Анна Полищук за новите стартъп тенденции по време на война
„Първото нещо, което направихме сутринта на 24 февруари, беше да изплатим авансово заплатите на екипа.“
Това си спомня предприемачът Анна Полищук за деня, в който Русия нахлува в Украйна.
Анна е съосновател на една от най-успешните стартиращи компании в страната – Lalafo - C2C маркетплейс платформа, която действа от 2015 г. и през последните годинита разширява присъствието си на пазари в Централна Азия и Европа.
След началото на войната Анна мести офиса на компанията в Познан, Полша, където Lalafo действа като благотворителен проект, осигуряващ стоки на украинците там, безплатно.
По данни на украинското външно министерство инвестициите в сектора на стартиращите компании се увеличават от 39 млн. долара през 2014 г. до 509 млн. долара през 2019 г. По думите на Анна през 2021 г. в стартъпите в Украйна са инвестирани 779,6 млн. долара – с 46% повече в сравнение с 2020 г.
Според нея украинската стартъп и технологична сцена имат две основни характеристики. По-голяма част от стартиращите бизнеси разполагат с екипи за софтуерни разработки и управление в Украйна, но са ориентирани към пазарите зад граница. Второ, те представляват добре разработени големи аутосорсинг компании, които обслужват пазари извън Украйна. Такива са Grammarly, Reface, Petcube, Deposit Photos, Readle, Restream, Preply, Jooble, Lalafo.
„Почти всички компании от т.нар. Украинска Стъртъп Стена на Славата са международни с украински основатели и екипи“, казва Анна.
Каква е картината след февруари 2022 г., когато Русия нахлу в Украйна? По какъв начин основателите на стартиращи фирми се опитват да съхранят бизнеса и хората си, намират ли нови ниши за развитие? Какви са новите играчи на украинската предприемаческа сцена седем месеца след началото на войната?
Говорим по тези теми с Анна, един от основните лектори на форума Digital Trends 2022 на 25 октомври в Sofia Event Center, заедно с още много големи имена от български и глобални компании, сред които Adidas, Glovo, Microsoft, SiteGround, Mastercard, Dreamix, FITE и др. По време на Digital Trends 2022 съоснователката на Lalafo сподели ценни прозрения за развитието на стартиращите компании през опита си на бизнес лидер по време на война.
Анна, какво се случи със стартъп сектора в Украйна след нахлуването на руските войски в края на февруари?
От седмици получавахме много предупреждения за руската инвазия, но не познавам един човек, който ги приемаше сериозно. Никой не беше подготвен, когато това наистина се случи. Никой не знаеше какво да прави. Руснаците бомбардираха цялата страна и беше неясно дали е безопасно да останеш там, където си, или да се опиташ да тръгнеш нанякъде.
Първото нещо, което направихме сутринта на 24 февруари, беше да изплатим авансово заплатите на екипа.
Първите проблеми в Киев дойдоха от горивата и парите в брой. Имаше 4-часови опашки пред бензиностанциите, много от които бяха затворени, тъй като нямаха вече гориво. Тегленията на пари от банкоматите бяха ограничени до 200 долара на човек на ден. Супермаркетите и аптеките бяха отворени, но всички други магазини бяха затворени.
Всички технологични компании се опитваха да се устроят в офиси в Западна Украйна. Масово се наемаха стари къщи в най-отдалечени малки населени места. Лвов се превърна в новия технологичен център. Моят съдружник и семейството ми се преместихме от Киев в Ивано-Франковск, където имахме бизнес партньори.
Хората живееха в офисите си. Буквално спяха на пода между бюрата.
Бизнес лидерство във война: Да управляваш украински екип от Сан ФранцискоКак основателката на WLCM ръководи бизнеса си в най-тежките за служителите ѝ времена
На по-късен етап започнаха проблемите с валутата, ограниченията върху купуването на чуждестранна валута, поръчките от чужбина и изпращането на пари извън Украйна. След това имаше проблем с електронните услуги. Някои държавни учреждения бяха затворени, което направи невъзможно извършването на различни дейности. Например – не беше възможно да се извършват сделки с имоти.
В момента е доста трудно за всички млади стартъпи, които не са излезли на печалба до февруари 2022 г. Като цяло всички инвестиции в Украйна са преустановени.
Новите стартъпи, ако не се преместят на нов географски пазар, както направихме ние с Lalafo Ukraine, трябва или да се насочат към военния технологичен сектор, или да излязат от бизнеса.
Около 30% от украинските стартъпи затвориха след началото на войната.
От друга страна, дори преди войната много от тях гледаха в посока извън границите на страната. Поради това бизнесът им остана незасегнат. Например в Lalafo регистрираме добър растеж на всички други пазари, където оперираме. Географската диверсификация определено ни помогна.
Може ли да се говори за бизнес, когато над главите ви летят бомби и се чуват сирени? Как успяхте да релокирате бизнеса си и да запазите своите служители?
Всеки онлайн бизнес спря за почти два месеца. След това хората се адаптираха. Повечето технологични компании могат да работят дистанционно и това направихме, щом хората ни се оказаха в безопасност. Дали сме дума, че трябва да задържим бизнеса си, за да подкрепяме хората от нашия екип, техните семейства и да можем да даряваме на армията.
