртта, коментира Inc. Примерите са много: Стив Джобс надживя рак на панкреаса, който трябваше да го убие в рамките на шест месеца, а две години по-късно каза на студентите от Станфорд: „Да помня, че скоро ще умра, е най-важният инструмент, който някога съм имал и който ми помага да правя големите избори в живота си."
Основателят на приложението за емотикони, Чад Мурета, приписва успеха си на почти фатална автомобилна катастрофа, която го хоспитализира за шест месеца, по време на които е получил просветление за бизнеса си.
Джулс Шрьодер претърпява злополука с уейкборд през 2015 г. Докато е в болницата, тя решава да положи основите на своя подкаст за предприемачи Unconventional Life.
След като през 2018 г. е реанимиран три пъти заради инфаркт, Тим Лоуни, основател на базираната в Хюстън компания за ИТ услуги Solutions Information Systems, решава напълно да промени предприемаческия си подход. „Примирявах се с много неща, с които не трябваше“, казва той днес. „Клиенти, които изискваха твърде много. Служители, които не идваха навреме. Вече не.“ Лоуни решава да започне да заявява мненията и позициите си откровено, защото времето е ограничено. „Никой не ти е обещал, че утре ще си тук.“
Нищо от това не изненадва Брус Грейсън, професор по психиатрия в Университета на Вирджиния. „Има едно нещо, в което съм сигурен и за което доказателствата са огромни – ефектът, който близката среща със смъртта има върху нагласите, вярванията и ценностите на хората.“ Отговорите на въпроси, на които не намираме ясно решение в ежедневието, се оказват кристално ясни в тези моменти, казва той.
По един или друг начин изправянето пред смъртта е ужасяващо – и след това проясняващо
Така се оказва и за Еванс, за втори път. В онзи ден през 2011 г. обирджиите преобръщат всичко в апартамента му. И после просто си тръгват. На Евънс и съквартиранта му са им нужни няколко минути, за да съберат смелост да излязат от килера. Първото нещо, което правят, е да уведомят полицията.
Следващото нещо, което Евънс прави, е да се заеме с нещо ново.
Социалните медии все още са сравнително ново явление през 2011 г. и той успява да популяризира още повече Killa J, благодарение на сръчността, с която управлява социалните акаунти на рапъра. Той изгражда публиката на Killa J, като първо следва други хип-хоп изпълнители и ги споменава в публикации, което подтиква тези изпълнители да последват Killa J. Това е стандартна практика по онова време, но след това Евънс създава бот, за да автоматизира процеса. И се замисля дали може да превърне тези „хакерски“ автоматизации в истински бизнес. Основава компанията Fast Followerz, за да разбере.
Евънс не знае как да кодира, но започва да проучва уебсайтове като Treehouse с часове. Не е търсил терапия за посттравматичното стресово разстройство, от което вероятно е страдал след обира. Така че новото му начинание се превръща в неговата терапия. Заравя се в работата си, опитвайки се да усъвършенства автоматизацията на приложението. Идеята му е то да насочва акаунтите на влиятелни личности да следват конкретни потребители в целеви аудитории, като много от тези потребители да ги последват обратно. Оттам нататък инфлуенсърът може да продава продукти или услуги или просто да стане достатъчно известен, така че самите социални медийни платформи да сключват рекламни сделки с него.
Идеята му започва да работи. Към 2015 г. Fast Followerz има около 25 служители, хиляди клиенти и 2,5 млн. долара приходи за 2015 г.
В същото време обаче клиентите искат броят на последователите им да расте още по-бързо. Евънс се затваря в себе си, мислейки как да ги обслужва по-добре, как да разшири клиентската си база и да развие компанията си. „Искам да направя нещо повече, да мисля по-мащабно“, пише той в дневника си.
Една вечер излиза на кино с приятели, но продължава да бъде обсебен от поредните нужди на своите клиенти и безкрайните си размишления. Още преди началото на филма просто се свлича от седалката в киносалона и пада на пода.
По-късно в близката болница лекарите започват да му правят редица изследвания, които отнемат няколко седмици и водят до подозрения за конвулсивен синкоп. Това е моментът, в който Евънс си задава въпроса „Наистина ли се наслаждавам на живота си?“
Спомня си, че след втория си допир със смъртта е искал да създаде бизнес с влияние. Сега осъзнава, че вместо това просто помага на хора, обсебени от собственото си его. И се отказва. Не продава Fast Followerz на никого. Просто разпуска компанията.
Тогава е в средата на 20-те си години, милионер, напуснал колеж, който е бил три пъти на косъм от смъртта.
И отново започва да търси яростно каква да бъде следващата му цел
През 2016 г. решава да работи върху социална платформа, която решава да нарече Mimri. Идеята му е в нея да няма бутон за харесване, а в по-интимно дигитално пространство хората да споделят снимки от миналото си и да говорят за тях с приятелите си. Заедно с бивши колеги Евънс се мести в Силициевата долина и се захваща за работа.
Първото нещо, което трябва да се оправи обаче, е производителността в екипа. Във Fast Followerz Евънс и хората му са използвали най-малко 10 приложения, сред които Asana, Trello и Slack. По думите на Евънс никое от тях не е направило екипа по-продуктивен. Така решават да изградят вътрешно приложение, което да върши работата на 15 други инструмента за производителност. То започва да работи толкова добре, че „съседите“ в Силициевата долина питат дали и те могат да го използват. Това се превръща в повтаряща се шега, после в рефрен, а след това – в бизнес. Евънс осъзнава, че трябва да насочи енергията си от Mimri към това приложение. Така се ражда ClickUp.
Има скучен и философки начин да се говори за ClickUp. Скучният е да се каже, че приложението прави работните процеси на компаниите по-ефективни. Философският начин е да се каже, че часовете, които компаниите не прекарват в късащи душата срещи за управление на проекти, са тези, които служителите могат да прекарат далеч от работа.
Това се оказва новата мисия на Евънс – да върне пълноценното време на другите
Затова ClickUp ще бъде приложение, в което хората могат да добавят функции, които искат, и да махат тези, които не искат. Ще работи както за малки предприемачи, така и за мултинационални корпорации. Идеята е да пасне на живота на своите потребители, а не да ги управлявала.
В продължение на три години ClickUp няма маркетингов и рекламен бюджет. Все пак до пролетта на 2020 г. компанията натрупва 100 000 клиенти, включително Nike и Netflix. Към днешна дата повече от шест милиона потребители в 800 000 екипа използват услугите на ClickUp, а за компанията работят почти 1000 души по целия свят. Приходите за 2021 г. достигат 85 милиона долара.
На фона на този успех Зеб Евънс би казал на всеки предприемач, че трябва смелост, за да съгласуваш личните си ценности с професионалните. Но когато го направиш, ценностите стават и печеливши. Те отличават това, което вие продавате, от онова, което правят всички останали.