Настроенията на инвеститорите в еврозоната се подобриха от -59,7 – през октомври, до -38,7 – през ноември 2022 г. Резултатът е най-високият от юни и вероятно е свързано с перспективите, че инфлацията може да започне да намалява скоро, позволявайки на ЕЦБ да забави темпото на повишаване на лихвените проценти. В същото време показателят за текущата икономическа ситуация се повишава с 5,5 пункта до -65,1, докато инфлационните очаквания се понижават с 16,4 пункта до -52,2, пише днес Trading Eonomics.

Германските инвеститори са по-оптимистични

Индикаторът ZEW за икономическите очаквания в Германия се повиши рязко с 22,5 пункта до -36,7 през ноември 2022 г. и записа най-високото ниво от юни и над пазарните очаквания от -50,0. Данните показват, че икономическите перспективи за Германия са се подобрили значително в сравнение с октомври, вероятно поради надеждите, че темповете на инфлация ще спаднат скоро и няма да се наложи на политиците да затегнат паричната политика толкова силно и толкова дълго, колкото бяха първоначалните опасения.

Около 50,8% от анкетираните анализатори прогнозират влошаване на икономическата активност през следващите месеци, докато 14,1% от тях очакват тя да се подобри. 35,1% считат, че нищо няма да се промени.

Междувременно се подобрява и оценката за икономическата ситуация в Германия, като съответният показател се покачва със 7,7 пункта до -64,5.

Потребителските нагласи в Норвегия са рекордно ниски

Индикаторът на потребителското доверие в Норвегия падна на рекордно ниско ниво – до -38,0 през настоящото тримесечие от ревизираните -29,5 през третото тримесечие. Този резултат бележи трети пореден спад на нагласите в страната – домакинствата продължават да изпитват трудности с нарастващата инфлация и увеличените разходи по потребителски и ипотечни кредити.

Оценката на потребителите за икономиката също се влоши (-65,8 срещу -42,9 през Q2), както и за очакванията през следващата година (-39,7 срещу -33,7).

Очакванията на домакинствата за техните финанси през следващата година остават слаби (-14,2 срещу -18,6). Сринаха се и намеренията им да правят по-големи покупки (-46,7 срещу -36,8).