Тенденциите, които променят бъдещето на ИТ и бизнеса, според МcКinsey
Ако има обща тенденция, която да е валидна за всички индустрии в глобален мащаб, то това е дигиталната трансформация. Стартирал с бума на технологичното развитие в началото на 21 век, този преход към технологизирани обществени и бизнес отношения и процеси беше допълнително катализиран от пандемията от Covid-19, доказвайки, че може да бъде отговор на много предизвикателства пред човечеството.
Това мотивира Deloitte да определи дигиталната трансформация като “основен мост между днешния и утрешния бизнес”. Но от водещата консултантска компания добавят: “Докато инвестициите в цифрова инфраструктура се ускоряват, възвръщаемостта под формата на растеж и конкурентни предимства все още остава скрита. Стратегическият подход към дигиталната трансформация е от решаващо значение за всяка организация. Цифровите възможности трябва да оформят стратегията, а технологиите и оперативните решения – да бъдат адаптивни и съгласувани”.
Тази експертна оценка за пореден път доказва, че за да бъдат успешни, критични проекти като дигиталната трансформация на една организация трябва да бъдат съобразени с тенденциите, които очертават пътя на информационните технологии, и начинът, по който тяхното развитие влияе върху бизнеса. От МcКinsey дават отговор на този въпрос в своя анализ “Tech at the edge: Trends reshaping the future of IT and business”.
Иновации в периферията
Според изчисленията на МcКinsey 70% от компаниите ще използват технологии за управление, инструменти и процеси, базирани на хибриден модел или мултиоблачни среди. В същото време 5G ще осигури десетки пъти по-големи скорости за пренос на данни в сравнение с 4G LTE, при почти никаква латенция. А данни за пренос няма да липсват – компанията очаква глобалното им количество да достигне обем от над 180 зетабайта до 2025 г., при 64,2 зетабайта през 2020 г. Всички тези статистики говорят само за едно – много възможности за иновации.
“Тези технологии обещават достъп до практически неограничена изчислителна мощност и масивни набори от данни, както и огромен скок в честотната лента на ниска цена, което прави по-евтино и по-лесно тестването, стартирането и бързото мащабиране на иновациите. Но централизираните стратегически и иновационни възможности не могат да се надяват да поддържат нужното темпо сами. Компаниите ще трябва да бъдат много по-ангажирани с мрежи извън своята инфраструктура, за да откриват, получават и инвестират в нови обещаващи възможности”, обясняват от McKinsey.
Технологиите, в които бизнесът вярва и инвестира Най-важните технологични тенденции за компаниите през 2022 г., според McKinsey
Култура на постоянно развитие
Анализаторите очакват напредъкът в изкуствения интелект, машинното обучение, роботиката и др. иновативни направление да изиграе ролята на катализатор за технологичното рзвитие през следващите години. 50 милиарда IIoT (Индустриален Интернет на нещата) устройства до 2025 г., 70% производители, които редовно използват цифрови близнаци към края на 2022 г., и възможностите за приходи от метавселената на обща стойност 800 милиарда долара до 2024 г. налагат нуждата от техническа грамотност за почти всяка роля в една организация. А това изисква култура за постоянно учене и развитие.
Анализаторите са категорични: “С разпространението на технологиите, които изтласкват иновациите в технологичната периферия на организациите, ще се създадат огромни възможности, но само за онези, които развиват истинска технологична интелигентност чрез култура на постоянно учене. Крайъгълният камък на това усилие е обучението на персонала на всички нива - от външните LC/NC (low code o code) разработчици, работещи с лесни за използване инструменти или изцяло нови среди като метавселената, до вътрешни инженерни екипи, които трябва непрекъснато да развиват своите умения”.
Глобалният пазар на платформи за облачни микроуслуги ще генерира 4,2 милиарда долара годишни приходи до 2028 г., спрямо 952 милиона долара през 2020 г. Само платформата GitHub поддържа повече от 200 милиона хранилища на код и очаква 100 милиона разработчици на софтуер да се включат в нея до 2025 г. Едновременно с това, близо 90% от разработчиците вече използват API, а пазарът на “софтуер-като-услуга” се очаква да расте със среден годишен темп от 27,5% до 2028 г.
Това, смятат от McKinsey, е предпоставка за цялостна промяна в ролята на ИТ екипите в една организация, като акцентът ще падне върху тяхната способност да създават възможности за иновации. Това на свой ред изисква преход от екипи, отговарящи за големи технологични активи, към такива, превръщащи малки подобрения на кодовете в полезни продукти.
“Вече виждаме как може да изглежда това. Служители в G&J Pepsi-Cola Bottlers с малък или никакъв опит в разработката на софтуер създадоха приложение, което изследва изображенията на рафтовете в един магазин, за да идентифицира броя и вида на бутилките върху него, след което автоматично го презарежда въз основа на исторически тенденции. Подобни разработки подкрепят подхода „шведска маса“, при който ИТ екипите създават полезни кодове за многократна употреба”, дават пример авторите на анализа “Tech at the edge: Trends reshaping the future of IT and business”.
Но цялото това технологично развитие носи със себе си и редица притеснения за потребителите, свързани най-вече с огромното количество лични данни, в това число и биометрични, които компаниите и правителствата събират. И фактът, че алгоритмите за лицево разпознаване, например, са се подобрили 50 пъти от 2014 г. насам, не променя тази нагласа. Влиянието на дигиталните системи върху физическата сигурност на хората също създава условия за тревога заради все по-широкото разпространение на носимата електроника за медицински цели, свързаните автомобили и концепции като “умен дом” и умен град”.
“Тези огромни промени в технологичната мощ и капацитет ще създадат много повече допирни точки с потребителите и експоненциална вълна от нови лични данни. ИТ звената трябва да разширят своите възможности за създаване на доверие около сигурността, поверителността на информацията и киберпространството като цяло.
Значителните предимства, на които се радват много действащи оператори – съществуващи взаимоотношения с клиенти и собствени данни – са изложени на риск, освен ако бизнесите не преосмислят начинът, по който управляват и подхранват това доверие. Компаниите трябва да поставят управлението на идентичността и доверието в основата на своето клиентско изживяване и бизнес процеси”, предупреждават от McKinsey и добавят в заключение:
“Темпът на технологичните промени ще продължи да се ускорява. Успешният технологичен лидер на бъдещето не просто ще трябва да приеме новите технологии, но и да изгради способности, за да усвоява непрекъснатите промени и да ги превърне в източник на конкурентно предимство”.
Иван Гайдаров