Ръст на продажбите на нови коли в ЕС въпреки лошите годишни прогнози
Продажбите на нови автомобили в страните от Европейския съюз се увеличават през септември за втори пореден месец, показват данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).
Броят на новите леки коли, регистрирани за първи път, нараства през миналия месец с 9,6% на годишна база, след като през август се е повишила с 4,4%.
ACEA обаче уточнява, че годишният ръст на продажби на нови автомобили до голяма степен се формира благодарение на сравнението със септември 2021 г., когато недостигът на полупроводници ограничи производството на моторни превозни средства.
В Германия е отчетен ръст на продажбите на нови леки коли от 14,1% през септември спрямо същия месец на миналата година, а в Испания – с 12,7%. Във Франция (5,5%) и Италия (5,4%) обаче увеличението им е по-скромно, отбелязва ДПА.
Продажбите в България също се увеличават през 2022 г.
У нас през септември са регистрирани 2117 нови коли, което е увеличение с 46,4% в сравнение с 1446-те автомобила през същия месец на миналата година, сочат данните на ACEA, цитирани от БТА.
В периода януари-септември 2022 г. в България също са регистрирани повече нови автомобили (21 975) в сравнение с миналата година (19 040).
Броят на новорегистрираните нови коли обаче намалява през миналия месец (2117) в сравнение с юни (2918), юли (2739) и август (2480) тази година.
Въпреки данните за септември, наскоро ACEA обяви, че пазарът на автомобили в ЕС е на път да се свие през тази година
Асоциацията предвижда, че продажбите ще намалеят с 1% до 9,6 милиона коли, ревизирайки надолу първоначалната си прогноза за връщане на автомобилния пазар в ЕС към растеж.
През първите 9 месеца на година продажбите на леки автомобили в ЕС намаляват с 9,9% до над 6,78 милиона, въпреки позитивните резултати през последните два месеца на този период.
"Сравнено с данните за 2019 г., които отразяват състоянието на пазара преди пандемията, това означава, че само за 3 години продажбите на автомобили спадат с 26% на годишна основа", се казва в съобщение на ACEA, цитирано от Ройтерс.
Увеличаващите се енергийни цени и нарастващите производствени разходи оказват натиск върху целия автомобилен сектор
Високите нива на инфлация, страховете от ръста на цените на енергоносителите и тяхната доставка, в комбинация с понижаващата се покупателна способност на европейците, създават напрежение по цялата верига на индустрията - от големите автомобилни производители, през малките и средни компании до дистрибуторите на коли и фирмите за сервизно обслужване, посочва ACEA.
Излизането на Великобритания от ЕС, пандемията, проблемите с доставките на полупроводници и войната в Украйна удариха автомобилния сектор, допълва асоциацията. В края на миналата седмица тя обяви, че е необходима политическа подкрепа за автомобилостроителната индустрия в Евросъюза, за да остане тя конкурентноспособна на фона на енергийната криза.
„Необходимо е постигане на по-голяма устойчивост на веригите за доставки в Европа, въвеждането на европейския Акт за критично важните суровини, който ще гарантира стратегически достъп на автомобилния сектор до суровините, които са необходими за производството на електрически превозни средства, както и ускорено въвеждане на зарядна инфраструктура за електромобили", казва Оливер Ципсе, президент на ACEA и главен изпълнителен директор германската корпорация BMW.
"Автомобилният сектор и съпътстващите го отрасли са гръбнакът на европейската икономика", отбелязва още асоциацията. По нейни данни 13 милиона европейци работят директно в автомобилната индустрия или индиректно, което се равнява на 7% от всички работни места в ЕС.
Производството, продажбите и сервизното обслужване на моторни превозни средства, както и другите дейности, свързани с тях, генерират данъци в размер на 374,6 милиарда евро за бюджетите на страните, които представляват ключови европейски пазари.
Автомобилната индустрия създава търговски излишък за ЕС в размер на 79,5 милиарда евро. Оборотът, който тя генерира, представлява над 8% от брутния БВП на ЕС, твърди организацията.
Инвестирайки по 58,8 милиарда евро годишно в научноизследователска и развойна дейност, автомобилният сектор е най-големият частен инвеститор в иновации в Европа. Той осигурява 32% от всички средствата, които са вложени в развитието на иновациите в ЕС, посочва още Асоциацията на европейските автомобилни производители.