Владислав Лазаров, Adidas: Metaverse е път към изцяло нови бизнес модели
В бъдеще реалният живот и виртуалният ще се слеят, казва Владислав Лазаров, който ръководи глобалното развитие на дигиталните продукти в Adidas.
Владислав Лазаров пристига от Германия в София за Digital Trends 2022.
Той ще е един от основните лектори на форума, който ще се проведе утре, 25 октомври, от 9:00 ч. в Sofia Event Center.
Събитието на profit.bg събира експерти на водещи позиции в глобални компании, както и едни от най-успешните български предприемачи с мащаб на бизнеса в целия свят.
Участниците в Digital Trends 2022 ще дискутират най-важните технологични решения, възможности и стратегии, давайки 100% практически съвети и прозрения как да развиваме ефективно компаниите, хората и идеите си, както и цялата бизнес среда.
Малко преди старта на Digital Trends 2022 говорим с Влад за най-важните потребителски и бизнес тенденции, свързани с метавселените - една от основните теми на форума.
Какво ще представлява метавселената за потребителите през следващите 5 години?
85% от поколението Z не вярва в институциите. Виждаме го добре в България заради нашата реалност, но това е глобален тренд. И все повече дигиталната среда е тази, в която младите хора намират своята свобода – далеч от институциите и в светове, които сами си създават.
87% от представителите на Z поколението вече казват, че тяхната виртуална идентичност кореспондира с това, което те стават в реалния живот – с интересите, потреблението, решенията им. 38% смятат, че метавселената ще е част от тяхното ежедневие.
Културата на инфлуенсърите започва да става все по-малко интересна за новото поколение. Те търсят общи ценности, които определят техните решения. Смисълът на community – или общност – ще е норма след 5 години именно заради възможностите на метавселените. Звезди от спорта, музиката и сферата на забавлението влизат всеки ден в NFT средите. Фарел Уиляамс, Едисон Чен, Снуп Дог, Джъстин Бийбър, Парис Хилтън, както и институции като FIFA и NBA създават свои брандове за метавселената. Луксозни марки като Gucci, Balenciaga, Lous Vuitton са вече там.
Какво ще представлява метавселената за бизнеса?
Метавселената и най-вече отвореният й формат отваря възможност за изцяло нови и изцяло глобални бизнес модели. До момента повечето бизнеси виждат метавселените като нов маркетингов инструмент. И наистина маркетинг елементът от метавселената е изключително интересен. Той ще продължи да бъде първият начин за влизане във виртуалната среда за много марки, но отворената метавселена ще позволи да видим изцяло нови бизнес модели и потоци на приходи за марките. Традиционно т.нар. web2 walled garden модел работи така, че големите имена продават маркетингово пространство, а марките инвестират, за да увеличат видимостта на продуктите и бранда си. web3 принципите позволяват този модел да се промени и ще позволи създаването на изцяло виртуални продукти, които потребителите ще могат да взимат със себе си в различните метавселени – днес в Roblox, а утре във Fortnite или The Otherside.
Ако metaverse е нещо, в което вече се намираме, а не нещо, което наблюдаваме от разстояние – кои са най-важните тенденции, които компаниите не трябва да пропускат?
Най-важно е компаниите да не пропускат факта, че новите потребители, т.нар. digital natives, имат много по-различна ценностна система от предишните. Общността е основна движеща сила в потребителските решения. Традиционните маркетинг модели, в които марките еднопосочно засипват с рекламни съобщения, спират да работят. Новите потребители искат да бъдат част от решенията. Двупосочната комуникация между бранд и потребител ще промени традиционните модели.
SEO тактиките, банерите или използването на инфлуенсъри ще отпадне. За сметка на това т.нар. immersive experiences и продуктовото позициониране в тях ще бъде една от основните тенденции за разпознаваемост на новите марки.
Децентрализацията е втората основна тенденция – светът, в който един централен орган, бил той социална мрежа или държавен апарат, контролира потока на информация, не е възможен с появата на web3.
Третата тенденция, която не бива да бъде пренебрегвана, е защитата на личните данни. Privacy First е мотото на цяло едно поколение, което не желае корпорациите да притежава данните им. Т.н. zero party data ще промени изцяло моделите на маркетинг.
