Успелите родители не се тревожат за времето пред екрана
Много родителите в наши дни изпитват съмнения относно това доколко полезно е за децата да стоят продължително време пред екраните. Понякога те обясняват лошото им поведение и ниските резултати именно с това. Според едно подробно проучване сред повече от 350 000 юноши място за притеснение няма. То установява, че използването на технологии има твърде малко влияние върху психическото благополучие на децата, съобщи CNBC.
Истината е, че колкото и да ни се иска, трудно може да предпазим децата от екраните, казва Мелинда Уенър Мойер, автор на книгата “How to Raise Kids Who Aren’t A-------”.
Проучвайки темата, тя е установила, че най-успешните родители не се поддават на безпокойство, когато виждат децата им постоянно с устройства в ръце. Вместо това те държат да ги научат на три важни умения по отношение на тях:
Как да оценяват приложенията, игрите и уебсайтовете
Мойер съветва да се информирате и да проучвате какви приложения, игри и уебсайтове използват децата ви.
Прочетете заедно условията за използване и рецензиите. Споделете с децата какво оценявате като положително и какво ви притеснява в тях, съветва тя.
Ако дадено приложение или уебсайт изглеждат като измама или сякаш преподават лоши възгледи за живота и практики, поставете темата, разкрийте доводите си и обсъдете възможностите. Тези разговори образоват и полагат основите на отговорното използване на медиите.
Как да поставят граници в употребата
Когато искате да въведете правила за използване на устройствата, добър подход е да организирате семейна среща и заедно съставите план на действие. Децата трябва да се научат да балансират между игрите и ученето, за да се избегнат нездравословни ефекти.
Може да искате да обсъдите неща като:
Мойер съветва по време на разговорите да дадете възможност на децата сами да предложат идеи за установяване на правила за употреба на екраните у дома.
Как да използват устройствата за добро
Съвременните технологии не винаги трябва да се свързват само с “вредно” влияние. Те са част от живота ни и като такива може да се научим да ги използваме практично - за осъществяване на връзка, учене и т.н.
Почти сигурна съм, че синът ми се научи отчасти да чете, защото беше обсебен от приложението Endless Alphabet, когато беше дете в предучилищна възраст, споделя Мойер. По време на пандемията той прекарвал голяма част от времето си пред екрана, играейки онлайн шах и кодирайки в Bitsbox.
И двете неща го научиха на полезни умения, допълва Мойер. Тя съветва да изтеглете образователни игри и приложения за детето си и да го насърчите да помисли дали използва технологията си за добро или не.
Екраните са инструмент и от нас зависи дали ще ги използваме за полза или вреда. Като родители трябва да помогнем на децата да се научат да ги използват безопасно и за полезни цели, казва още Мойер.