Семейството преди работата: Защо скандинавците са най-щастливите в света
Скандинавските страни традиционно заемат пет от първите 10 места в годишните доклади за най-щастливите нации в света.
Финландия, Швеция, Норвегия, Дания и Исландия винаги са на челни позиции по благоденствие.
В изследването за световното щастие през 2022 г., публикувано по-рано тази година, Финландия е на първо място, следвана от Дания и Исландия.
Швеция и Норвегия също са в топ 10 - съответно на седмо и осмо място.
Между тях са само Швейцария, Холандия и Люксембург. САЩ са на 16-о място – една позиция след Канада.
Защо скандинавските страни имат такава преднина по отношение на щастието? HR експертите Фани Аберг и Маркус Хонканен обясняват каква е ролята на работната култура за това.
Аберг и Хонканен са родени във Финландия, а сега живеят и работят в Швеция. Те управляват Nordic Minds, компания за набиране на кадри на ниво изпълнителни директори, която има офиси в Стокхолм и Хелзинки, както и в Хамбург и Дюселдорф в Германия.
Източник: Nordic Minds
В скандинавските страни „семейството винаги е на първо място“, казва Фани Аберг пред Business Insider.
„Това означава, че работният график винаги е съобразен с това кога искате да прекарате време със семейството си“, уточнява тя. „Напълно нормално е да изключите компютъра си в 4 следобед, за да вземете децата от детската градина, да прекарате време с тях и да вечеряте заедно. Ако все още има работа, винаги можете да я довършите вечерта, след като децата са си легнали“, разказва Аберг. По думите ѝ обаче в Швеция е очертана ясна граница между работата и свободното време: „Обикновено не носим работата си вкъщи.“
Според Маркус Хонканен Швеция е пионер в по отношение на дистанционната работа. „Тук няма изисквания за фиксирано присъствие на работното място и така хората имат повече контрол върху собственото си щастие“, казва той.
На въпрос кои думи описват „скандинавската култура“, Аберг казва: открито, честно, лично, прозрачно.
„Работното ни поведение е неформално, но професионално“, казва тя. „Ако срещнете някого в коридора и той носи дънки и суитчър, това може да е както нов млад служител, така и изпълнителният директор.“
Компаниите в скандинавските страни са склонни да бъдат по-малко йерархични, казва още Аберг. „Тук всеки има право да изрази мнение, независимо дали е на ниво „младши“ или „старши“ служител. По-плоските йерархии позволяват и много по-ефективна работа.“
Добрите служители невинаги са влюбени в работата си Ако вашите служители са на линия всеки ден, правейки точно това, което искате от тях, значи те работят Въпреки че има много офис срещи, те често са неформални и са подчинени на шведската традиция, известна като "фика" – почивка за кафе и сладкиши с приятели, казват скандинавските HR експерти.
„Всеки, който някога е бил на почивка в скандинавските страни, знае, че разходите за живот там са високи“, допълва Аберг. „Това обаче не означава, че работниците печелят повече, напротив. Заради плоските йерархии, няма толкова голяма разлика в заплащането, когато стигнете до по-висока позиция“, уточнява тя.
За ръководни позиции в по-малки и средни компании служителите могат да печелят до 10 000 евро на месец плюс бонуси.
През 2021 г. служителите в Швеция са печелили средно по 36 100 шведски крони на месец (около 3800 евро).
Маркус Хонканен казва, че хората могат да си позволят да живеят в Швеция въпреки високите разходи, защото социалната система обхваща всички граждани. „Социалните осигуровки включват например здравни, родителски, пенсионни осигуровки, за трудова злополука и инвалидност и други“, казва той.
Безплатното образование е друг важен фактор: "Всеки човек може да получи образование тук, независимо дали родителите му могат да си го позволят", допълва Аберг.
Тя допълва, че младите родителите получават голяма подкрепа, като например възможността да пуснат детето си на целодневна ясла, ако и двамата работят.
„Мисля, че е важно да се развива корпоративна култура, основана на доверие, а не на контрол“, заключва Хонканен.
HR експертите от Nordic Minds са единодушни, че скандинавската култура ти позволява да покажеш кой си и каква е цената ти без да се налага да бъдеш герой на работното си място.