Четвърто, бих посочил желанието на поколението Z да притежава част от средата, с която си взаимодейства. Бумът на NFT миналата година показва това.
Не на последно място бих добавил, че VR и AR технологиите ще променят модела на комуникация по начин, по който iPhone направи това през 2007 г.
Какво показва опитът на Adidas – какви са стратегиите на компанията по отношение на metaverse?
Все още сме в началото на нашият път в метавселените. За нас маркетинговият аспект е ясен. Нашата нова цел е да намерим начин да превърнем метавселената в нов бизнес модел. В следващите 100 години над 90% от днешните марки няма да съществуват. Adidas няма намерение да е сред тях и затова ще продължаваме да търсим иновации на това как да се адаптираме към очакванията на потребителите.
През 2021 г. влязохме в NFT пространството и започнахме да експериментираме. През 2022 г. ще създадем за първи път в 73-годишната история на компанията изцяло виртуални стоки. А в следващите години ще продължим да използваме web3 технологиите в нашите програми за лоялност. Например с модели като move to earn, които набират все повече популярност
С кои технологични компании си партнирате по този път?
Официални партньори сме с Bored Ape Yacht Club – най-известната NFT програма за лоялност днес. Компанията зад нея Yuga Labs е част от инвестиционното портфолио на adidas Ventures – нашия инвестиционнен фонд. През тази година Yuga Labs получи своя сийд раунд на инвестиции и привлече 450 милиона евро от компании като Andreesen Horowitz (a16z) и Google при остойностяване на 4 милиарда евро. Yuga създават и най-амбициозния проект за метавселена в web3 пространството – The Otherside. Той ще стартира следващата година с революционна графика и възможността милиони потребители да взаимодействат в едно споделено пространство. Първите демо версии са впечатляващи.
Освен това работим с PixelVault – това е една от най-модерните компании в сектора на развлекателната индустрия. Наричат ги Marvel of the Metaverse, защото навлязоха в тази среда с комикси наречени PUNKS Comic.
Започнахме колаборация и с платформи за 3D съдържание като Improbable и Ready Player Me, които позволяват използването на аватари в метавселените.
Наскоро създадохме връзки и с платформи като Fireblocks, Coinbase и други крипто обменни платформи.
Как Adidas става по-предпочитана, любима, харесвана марка чрез метавселената?
Виждаме, че хората, които притежават нашия NFT, са до три пъти по-активни в покупката на наши продукти в електронните ни магазини. Това определено показва, че когато те влязат в обхвата ни, стават и по-лоялни потребители. Виждаме и подмладяване на базата потребители чрез нашите партньорства с Roblox и FIFA, където този месец стартирахме FIFA World преди световното първенство в Катар тази година.
Колко калории можем да изхабим в metaverse? Как в крайна сметка активният начин на живот ще съществува в метавселената?
Радвам се, че зададохте този въпрос. Една от най-интересните тенденции в web3 е така нареченият move to earn. Приложения като StepN и Aglet, които оперират на блокчейн, позволяват на потребителите чрез движение – бягане или ходене пеша – да трупат криптовалута, която могат да използват в бъдеще. Тенденцията за все повече home workouts, която стартираха фирми като Peloton или Apple Fitness, пък се пренася в изцяло виртуални светове – например Zwift позволява да бъдеш част от Tour de France от комфорта на домашния ти велоергометър чрез виртуална реалност.
Adidas прави първите стъпки в тази насока мобилното приложение adidas Runners. В повечето страни, в които оперираме с него, можеш да трупаш точки – получаваш 2 точки за всеки километър, който избягаш, или за всяка минута активност. След това можеш да използваш тези точки като валута и да купиш продукти или услуги (например билети за спортни събития). В бъдеще планираме да пренесем точките на блокчейн, което ще позволи те да бъдат обменяни и за фиатна валута (евро, долари, левове).
Какво трябва да включва здравословната доза скептицизъм по metaverse темата?
Ясно е че реалният свят няма да спре да съществува заради виртуалните метавселени. Не бива да пренебрегваме това, че всички хора търсят интеракция в реална среда с реални други хора. Затова изключително важна роля ще играят формати, които позволяват безпрепятствената връзка между виртуалния и реалния свят.