През февруари отидох в Полша и с помощта на наши бизнес партньори успяхме да организираме безплатно настаняване за всеки, който иска да се премести там. Беше по-лесно да се намери подслон в Полша, отколкото в Западна Европа. Чакаха ни апартаменти и къщи. Хората вярваха, че всичко ще свърши до дни и никой не искаше да се мести. Няколко седмици по-късно обаче, през март, първите семейства започнаха да се преместват. Вече 40 души живеем в Полша.
Една от нашите служителки беше в Ирпен, близо до Киев. Тя успя да избяга буквално под обстрел. Щом Ирпен бе освободен, нейното семейство веднага се върна. Повечето хора бяха в същата ситуация, никой не искаше да изоставя дома си и щом станеше повече или по-малко безопасно, се връщаше в него.
Сега правило номер 1 гласи: ако не се чуват сирени, трябва да има две стени между вас и външния свят. По този начин сте защитени, ако ракета падне наблизо. Първата стена може да бъде разрушена, а стъклата на прозорците – да се разхвърчат навсякъде. Втората стена ще ви опази.
Най-предпочитаното място за работа и сън в един апартамент е коридорът. Ако въздушната атака е масирана, хората се преместват в мазетата, подземията, паркингите метро станции и др. Хората са обособили офиси и спални там, донесли са столове, маси, Wi-Fi рутери и матраци. Всеки има аптечка със себе си. Докато има електричество и интернет, можем да работим.
Анна Полищук: Уроците на войната за IT индустрията Днес част от екипа на Lalafo е в Полша, друга е останала в Украйна по собствено желание
Каква е разликата между ролите на жените и мъжете във време на война?
В началото, в периода март и април, много жени и деца напуснаха страната. Тези, които все още имаха домове, се върнаха в тях. От 40 души, които дойдоха с мен в Полша, две трети се прибраха в Украйна. Много трудно е за семействата, особено с деца, да останат разделени за дълго време.
Някои от софтуерните ни инженери сега са пилоти на дронове или работят в радиоотделите на армията. Тенденцията е да правиш това, в което си добър.
В началото всички – и мъже, и жени, които не бяха в армията, бяха натоварени със задачата да търсят припаси: бронежилетки, шлемове, дронове, радиостанции, медицински комплекти и др. По това време имаше меме, че всеки украински войник има собствен доброволец и че украинският доброволец може да открие всичко и да го достави навсякъде.
Сега доброволческото движение върви в посока изработване на собствени устройства, а не на купуването им. Един от нашите инженери организира екип за създаване на Drop системи за дронове. Друго момиче ръководи екип, който произвежда уреди за нощно виждане за автомобили.
Павел от Банда, който превърна украинската смелост в брандНякои от най-креативните хора в бизнеса през 2022 г., според Fast Company
Какъв е приносът на Lalafo за украинците?
Когато избухна войната, осигурихме напълно безплатно около 50 000 продукта от складовете ни в Киев. Цената на всички стоки в платформата бе 0, за да може хората да имат достъп до тях.
Когато отидохме в Полша, разбрахме, че можем да използваме технологията си, за да доставяме хуманитарна помощ на украинците, които са се преместили там.
Получихме много помощ от Познан, включително безплатно пространство, което 10 украинки превърнаха в напълно функциониращ склад само за 2 седмици. Получаваме продукти от хуманитарни центрове, както и от частни лица, които обработваме и след това предоставяме напълно безплатно чрез Lalafo.
Lalafo в Полша все още функционира като благотворителен проект. Украинците може да поръчат безплатни дрехи и домакински приспособления, които ние ще доставим до всяка точка на страната. Досега сме изпратили около 12 000 продукта на близо 12 000 семейства.
Следващата ни стъпка е да отворим Lalafo за всички хора в Полша. Всеки ще може да поръчва безплатни продукти, не само украинците. Това е моделът, по който работехме в Украйна преди войната. Получавахме продукти от хората по куриер или пощата, и ги предлагахме в Lalafo на нуждаещите се.
Един за всички, всички за един – как краудфъндинг моделът помага на УкрайнаМалки благотворителни фондове за групово финансиране осигуряват гъвкава верига за доставка на основно оборудване за украинските военни
Каква е прогнозата ви за развитието на украинските стартъпи през 2023 г.?
Новата тенденция на украинската стартъп сцена са военните и отбранителните технологии и тези с двойна употреба. Доброволците се научиха да набират значително големи средства. Виждаме все повече стартъпи, финансирани от доброволци, а не от професионални инвеститори.
Заражда се също така нов тип предприемачество. Преди войната типичният стартъпър бе млад IT човек, който работи в споделен офис. Сега ситуацията се променя. Стартъпърите по време на война идват от различни сфери на живота – пилоти, учители, спортисти, инженери. Сега начинът, по който започват, е следният: екип от двама души може да разработи продукт или услуга за свои приятели в армията, предлагайки го напълно безплатно. Например система за пускане на дронове, устройства за нощно виждане за автомобили, соларни батерии за Starlink и др. Те набират средства през социални мрежи и изпращат продуктите си на армията безплатно. Много от тях дори не осъзнават, че на практика управляват стартъп. По този начин някои от тях бележат огромен растеж в развитието си.
Тези нови предприемачи нямат достатъчно познания за основно счетоводство и управление на веригата на доставките. Много често не разполагат със структура или мениджмънт. За да им помогнем да се развият, ние създадохме Spices – фонд за специални проекти, чрез който подкрепяме инициативи, които ни доближават до победата. Предлагаме грантове и помагаме със структурирането на новите бизнес начинания. И не сме сами в този процес. Има много организации като нашата. Мисля, че тази тенденция ще се развие още през следващата година.